Hej!
För många år sedan när jag köpte min kapsåg så fanns inte ekonomi att köpa ett sågbord också. Så nu kör jag med sågen på egen ställning och två rullbockar, vilket jag börjar bli riktigt trött på.
På jobbet kör vi med ihopfällbara sågbord från Dewalt och Bosch, båda har fördelar men också nackdelar. Grundstommen är ju lika men jag gillar att Dewalt låser utdragen så att de spänns uppåt. Bosch låser man genom att spänna en skruv på sidan om utdragen. Bosch har rullar på sina stöd vilket gör att inget ligger stabilt medan Dewalt kör med plattor. Ingen av dom har någon höjdarlåsning av höjden på låsen som gärna vill glida ner när man ändkapar tyngre reglar.
Vilka sågbord har ni och på vilket sätt är ni nöjda eller missnöjda med dom?
För många år sedan när jag köpte min kapsåg så fanns inte ekonomi att köpa ett sågbord också. Så nu kör jag med sågen på egen ställning och två rullbockar, vilket jag börjar bli riktigt trött på.
På jobbet kör vi med ihopfällbara sågbord från Dewalt och Bosch, båda har fördelar men också nackdelar. Grundstommen är ju lika men jag gillar att Dewalt låser utdragen så att de spänns uppåt. Bosch låser man genom att spänna en skruv på sidan om utdragen. Bosch har rullar på sina stöd vilket gör att inget ligger stabilt medan Dewalt kör med plattor. Ingen av dom har någon höjdarlåsning av höjden på låsen som gärna vill glida ner när man ändkapar tyngre reglar.
Vilka sågbord har ni och på vilket sätt är ni nöjda eller missnöjda med dom?
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Jag har både Bosch och Dewalts bord, och jag tycker att Bosch bord är bättre, mest pga rullstöden som gör att det går lättare att kapa grövre plank.
De planastödena på dewalt bordet tog jag bort och köpte dewalts extra breda rullstöd till.. annars är det som du skriver att dewalts utskjut vred är bättre än bosch dito som kan vara lite svåra att nå..dewalt bordet är väll lite längre än bosch bord vill jag minnas men å andra sidan så kan man köpa till extra stöd till bosch bänk ut på ändarna. men de är inte optimala då infästningen går sönder om man rör bänken (gjutet alu som är mycket tunt) kanske finns extra stöd till dewalts bord med? Har inte kollat upp det! så summa sumarum så är det nog en smaksak helt enkelt..
Bruka oxå använda min Festool HKC med vinkelskena men det är bara när jag inte kan ha nån av sågbänkarna inom skäligt avstånd
De planastödena på dewalt bordet tog jag bort och köpte dewalts extra breda rullstöd till.. annars är det som du skriver att dewalts utskjut vred är bättre än bosch dito som kan vara lite svåra att nå..dewalt bordet är väll lite längre än bosch bord vill jag minnas men å andra sidan så kan man köpa till extra stöd till bosch bänk ut på ändarna. men de är inte optimala då infästningen går sönder om man rör bänken (gjutet alu som är mycket tunt) kanske finns extra stöd till dewalts bord med? Har inte kollat upp det! så summa sumarum så är det nog en smaksak helt enkelt..
Bruka oxå använda min Festool HKC med vinkelskena men det är bara när jag inte kan ha nån av sågbänkarna inom skäligt avstånd
Dewalt på jobbet och dom håller inte länge där blir glappiga ganska fort.
Har Bosch hemma men den används för sällan för att ge betyg på hur kvaliten är.
Men totalt så tycker jag om Bosch bättre den stora modellen 3800 gta
Har Bosch hemma men den används för sällan för att ge betyg på hur kvaliten är.
Men totalt så tycker jag om Bosch bättre den stora modellen 3800 gta
Använt svärfars Dewalts en hel del, han har köpt till de extra breda stöden (kostar en slant vill jag minnas). Dewalt-bordet är stabilt och fungerar bra, enkelt att fälla upp och ner, samt att bära men väger en del. Dock så sviktar utdragsstöden på både Dewalt och Bosch-bordet om man belastar ordentligt i fullt utdraget läge, dock inte så mycket att det varit ett problem för mig. Nog mest ett problem om man kapar riktigt långt virke i grova dimensioner men då finns det stödben att köpa till både Dewalten och Bosch tror jag. Båda är bra - jag hade gått på bästa pris.
Kör med Metabos sågbord till min Metabosåg. Gillar detta bordet skarpt! Stabilt, enkelt att justera och framförallt att de har hjul vilket gör det sjukt smidigt att förflytta!
Ibland är la rullstödens längd bristfällig, men det är ju inte värre än att man kör med ett externt de tillfällena man har såpass långa längder.
Ibland är la rullstödens längd bristfällig, men det är ju inte värre än att man kör med ett externt de tillfällena man har såpass långa längder.
Det kom ett Dewaltbord från proffsmagasinet idag. För det mesta kommer det stå uppställt såhär så jag tror inte att jag kommer att slita på det som man gör på jobbet. Detta kändes lättare än de vi kör med, men de har ju några år på nacken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där har jag också klämt på. Alternativet är ett 3800 Bosch.J Jarlsgård skrev:Kör med Metabos sågbord till min Metabosåg. Gillar detta bordet skarpt! Stabilt, enkelt att justera och framförallt att de har hjul vilket gör det sjukt smidigt att förflytta!
[bild]
Ibland är la rullstödens längd bristfällig, men det är ju inte värre än att man kör med ett externt de tillfällena man har såpass långa längder.
Klicka här för att svara