5 708 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Vilket M-nummer på gängstav?
Sida 1 av 2
Hejsan!
Jag ska välja storlek på gängstav. För att måtta jämförde jag med borrstål. Man kan föra in ett 8mm borr i hålet, men inte ett 10 mm borr. M8 eller M10 på gängstaven?
/ Pelle
Jag ska välja storlek på gängstav. För att måtta jämförde jag med borrstål. Man kan föra in ett 8mm borr i hålet, men inte ett 10 mm borr. M8 eller M10 på gängstaven?
/ Pelle
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 706 inlägg
Kan vara värt att förtydliga att en M10 gängstång är ca 10mm i diameter medans en M8 är 8mm.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Det är inte helt tydligt vad frågan gäller. Men en M8 har en ytterdiameter på 8mm. Om den ska träs genom ett hål som ett 8mm borr går igenom så är M8 rätt.
Fast om det är ett gängat hål för M10 så går inte ett 10 mm-borr in, men dock ett 8. Trådskaparen har markerat att han accepterat ett svar, så vi får väl förutsätta att han fått reda på det han behövde.D Daniel 109 skrev:
Innerdiametern på en M10-gänga är inte 8,5 mm, utan det är den diameter man borrar med om man vill göra en M10 gänga i ett material.
Innerdiametern på en M-gänga är Di=D-1,0825*P där Di är innerdiameter, D skruvdimension och P är gängstigning.
För en M10 med stigning 1,5 mm blir innerdiametern 8,376 mm.
Källa: Arvid Nilsson gruppen (skruvtillverkare)
Innerdiametern på en M-gänga är Di=D-1,0825*P där Di är innerdiameter, D skruvdimension och P är gängstigning.
Hur får man ett gängat hål med innerdiametern 8,376 mm om man först har borrat med 8,5 mm före gängning?R roli skrev:Innerdiametern på en M10-gänga är inte 8,5 mm, utan det är den diameter man borrar med om man vill göra en M10 gänga i ett material.
Förvirringen blev för att du inte nämde att hålet var gängat.
Ja, det kan man fråga sig. Men tittar man i den tekniska informationen som nämnda tillverkare ger ut samt på deras hemsida, så är det så på samtliga gängdimensioner. Kanske har något att göra med om gängan är skuren eller rullad? Jag vet faktiskt inte......mattiasp skrev: