Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Tänk att det alltid blir sådär på forumet: Lägg på ett par hundra så får du något mycket bättre, hehe.
Om jag sa att jag skulle köpa världens största diamant så skulle säkert någon säga att jag borde lägga till några millar och få en rosa istället.
Om jag sa att jag skulle köpa världens största diamant så skulle säkert någon säga att jag borde lägga till några millar och få en rosa istället.
Om skillnaden "bara" är 200 kan det ju vara motiverat....Fred vom Jupiter skrev:
Är det inte det som är tjusningen med forumet, att det skenar iväg? Med många infallsvinklar som gör det enklare för frågeställaren att "lägga sig på rätt nivå"....det har iaf hjälpt mig att väga olika tänkbara maskiner mot varandra...och kommit fram till att det räcker nog med den enklare......eller den dyrare
Man ska nog passa sig för att köpa på kommando, utan läsa, begrunda och sen ta beslut utifrån det egna behovet....
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Är det inte Stanley som äger Ryobi (och B&D och DeWalt)? Hade för mig att AEG tillhörde samma koncernen som Milwaukee.thomasx skrev:Nyare AEG-verktyg har inte ingjutit något förtroende hos mig, måste jag tyvärr säga. Jag skulle definitivt inte sätta dem högre än grön Bosch, snarare under. Och inte alls att jämföra med proffsmaskiner som makita etc.
AEG-märket ägs numera av samma koncern som tillverkar Ryobi. Antagligen vill de placera AEG högre på skalan än Ryobi, men för mig känns det som AEG nu är närmare Ryobi-kvalite än någonsin tidigare. När hip-faktor är viktigare än kvalitet och funktion är det fara å färde i verktygssvängen.
För egen del har jag redan valt Makita. Valet stod mellan dem och Hitachi. Att det blev Makita berodde mest på att handlarn där jag köpte mina första makita LXT hade ett stort sortiment sådana och saknade flera av de verktyg jag sökte av hitachi-modell.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Ryobi och AEG tillhör samma koncern som Milwaukee http://www.ttigroup.com/en/our_brands/Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Det säger väl rätt mycket om kvalitén. Är det flera andra märken i samma koncern och något som är "topp" märken så kan man nog inte räkna med att alla håller samma kvalitet. Koncernerna rangordnar sina brands av en anledning och det är för att de inte skall ta marknadsandelar inom koncernen.
I detta fallet kan jag tänka mig att ordningen är: Ryobi-AEG-Millwaukee. Kvalitén är nog också i samma rang.
I detta fallet kan jag tänka mig att ordningen är: Ryobi-AEG-Millwaukee. Kvalitén är nog också i samma rang.
Stämmer bra. Jag pratade med en AEG anställd för ett par år sedan. Han sade att Ryobi är avsett för GDS:aren som är sällananvändare men vill ha elverktyg till sina enklare uppgifter. T.ex. lägenhetsinnehavare eller villaägare med enklare "projekt". AEG är ett mellan skikt för den händige hemma GDS:aren som grejar på amatörnivå. Medan Milwaukee siktar in sig på de som jobbar professionellt.Robert-san01 skrev:
Är det enligt den "rangordningen" som Ryobi ligger i händerna på Timell &Co i "Äntligen Hemma"???frav skrev:Stämmer bra. Jag pratade med en AEG anställd för ett par år sedan. Han sade att Ryobi är avsett för GDS:aren som är sällananvändare men vill ha elverktyg till sina enklare uppgifter. T.ex. lägenhetsinnehavare eller villaägare med enklare "projekt". AEG är ett mellan skikt för den händige hemma GDS:aren som grejar på amatörnivå. Medan Milwaukee siktar in sig på de som jobbar professionellt.
Edit: dom har vissa Milwaukee-maskiner oxå...iofs...men att det är en strategi att få ut maskiner till "villaägare med enklare projekt" som du uttryckte det.....
Redigerat:
Vilka tror du kollar mest på detta program? Gör det självaren med egen villa/lägenhet eller snickaren?Remne skrev:
huggan skrev:
Det va ju det jag menade, om än kanske lite otydligt så här i efterhand.........att GDS sitter hemma o kollar och bara inmatas av Ryobimaskiner....dvs en högst medveten strategi av koncernen som vill få ut detta segment bland hugade GDS-are....effekten hade ju uteblivit om alla "bygghemmaprogram" hade kört med tex Festool osv...
Timell & co vill nog gärna köra med Milwaukee & inte Ryobi "leksakerna". Oftast är det ju inslagen med "pysseltjejerna" som blivit tilldelade Ryobi. Men visst, jag har väl även sett Timell med någon Ryobi i handen. Det har väl varit inomhus vid enklare "byggnation", om jag inte minns fel. Har dock inte sett alla avsnitt.
Hur som så är de ju sponsrade med maskinerna i ÄH & där är det produktplacering med rätt maskin vid rätt inslag som gäller, inte nödvändigtvis den bästa maskinen. Det beror på målgruppen.
Hur som så är de ju sponsrade med maskinerna i ÄH & där är det produktplacering med rätt maskin vid rätt inslag som gäller, inte nödvändigtvis den bästa maskinen. Det beror på målgruppen.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Produktplacering är allt när de sponsrar. Det är bara fråga om hur många kronor varje satsad kommer att ge tillbaka.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Tror att Ryobis proffsmaskiner fick stryka på foten när de tre märkena synkades. Likaså AEG:s svarta serie.
Bosch har ju förutom sina två färger också Dremel. Stanley Black & Decker har förutom DeWalt även Porter Cable, som väl knappt finns i Europa och Bostitch. Måste vara en jättekoncern.
Bosch har ju förutom sina två färger också Dremel. Stanley Black & Decker har förutom DeWalt även Porter Cable, som väl knappt finns i Europa och Bostitch. Måste vara en jättekoncern.