Hej!

Frågan i rubriken är naturligtvis omöjlig att svara på utan en massa information, så jag ska försöka beskriva mina behov så gott som möjligt. Jag är totalt ointresserad av allt som har med bredband, 3G/4G/5G, mobiltäckning och allt vad f-n det heter, så ha tålamod med mig om jag ställer fel frågor, inte fattar svaren och så vidare. :rofl:

Jag kan inte påminna mig att jag någonsin haft ett privat mobilabonnemang utan har alltid haft tjänstemobil som jag fått använda privat. Men nu är det slut med det, jag skall yrkesmässigt ge mig ut på djupt vatten - bokstavligt talat - och behöver skaffa eget mobilabonnemang för första gången. Men vad ska jag ha??? Ingen aning, så jag hoppas jag kan få råd från forumet. :D

Mina behov och förutsättningar då:
- Har idag ett teliaabonnemang med 5GB mobildata per månad. Har hänt att jag förbrukat hela men det är sällan. Har mobilt bredband hemma och i stugan, och något tjusigt på kontoret. Kan man få mer än 5GB utan att det kostar skjortan vore det ju bra...
- Använder telefonen till samtal, sms, messenger, lite sociala medier, lite lätt surf. Streamar aldrig film eller något tungt. Inget tyngre än youtube eller spotify.
- Stugan ligger lite avsides men inte längre än ett par mil från Borås och Ulricehamn. Hyfsad täckning för Telia men det händer att samtalen hackar eller att den mobila bredbandsroutern (3) som tas med dit får startas om ibland. Vill att mobilen ska funka i stugan. Enligt täckningskartorna ska det vara mycket god täckning för både 3 och Telia...
- Jag har som nämnts ovan även en mobil bredbandsrouter med abonnemang hos 3 som tas med till stugan. I abonnemanget ingår 100GB surf i månaden. Brukar hamna på runt hälften. Om jag med ett mobilabonnemang kan få tillräckligt med surf för att kunna avsluta bredbandsabonnemanget vore det ju bra. Frågan är om mobilen kommer fungera någorlunda bra för surf? Vilket också kan bestå av lite streamande av serier/film från SFanytime eller svtplay och liknande.
- Ett alternativ om en normal mobil inte är bra till ovan är att kanske fixa en nya mobil bredbandsrouter. Den jag har är rätt gammal, kanske 7-8 år...? Kan det löna sig att behålla det abonnemanget men skaffa en nyare och bättre router kanske?

Anyway, om någon har några tips att komma med vore jag ytterst tacksam!:D
/ToRy

Ps. Jag struntar i om det står Telia, hallon eller Fello på fakturan, bara det är en någorlunda etablerad operatör. Min arbetsgivare tyckte för några år sedan det var en bra idé att hoppa på någon ny uppstickaroperatör. Billigt men med en tveksam kundtjänst. Vilket blev smärtsamt uppenbart efter att jag och en av cheferna blev av med våra mobiler under en synnerligen våt fredagsnatt i Barcelona. Jag hade kvar mitt Telia abonnemang och spärrade det så fort jag fick tag i en kollegas mobil. Chefen hade det nya abonnemanget och fick inte tag på kundtjänst förrän måndag morgon kl 8. Då hade det ringts för 80 papp till något afrikanskt betalnummer eller vad fasen det var. :crysmile:
 
N
T ToRy skrev:
Hej!

Frågan i rubriken är naturligtvis omöjlig att svara på utan en massa information, så jag ska försöka beskriva mina behov så gott som möjligt. Jag är totalt ointresserad av allt som har med bredband, 3G/4G/5G, mobiltäckning och allt vad f-n det heter, så ha tålamod med mig om jag ställer fel frågor, inte fattar svaren och så vidare. :rofl:

Jag kan inte påminna mig att jag någonsin haft ett privat mobilabonnemang utan har alltid haft tjänstemobil som jag fått använda privat. Men nu är det slut med det, jag skall yrkesmässigt ge mig ut på djupt vatten - bokstavligt talat - och behöver skaffa eget mobilabonnemang för första gången. Men vad ska jag ha??? Ingen aning, så jag hoppas jag kan få råd från forumet. :D

Mina behov och förutsättningar då:
- Har idag ett teliaabonnemang med 5GB mobildata per månad. Har hänt att jag förbrukat hela men det är sällan. Har mobilt bredband hemma och i stugan, och något tjusigt på kontoret. Kan man få mer än 5GB utan att det kostar skjortan vore det ju bra...
- Använder telefonen till samtal, sms, messenger, lite sociala medier, lite lätt surf. Streamar aldrig film eller något tungt. Inget tyngre än youtube eller spotify.
- Stugan ligger lite avsides men inte längre än ett par mil från Borås och Ulricehamn. Hyfsad täckning för Telia men det händer att samtalen hackar eller att den mobila bredbandsroutern (3) som tas med dit får startas om ibland. Vill att mobilen ska funka i stugan. Enligt täckningskartorna ska det vara mycket god täckning för både 3 och Telia...
- Jag har som nämnts ovan även en mobil bredbandsrouter med abonnemang hos 3 som tas med till stugan. I abonnemanget ingår 100GB surf i månaden. Brukar hamna på runt hälften. Om jag med ett mobilabonnemang kan få tillräckligt med surf för att kunna avsluta bredbandsabonnemanget vore det ju bra. Frågan är om mobilen kommer fungera någorlunda bra för surf? Vilket också kan bestå av lite streamande av serier/film från SFanytime eller svtplay och liknande.
- Ett alternativ om en normal mobil inte är bra till ovan är att kanske fixa en nya mobil bredbandsrouter. Den jag har är rätt gammal, kanske 7-8 år...? Kan det löna sig att behålla det abonnemanget men skaffa en nyare och bättre router kanske?

