Hej,
jag ska såga ur en rektangel på 115x75 mm på ena ändan av ett stor antal 45x95-reglar. Se bifogad bild där den blåmarkerad ytan är den som ska sågas bort. Vilket vertyg är lämpligast för detta jobb? Cirkelsåg, sticksåg, fogsvans? Har en, vad jag tycker, ganska dålig B&D-sticksåg idag och jag tycker det är ganska svårt att såga rakt med den.

/Martin

• kap.jpg
Eftersom det är reglar, gissar jag att du inte behöver någon möbelsnickeriprecision.Det ser ut att vara ett jobb för en sticksåg. Jag rekommenderar en Bosch GST 135. Brukar finnas till vettigt pris på www.drift-underhall.se

Om jag tolkar bilden rätt så är det nog sticksågen som skall göra jobbet.
Är det ett nytt blad i din stickis? Om inte så byt, det gör stor skillnad mellan ett gammalt och nytt blad.

En bandsåg lägger jag min röst på :)

Som vanligt, är det för att motivera ett nytt maskinköp för den andra halvan, så överdriv! Varför välja, det är nog ett jobb som kräver både sticksåg och cirkeldito. Ska man se praktiskt på det hela skulle jag ha tagit en bra fogsvans. Det blir väldigt mycket rakare än man tror och inte är det så jobbigt heller...(Om sågen är bra!)

Röstar oxo för sticksågen, lät som att snikvarianten med en manuell dragsåg gick bort :) Annars är det senare ett ruskigt användbart verktyg i stället för fogsvansen.

Tack för svaren, ska pröva med min gamla stickis och kanske byta blad då. Bosch GST 135 ser mumsig ut men lite väl dyr.

Vad är det för fel med att helt enkelt ta fogsvansen och göra det korta skäret och sen ta ett stämjärn o hammare?

Stickis helt klart.
Själv förklarade jag för frugan att jag behövde ny stickis då mitt crap från COtech inte var nå bra... blev en Makita av senaste modell.

Jag röstar för en tappfräs, modell större, då har du något att roa dig med i många många år.

Gjorde exakt såna där utkärningar i 2"x6" körde med cirkelsåg in till linjen sen det sista med fogsvans. Gick snabbt och bra.

Du vill ju köra repeterbart så någon form av bord/mall skulle ju vara suveränt tillsammans med typ sticksåg.
Men en bra japansåg så går det också fort, fast då miste man ju det roliga ljudet från arbetande maskiner.
Har du en kap/ger med slideså kan du ju köra v-g's variant ett snitt per bräda i rasande fart och sedan vända/vrida och köra nästa snitt, så du delar upp det till två moment.

Ja, är det dessutom inte speciellt noga med precisionen kan du ju lägga snittet tvärs emot fibrerna med bordssåg, handcirkel eller kap/ger och sedan bara slå bort klossen med en kniv och en hammare.

Lägg de plant brevid varandra, dra fast en guidereglen över, ställ in klingan på cirkelsågen så den tar lagom djupt och kör tvärs över fibrerna på så många du kan samtidigt.

Sticksåg, Bandsåg, Cirkelsåg, Fogsvans, Hammare, Tappfräs, Kap/gersåg, Japansåg och kniv.

Snacka om att man är på ett forum med ett gäng verktygsfetischister....:)

Vad mer kan behövas för detta jobb? En Laser för att få fram exakt vinkel? En Multimaster?

Marr 1977; du har en diger inköpslista framför dig för att klara av detta jobb. Du bör köpa på dig alla prylar och sen ge oss en recension om vilket som funkade bäst!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.