Hej alla!
Jag behöver er hjälp. Jag måste stänga av vattnet i badrummet och det är sånt rör som i bilden och jag har inget idé vilken sort verktyg kan använda, ska köpa den.
Tack i förhand

• Kromade kopplingar och ventiler på vattenrör i badrum för avstängning, kräver verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Des73 Des73 skrev:
Hej alla!
Jag behöver er hjälp. Jag måste stänga av vattnet i badrummet och det är sånt rör som i bilden och jag har inget idé vilken sort verktyg kan använda, ska köpa den.
Tack i förhand
Skruvmejsel?

• Gilla
Des73
  • Laddar…
Insexnyckel, spårmejsel eller ett balofixvred.

• Gilla
Des73
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Skruvmejsel?
Jag har testat men det gick inte

Des73 Des73 skrev:
Jag har testat men det gick inte
Kulventil i krom från Ballofix, 1/2 tum hylsa/nippel, öppnas/stängs med skruvmejsel, produktbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan säkert efter några år.
Eller passar inte mejseln menar du?

Med en skruvmejsel i rätt storlek ska det fungera. Hålet är jag rätt säker på att är sexkantigt, så en insexnyckel i rätt storlek fungerar också.

Ballofixer kan bli ganska tröga om de inte har motionerats på ett tag så är möjligt att man kan behöva ta i med lite lagom mycket kraft. När du väl fått upp den kan du motionera den genom att öppna/stänga några gånger tills du känner att det går lättare.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Oh observera att detta är en kulvent. Sen skall inte skruvas flera varv. Den äör stängd om du vrider skruven ett kvarts varv så att spåret blir vinkelrätt mot röret riktning.

Men använd en skruvmejsel som passar bra i spåret, annars finns risk att spåret vrids sönder.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.