Hej,
jag ska såga ur en rektangel på 115x75 mm på ena ändan av ett stor antal 45x95-reglar. Se bifogad bild där den blåmarkerad ytan är den som ska sågas bort. Vilket vertyg är lämpligast för detta jobb? Cirkelsåg, sticksåg, fogsvans? Har en, vad jag tycker, ganska dålig B&D-sticksåg idag och jag tycker det är ganska svårt att såga rakt med den.
/Martin
jag ska såga ur en rektangel på 115x75 mm på ena ändan av ett stor antal 45x95-reglar. Se bifogad bild där den blåmarkerad ytan är den som ska sågas bort. Vilket vertyg är lämpligast för detta jobb? Cirkelsåg, sticksåg, fogsvans? Har en, vad jag tycker, ganska dålig B&D-sticksåg idag och jag tycker det är ganska svårt att såga rakt med den.
/Martin
Eftersom det är reglar, gissar jag att du inte behöver någon möbelsnickeriprecision.Det ser ut att vara ett jobb för en sticksåg. Jag rekommenderar en Bosch GST 135. Brukar finnas till vettigt pris på www.drift-underhall.se
Som vanligt, är det för att motivera ett nytt maskinköp för den andra halvan, så överdriv! Varför välja, det är nog ett jobb som kräver både sticksåg och cirkeldito. Ska man se praktiskt på det hela skulle jag ha tagit en bra fogsvans. Det blir väldigt mycket rakare än man tror och inte är det så jobbigt heller...(Om sågen är bra!)
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Jag röstar för en tappfräs, modell större, då har du något att roa dig med i många många år.
Du vill ju köra repeterbart så någon form av bord/mall skulle ju vara suveränt tillsammans med typ sticksåg.
Men en bra japansåg så går det också fort, fast då miste man ju det roliga ljudet från arbetande maskiner.
Har du en kap/ger med slideså kan du ju köra v-g's variant ett snitt per bräda i rasande fart och sedan vända/vrida och köra nästa snitt, så du delar upp det till två moment.
Men en bra japansåg så går det också fort, fast då miste man ju det roliga ljudet från arbetande maskiner.
Har du en kap/ger med slideså kan du ju köra v-g's variant ett snitt per bräda i rasande fart och sedan vända/vrida och köra nästa snitt, så du delar upp det till två moment.
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Sticksåg, Bandsåg, Cirkelsåg, Fogsvans, Hammare, Tappfräs, Kap/gersåg, Japansåg och kniv.
Snacka om att man är på ett forum med ett gäng verktygsfetischister....
Vad mer kan behövas för detta jobb? En Laser för att få fram exakt vinkel? En Multimaster?
Marr 1977; du har en diger inköpslista framför dig för att klara av detta jobb. Du bör köpa på dig alla prylar och sen ge oss en recension om vilket som funkade bäst!
Snacka om att man är på ett forum med ett gäng verktygsfetischister....
Vad mer kan behövas för detta jobb? En Laser för att få fram exakt vinkel? En Multimaster?
Marr 1977; du har en diger inköpslista framför dig för att klara av detta jobb. Du bör köpa på dig alla prylar och sen ge oss en recension om vilket som funkade bäst!