Har några garagefönster som ska målas men frågan är vad man gör när det är väldigt slitet o torkat trä?

Slipa och spackla jämnt först?
.. eller bara slipa lite och grunda + måla?

Bryr mig mer om att det håller än att det ser fint ut.
Har Demidekk Ultimate och deras Visir oljegrund som grundning.

Slitet och torkat trä på ett garagefönster som behöver underhållsmålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett slitet och torkat träfönster i behov av underhållsmålning, visar sprickor och flagande färg.
Skapa konto

Träet är inte mjukt eller ruttet .. bara väldigt torrt.

• Gilla
wernersson
  • Laddar…
Grunda och måla. Vill du spackla så gör det efter ett lager färg isåfall. Så hade jag gjort, jag hade använt TEC7 och en stålspackel

Det var en bra lösning .. tack!

Välj en färg som använder impregneringsolja eller så blandar du själv linolja och terpentin.

Tror inte du kan få något hållbart resultat på trä med det utseendet. Tyvärr är väl fönstret från den tiden när man använde billigaste (och sämsta) virket!

Misstänker också att det kan bli svårt att få det att hållbart. Funderar på om det är bättre att lägga på två lager Visir Oljegrundning?

Det håller så länge det håller, får hålla koll på det och i slutändan går det att byta ut träet om det behövs.

Enligt min erfarenhet är det absolut bästa att använda tungolja när det ser ut så där. Detaljer i liknande skick på en äldre ytterdörr har klarat sig bra under tio år, grundat med ren tungolja av bra kvalitet blandad med 50% balsamterpentin. Finns även färdigblandad att köpa Ex. https://claessons.com/index.php?route=product/search&search=Tungolja
Låt så mycket som möjligt av oljan sugas upp under 15 minuter, låt torka några dygn, spackla och måla. Behandla bara en gång oljan är filmbildande, om den inte sugs in blir den inget bra under lag för vidare målning.

hscn hscn skrev:
Enligt min erfarenhet är det absolut bästa att använda tungolja när det ser ut så där. Detaljer i liknande skick på en äldre ytterdörr har klarat sig bra under tio år, grundat med ren tungolja av bra kvalitet blandad med 50% balsamterpentin. Finns även färdigblandad att köpa Ex. [länk]
Låt så mycket som möjligt av oljan sugas upp under 15 minuter, låt torka några dygn, spackla och måla. Behandla bara en gång oljan är filmbildande, om den inte sugs in blir den inget bra under lag för vidare målning.
Ok, och helt skippa Visir-oljan då menar du?

Precis!

• Gilla
Miles
  • Laddar…
Nedre delen av en grön trädörr med dekorativa detaljer och tecken på slitage.
Skapa konto

Gäller särskilt dekorationen längst ner på dörren, extremt utsatt läge, hela dörren behandlad med tungolja för tio år sedan. Målades om i våras, behövdes lätt skrapning, Behandlade igen där trä syntes. Kan tillägga att jag använt tungoljan som grund för linoljefärg och alkydoljefärg, vet inte hur/ om acrylfärg fäster

• Gilla
Miles
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.