950 läst ·
17 svar
950 läst
17 svar
Vilket system för RiR ska jag läsa in mig på?
Sida 1 av 2
Jag står i begrepp att göra en mindre vatteninstallation i en komplementbyggnad. Det är inkommande vatten från huvudbyggnad som ska gå till ett litet fördelarskåp. Detta ska mata en toalett och två tappställen. Ingen VVB initialt, jag kanske kommer ångra mig men väggarna kommer vara lätta att öppna även i efterhand.
Jag tänker att detta är ett utmärkt tillfälle att lära sig korrekt installation av RiR, och ev även köpa de verktyg man behöver för korrekt installation. Det kommer antagligen byggas åtminstone ett, antagligen två-tre badrum och ett kök närmaste åren, så det vore mycket värt att få bättre koll/träna. Jag har mycket hellre en mindre vattenskada i min komplementbyggnad/snickarbod än i mitt radhus eller huvudbyggnad.
Jag letade efter lite filmer för att slippa läsa så mycket, denna sorts research gör jag gärna vid dagens slut och kombinerar med en kamp mot ögonlocken. Jag har dock inte hittat några bra instruktioner som gått på djupet, men det känns som att det är mitt fel och inte resten av världen.
Jag känner till LK och Uponor där det spontant känns som att kostnaden för att komma igång är lägre med LK. Sedan verkar Vatette ha ett system som täcker allt utom just själva rören.
Hjälp mig i djungeln, var ska jag börja för att bli hemmaröris på allvar? Jag är inte rädd för att läsa, men vill inte hoppa för djupt ner i ett kaninhål och sen inse att jag är på väg åt fel håll.
Jag tänker att detta är ett utmärkt tillfälle att lära sig korrekt installation av RiR, och ev även köpa de verktyg man behöver för korrekt installation. Det kommer antagligen byggas åtminstone ett, antagligen två-tre badrum och ett kök närmaste åren, så det vore mycket värt att få bättre koll/träna. Jag har mycket hellre en mindre vattenskada i min komplementbyggnad/snickarbod än i mitt radhus eller huvudbyggnad.
Jag letade efter lite filmer för att slippa läsa så mycket, denna sorts research gör jag gärna vid dagens slut och kombinerar med en kamp mot ögonlocken. Jag har dock inte hittat några bra instruktioner som gått på djupet, men det känns som att det är mitt fel och inte resten av världen.
Jag känner till LK och Uponor där det spontant känns som att kostnaden för att komma igång är lägre med LK. Sedan verkar Vatette ha ett system som täcker allt utom just själva rören.
Hjälp mig i djungeln, var ska jag börja för att bli hemmaröris på allvar? Jag är inte rädd för att läsa, men vill inte hoppa för djupt ner i ett kaninhål och sen inse att jag är på väg åt fel håll.
Vatette har bockstöd och kopplingar. Används tillsammans med lk, purmo eller uponor. På firman använder vi som regel purmo och vatette v6. Enkelt och vettigt.
Ser bra ut. Perfekt att man kan testa en liten installation först, så får jag väl punga ut 2500 för ett sånt där svarvverktyg sen.L Lasrberglund skrev:
Blir dock ett fördelarskåp då jag har inkommande vatten i en 32-PEM i väggen, det blir svårt att klara sig utan då.
Som glad hempulare slår jag också ett slag för Vatettes skruvkopplingar som inte behöver mer verktyg än några blocknycklar - Förutom kapverktyget för bockstöden, men det kan man låna/hyra eller köpa (begagnat) och sälja vidare.
De har allt man behöver förutom rör, men är kompatibla och godkända för de flesta rör/tillverkare på marknaden. Dessutom har dom bra instruktioner.
De har allt man behöver förutom rör, men är kompatibla och godkända för de flesta rör/tillverkare på marknaden. Dessutom har dom bra instruktioner.
Lk och Purmo har skåp för inkommande med vattenmätarkonsol och fördelare.jonmo skrev:
Lks rör, Lks "pistoler" eller vatettes nya gröna väggbockstöd kräver inga specialverktyg och tillsammans med vatettes brickor och klämringskopplingar så får man en utmärkt lösning för hemmapuleri (och proffs).
(Jag gissar upponor har en motsvarighet till LK men jag kan inte deras sortiment)
(Jag gissar upponor har en motsvarighet till LK men jag kan inte deras sortiment)
Jag började testa LK pushfit vilket kändes läskigt i början men verktygslösa kopplingar är ju väldigt bekvämt att använda.
Man behövde ett ”kalibreringsverktyg” för att säkerställa att rören var avrundade korrekt men sen var det bara att köra på!
Man behövde ett ”kalibreringsverktyg” för att säkerställa att rören var avrundade korrekt men sen var det bara att köra på!
Jag kör med LKs skåp, fördelare och RiR med presskopplingar. Komplett system vilket gör det enkelt.
Bockstöd och annat är Vatette.
Pushfit funkar fint men hyra en press kostar inte så mycket heller (Om man inte "råkar" köpa en för att "det är bra att ha"
)
Bockstöd och annat är Vatette.
Pushfit funkar fint men hyra en press kostar inte så mycket heller (Om man inte "råkar" köpa en för att "det är bra att ha"
Jag är inte främmande för att köpa en press, men 2500 för den manuella, plus de backar man behöver hamnar man en bit över 4k... Får ta en funderare.mexitegel skrev:
Hyr en press.
Håller man utkik så går det att hitta begagnad REMS akkupress med pressbackar för inte så mycket mer, vill du inte behålla den så kan du sälja vidare utan större risk att förlora så mycket. Annars är ett bra alternativ att hyra som sagt. Planerar du lite kan du kanske pressa allt på en dag, då är det inte många hundralappar i hyra.jonmo skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Jag tycker LKs väggbrockor och bockstöd mm. är minst lika bra och lätta att använda som vatette v6.
Hade verktyget och gjorde första badrummet med v6 men sålde det till nån medlem här och har sen dess kört LK.
Oavsett vilket märke du kör med i form av bockstöd och brickor skulle jag helt klart kört alupex/PAL, så mycket trevligare och mindre bångligt att förlägga. Värt att tänka på är att 16mm ger också 25% högre flöde än 15mm.
Hade verktyget och gjorde första badrummet med v6 men sålde det till nån medlem här och har sen dess kört LK.
Oavsett vilket märke du kör med i form av bockstöd och brickor skulle jag helt klart kört alupex/PAL, så mycket trevligare och mindre bångligt att förlägga. Värt att tänka på är att 16mm ger också 25% högre flöde än 15mm.