Anyway, om någon har några tips att komma med vore jag ytterst tacksam!:D
/ToRy

Ps. Jag struntar i om det står Telia, hallon eller Fello på fakturan, bara det är en någorlunda etablerad operatör. Min arbetsgivare tyckte för några år sedan det var en bra idé att hoppa på någon ny uppstickaroperatör. Billigt men med en tveksam kundtjänst. Vilket blev smärtsamt uppenbart efter att jag och en av cheferna blev av med våra mobiler under en synnerligen våt fredagsnatt i Barcelona. Jag hade kvar mitt Telia abonnemang och spärrade det så fort jag fick tag i en kollegas mobil. Chefen hade det nya abonnemanget och fick inte tag på kundtjänst förrän måndag morgon kl 8. Då hade det ringts för 80 papp till något afrikanskt betalnummer eller vad fasen det var. :crysmile:
Utan att gå in på detaljer (dem läser du bäst på hemsidan) tycker jag Halebop och Fello har flera bra alternativ. Bägge ägs av Telia men har bättre priser. Själv kör jag med Halebop sedan några år.
Innan dess körde jag med Vimla som är Telenors lågprisalternativ. Bra abonnemang men de föll tyvärr bort p.g.a. sämre täckning där jag bor.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Är du 55+ så ta ett seniorabonnemang hos någon operatör.
Mer mobildata för samma pengar.
Jag hade nog valt halebop, fello eller vimla.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag kör Comviq som har senior priser om man är över 55 år.
Dom brukar också köra månadens mobil som skiftar den 1a i månaden.
 
Kör Hallon 99kr mån.Funkar bra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du kan ju ta ett abonnemang där man kan spara datan valfritt pris, sedan köra på det du har i stugan. När du ackumulerat en del på telefonabonnemanget så kan du ju säga upp det.
 
F
Jag har haft fello under flera år. Bra priser, inga problem och täckning som Telias nät.
Aldrig behövt ha kontakt med kundservice annat än via mail, vilket fungerat bra.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
BirgitS
T ToRy skrev:
- Jag har som nämnts ovan även en mobil bredbandsrouter med abonnemang hos 3 som tas med till stugan. I abonnemanget ingår 100GB surf i månaden. Brukar hamna på runt hälften. Om jag med ett mobilabonnemang kan få tillräckligt med surf för att kunna avsluta bredbandsabonnemanget vore det ju bra.
Är det aktuellt att någon annan vill surfa/streama i stugan medan du är ute i skogen med mobilen?
För det går ju inte när det inte finns ett separat SIM-kort i stugan.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
hsd
När det gäller täckningen och driften är nog Telia bäst särskilt när man är på landsbygden eller i Norrland, där efter kvalar Tele2 in, sist kommer 3 som inte har täckning alls i norr
https://www.surf.nu/tackningskarta/...QgDExq_OY5qy6R4KCWNyxMMS3JUsCO8xoCcu0QAvD_BwE
När det gäller borttappad telefon och spärra så är det knepiga att en del kräver bankid....
Halebop comvik hallon mfl har billigare abb och kundservice vilket kan vara bra för plånboken med sämre om något inte funkar eller bara att nå kundtjänsten
Det finns operatörer som i princip saknar kundtjänst
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Anyway, om någon har några tips att komma med vore jag ytterst tacksam!:D
/ToRy
Det här har hustrun och jag kört med i flera år. Funkar utmärkt!
https://wifog.com/
Vi kör nog båda två med 60 kr abonnemang, lägger till lite ibland om vi surfat mycket med telefonerna.
 
Jag har fello och är supernöjd! Telias nät, bra täckning. Bra kundtjänst, nästan aldrig kö. Jag har seniorabb, billigare och mer surf.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
hsd
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det här har hustrun och jag kört med i flera år. Funkar utmärkt!
[länk]
Vi kör nog båda två med 60 kr abonnemang, lägger till lite ibland om vi surfat mycket med telefonerna.
Det är jättesvårt att jämföra olika operatörer men detta skulle inte vara billigare för oss eftersom vi skulle beöva det 220 kronors abbonemang som vi jämförelsevis pyntar 175 hos comviq, men som sagt nära nog omöjligt att jämföra
Dock ligger wifog på 3:s nät så det hade inte varit aktuellt för oss ändå
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
hsd
O Oaken skrev:
Jag har fello och är supernöjd! Telias nät, bra täckning. Bra kundtjänst, nästan aldrig kö. Jag har seniorabb, billigare och mer surf.
Comviq billigare där också men det är ju Tele2 så den lilla prisskillnaden gör fello i telias nät till ett bättre val (y)
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Hur skall man jämföra?
Tele abonnemang?
Internet?
Båda eller var för sig?
Jag är gammal och förvirrad!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.