Tänkte kolla om man kommer åt någon expert på träslag här. På garagevinden hittade jag en liten bunt reglar av ett träslag som jag inte lyckats identifiera. Av placeringen av de få skruvhålen gissar jag att de kan komma från något gammalt emballage. Jag hyvlade fram lite färsk yta och då blir den ganska rosaröd men drar åt gulbrunt närman oljat den. Stor variation i fiberriktningen gjorde den svårhyvlad. Hittade även en bit Teak som tydligt avslöjar sig med sin lukt, men detta träslaget luktade inte mycket. Insåg efter ett tag att strukturen är rätt lik den i faneret på husets Gabondörrar. Hoppas ni har några bra gissningar.
Bearbetat trä med spån och hyvelrika i snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar grovhyvlat virke med spån, inklusive lite teak-spån som färgreferens.

P Prakah skrev:
Tänkte kolla om man kommer åt någon expert på träslag här. På garagevinden hittade jag en liten bunt reglar av ett träslag som jag inte lyckats identifiera. Av placeringen av de få skruvhålen gissar jag att de kan komma från något gammalt emballage. Jag hyvlade fram lite färsk yta och då blir den ganska rosaröd men drar åt gulbrunt närman oljat den. Stor variation i fiberriktningen gjorde den svårhyvlad. Hittade även en bit Teak som tydligt avslöjar sig med sin lukt, men detta träslaget luktade inte mycket. Insåg efter ett tag att strukturen är rätt lik den i faneret på husets Gabondörrar. Hoppas ni har några bra gissningar.
[bild] Bilden visar grovhyvlat virke med spån, inklusive lite teak-spån som färgreferens.
Hej Ser ut som Honduras Maghogny
P Prakah skrev:
[bild] Bilden visar grovhyvlat virke med spån, inklusive lite teak-spån som

strukturen liknar min skrivbordskiva av palisander/ jakaranda. Skivan är gammal obehandlat och mera rödaktig än teak . OBS! ej expert

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.