Har några garagefönster som ska målas men frågan är vad man gör när det är väldigt slitet o torkat trä?
Slipa och spackla jämnt först?
.. eller bara slipa lite och grunda + måla?
Bryr mig mer om att det håller än att det ser fint ut.
Har Demidekk Ultimate och deras Visir oljegrund som grundning.
Slipa och spackla jämnt först?
.. eller bara slipa lite och grunda + måla?
Bryr mig mer om att det håller än att det ser fint ut.
Har Demidekk Ultimate och deras Visir oljegrund som grundning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Tror inte du kan få något hållbart resultat på trä med det utseendet. Tyvärr är väl fönstret från den tiden när man använde billigaste (och sämsta) virket!
Misstänker också att det kan bli svårt att få det att hållbart. Funderar på om det är bättre att lägga på två lager Visir Oljegrundning?
Det håller så länge det håller, får hålla koll på det och i slutändan går det att byta ut träet om det behövs.
Det håller så länge det håller, får hålla koll på det och i slutändan går det att byta ut träet om det behövs.
Enligt min erfarenhet är det absolut bästa att använda tungolja när det ser ut så där. Detaljer i liknande skick på en äldre ytterdörr har klarat sig bra under tio år, grundat med ren tungolja av bra kvalitet blandad med 50% balsamterpentin. Finns även färdigblandad att köpa Ex. https://claessons.com/index.php?route=product/search&search=Tungolja
Låt så mycket som möjligt av oljan sugas upp under 15 minuter, låt torka några dygn, spackla och måla. Behandla bara en gång oljan är filmbildande, om den inte sugs in blir den inget bra under lag för vidare målning.
Låt så mycket som möjligt av oljan sugas upp under 15 minuter, låt torka några dygn, spackla och måla. Behandla bara en gång oljan är filmbildande, om den inte sugs in blir den inget bra under lag för vidare målning.
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Ok, och helt skippa Visir-oljan då menar du?hscn skrev:
Enligt min erfarenhet är det absolut bästa att använda tungolja när det ser ut så där. Detaljer i liknande skick på en äldre ytterdörr har klarat sig bra under tio år, grundat med ren tungolja av bra kvalitet blandad med 50% balsamterpentin. Finns även färdigblandad att köpa Ex. [länk]
Logga in
Skapa konto
Gäller särskilt dekorationen längst ner på dörren, extremt utsatt läge, hela dörren behandlad med tungolja för tio år sedan. Målades om i våras, behövdes lätt skrapning, Behandlade igen där trä syntes. Kan tillägga att jag använt tungoljan som grund för linoljefärg och alkydoljefärg, vet inte hur/ om acrylfärg fäster
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden