Jag har ett helt vitt kök och ett mörkt valnötsgolv. Bänkskivorna är också vita. Nu ska jag stoppa in en diskmaskin och måste då byta bänkskivan. Köpa en valnötsskiva är ju svindyrt och jag vill gärna ha trä och inte laminat. Vilket material är att rekommendera för att få ett så bra resultat som möjligt om jag hade tänkt att lasera skivan i nån mörk valnötsliknande färg?

Jag hade valt stavlimmad ek eller bok (se till att få den obehandlad) från t.ex IKEA som material. Kolla vilka skivor som bästa matchar valnötsgolvets trästruktur men båda bör fungera, det blir ändå aldrig en perfekt matchning. Jag har svårt att se att en lasyr håller för köksanvändning utan jag tror att du får betsa skivan och sedan lacka med 2-komponents golvlack för bästa skydd. För betsningen hade jag valt Herdins Äkta Bets i pulverform som du löser upp själv i vatten. Färgmässigt så borde 074 Kastanjebrun eller 065 Mörk valnöt matcha valnöten men köp flera olika påsar och provbetsa innan, de kostar bara 20 kr styck.
Alternativt så kan du köra Herdins Oljebets och sedan avsluta med deras Vaxolja vilket också bör fungera så slipper du lackningen men slitstyrkan är inte lika hög och oljebets finns inte i lika många färger.

Jag har ingen riktigt koll på skillnaden mellan att betsa och lasera? Om man lackar, blir det inte en lite tråkig yta, att den inte känns lika naturlig? Jag har hört nåt om Osmo hårdvax, under vilka förutsättningar kan man använda det?

Herdins Vaxolja är en likvärdig produkt med Osmos Hårdvaxolja om du betsar först så får du samma skydd. Lasyr är i princip en halvgenomskinlig målarfärg som låter träets struktur lysa igenom och används oftast utomhus till fasader, täcker mer än bets. Bets är princip enbart pigment som är löst i vatten, lösningsmedel eller olja för att få de att dra så djupt in i träet som möjligt och måste oftast slutbehandlas med lack, olja eller vax då betsen inte ger något skydd i sig. Skall du matcha med ett valnötsgolv så är bets mer lämpat för det. Om ditt golv är lackat så blir det ju bra om du lackar skivan också så matchar det mer motsvarande med hårdvaxoljorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.