Jag och min sambo ska kolla på ett hus som vi kommer köpa till 99%.

Det är ett riktigt fint hus från 40talet med källare, huset är på 85/85kvm.

"Problemet" är att det är oljepanna i huset dock finns det en öppen fungerande spis på övervåningen, jag känner att jag vill ha så mycket kött på benen som möjligt innan man eventuellt skriver på några papper om vilka alternativ man bör satsa på gällande uppvärmning.

Det känns ju som att det finns en hel del pengar att spara att byta från olja...

Jag är inte så jättekunnig på området men försöker forska så gott det går, det jag kan komma fram till är att bergvärme är ett bra alternativ men ganska dyrt dock.

Luftvärmepumpar verkar väldigt bra men om man nu installerar det så måste man väl fortfarande värma vattnet med oljan?

Något annat som jag tycker verkar väldigt intressant är pelletsbrännare, vilket inte behöver kosta så mycket tydligen om man kan göra om befintlig panna, dock måste man som jag förstått ha gott om plats för pelletsen+att det verkar finnas en viss brandrisk med det?

Som sagt så är man inte allt för kunnig och tar mer än gärna emot tips på vad man bör satsa på, självklart får vi ju ta dit någon som kollar vad det kommer kosta osv, men det kan vara bra att veta om man bör satsa på tex pellets eller luftvärmepumpar.

Är det något ni kunniga :) vill veta mer för att kunna hjälpa till så fråga bara på, det skulle kännas riktigt skönt att ha så mycket kött på benen som möjligt om detta inför ett eventuellt köp.

Tack på förhand.

Redigerat:
Beror på om du vill betala högre investering och lägre drift eller vise versa, samt vad man tror blirn dyrare i den jättestora framtiden (el eller pellets)...

Själv valde jag bergvärme.

H
Är huset från 40-talet så är det sannolikt inte ett lågtemperatursystem där man direkt kan plugga in en värmepump. Om skorstenen inte är besiktad på länge så kanske det skulle löna sig att låta sotarn göra en kontroll om panna och öppen spis är tillåtna att elda i.
Vilken sort och typ är det på oljepannan? Passar pannan för pelletsbrännare så kan det bli en billig uppdatering av värmesystemet. En modern pelletsbrännare som är rätt inställd innebär inte någon särskild brandrisk. Äldre apparater var sämre.
Pelletsen tar inte stor plats om man slopar det där med bulkförråd. Billig pellets finns på Byggmax nuförtiden så man behöver inte ha ett stort lager hemma utan kan köpa när man åker förbi. Brännare med installation kan du få för 24000, gör du installationen själv blir det billigare, allt beror på vilken panna du har.
Öppen spis är kul men hjälper inte ett skvatt i fråga om uppvärmning. Man kan sätta en insatskamin i öppna spisen så fungerar den som värmekälla.
Luftvärmepump är effektiv men problemet är att få runt värmen i hela bostaden.

Holmertz sa det mesta som kan sägas tycker jag.
I och med att du har uppvärmd murstock idag med oljan så är det inte att rekommendera att byta till bergvärme eller liknande då det kan leda till problem, eftersom ventilationen bygger på en varm skorsten.
Pellets kan du få ännu billigare..OM det passar till pannan, OM du vill köpa begagnat och OM du installerar själv. 10.000 kan du komma undan med alla dessa OM avbockade, annars är max 25.000 rimligt för en ny installerad och klar.
Med luftvärmepump har du ju som sagt 2 problem, dels behöver du bränna svart guld för att få varmvatten och dels kan det vara svårt att få runt värmen i hela huset. Vill du värma upp källaren ska du räkna med att en pump på varje plan behövs. 20-25 per pump.

Är du inte rädd för lite extra arbete (20-30 minuter i veckan max), så titta på om en pelletsbrännare hade funkat. Apropå utrymme behövs det inte mer än att du kan ställa en pall. Mer underlättar såklart men är inget måste.

Det blev många OM här...;) Kanske en liten nätt ved panna med acktank skulle passa?Kan va lite mickel med att få pelletsen att funka sommartid...:)

Hej !

Jag skulle satsa på solenergi. Är anläggningen avbetalt är energin helt gratis !

Hej !

Jag skulle satsa på solenergi. Är anläggningen avbetalt är energin helt gratis !
Solenergi är nog bra men får nog mest ses som ett komplement till någon annan värme källa.

Pellets låter nog som ett rimligt alt.

Jag gillar inte att släpa ner tonvis med pellets i källaren i säckform om vintrarna. Jag tycker pelletspannor låter för j-vligt när pelletsen ramlar ner. Jag gillar inte att behöva sota ur min panna, hur sällan det nu må vara. Jag gillar inte att behöva ringa sotaren med jämna mellanrum för inspektion/sotning. Skulle jag mot förmodan installera pelletspanna någon gång så skulle den stå i ett väl isolerat pannrum med bulkförråd.

Jag valde bergvärme när oljan åkte ut. Visst, svindyrt i jämförelse, men ack så underhållsfritt. Enda gången jag är i pannrummet är när jag vittjar snus-ugnen :D.

Tur att smaken är som baken, själv tycker jag det är avslappnande att sätta mig på en stol i pannrummet och bara lyssna och titta när pelletsen brinner, kanske läsa lite samtidigt :o
Sotaren sköter sig själv förresten ;) och pelletsen körs in på pall i garaget och står ungefär en meter ifrån förrådet.:cool:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.