En Bosch GST 135, Dewalt DW333K eller Makita 4341FCT?? Om man inte ser på pris utan på kvalitet.

P
Bosch eller Makita. Skulle tippa att dom är likvärdiga när det kommer till kvalitet.

Mikael_L
Vad pratar vi om?
Skruvdragare, vinkelslipar eller rymdfärjor? ;)

Mikael_L skrev:
Vad pratar vi om?
Skruvdragare, vinkelslipar eller rymdfärjor?  ;)
sticksågar

Fråga: Har makitan samma typ av bladstyrning med 2 klackar som griper om bladet som boschen och festool har?

//Daniel

Jag har nyligen köpt en DW333K, är grymt nöjd med den !

Stod och valde mellan den och Bosch GST 135, jag tyckte att DW´n kändes mer balanserad, fast den ÄR tyngre så upplevs den lättare. Låter kanske knasigt men så är det.

Har sågat laminat med den till trappan och den fungerar klockrent, bra mjukstart, obefintliga vibrationer samt bra blåsfunktion för sågspån.

Kan varmt rekomendera den.

Mvh Tobbe

Hur fungerar bladstyrning? Är det till för att kunna såga med bättre precision?

Bladstyrningen styr bladet. Den är det absolut viktigaste på en sticksåg. Om den är kass är det omöjligtatt såga rakt.
Pratade med olika "proffs", både snickare och elektriker, innan jag valde boschen. Den är suverän. Dessutom är den vanligast =>borde vara enklare med reservdelar (vad man nu ska med dom till ;))

Har bara upptäckt ett enda fel på min GST135CE..
Sladden måste kapas några centimeter någon gång per månad.. :)

Mikael_L
Har hört rykten (här på forumet) att deWalts sticksågar inte är bra!
Stämmer det?

Det finns många sticksågar som inte har bladstyrning. exempelvis Dewalt. Skulle den då vara sämre än andra p.g.a. det?

Jag är mycket nöjd med min ;D

Smaken är som baken.

Hur den nya DW-stickisen är vet jag inte men den gamla modellen var helt värdelös. Fästet för bladet var omöjlig att få att funka på de jag testade.

Har tillgång till en Festo EQ300 på jobbet men vägrar använda den, jag föredrar min gamla Bosch GST 60 PE istället så nej, jag är ingen anhängare av Festo's stickisar heller. Däremot så funderar jag på att uppgradera till just GST 135, men min gamla får väl hänga med ett tag till, man får liksom ett litet förhållande med maskiner som hängt med i 20 år *ler*

För mig är valet enkelt, Bosch gör de bästa stickisarna men jag är lite skeptisk till de nya gjutna plattorna, tappar man en stickis med en sån lär plattan spricka medans en GST 85 med en vanlig plåtplatta håller för det mesta.

/Kent

Bestämt mig för en Bosch GST 135. Få åka runt i stan imorgon och leta efter ett :)
Tack alla för synpunkter

Ser att Bosch har jubileumserbjudande på en model som heter GST 500 PE, känner inte till denna modell faktiskt men den har samma feature som min GST 85 PE som förmodligen är det bästa köp jag gjort.

Med rätt blad sågar den allt med utmärkt resultat, smidiga bladbyten, kan inte hitta något minus med den. GST 135 verkar vara ett fint köp även den.

http://www.bosch-pt.com/se/sv/gw/newdeals/media/doc_s5.pdf

Verkar vara en sweet deal vad tror ni andra?

andmag skrev:
Ser att Bosch har jubileumserbjudande på en model som heter GST 500 PE, känner inte till denna modell faktiskt men den har samma feature som min GST 85 PE som förmodligen är det bästa köp jag gjort.

Med rätt blad sågar den allt med utmärkt resultat, smidiga bladbyten, kan inte hitta något minus med den. GST 135 verkar vara ett fint köp även den.

[länk]

Verkar vara en sweet deal vad tror ni andra?
Vet inte så mycket om den så något säkert kan jag inte säga...däremot TROR jag att det är något skumt på gång här. Kanske är det precis som med dewalts billiga 12V skruvdragare någon form av "kampanjvara", med rätt färger och stil, attraktivt pris men inte riktig proffskvalitet.

Att kommer med en ny sticksåg, i proffklassen, med plåtsula verkar i mina ögon konstigt. 85an har visserligen plåtsula, men det är en gammal konstruktion som lever mycket på att konstruktionen i sig var stryktålig, och faktiskt, dess kultstatus. Såvitt jag vet har alla modeller efter denna fått alu-sula (100, 120 och 135).

Vill tillägga att allt ovan är rena spekulationer, jag har inte ens kännt på sågen i verkligheten.

//Daniel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.