Tjena! Har funderingar på att installera ett larm i mitt torp. Den tidigare ägaren har haft problem med inbrott och vill därför skaffa ett larm. Om larmet ska vara uppkopplat till en larmcentral så ska det vara billig månadskostnad. Jag vill ha ett prisvärt larm med gsmsändare då torpet inte kommer att ha fast telefoni.

Har ni några tips om billiga godkända larm som kan kopplas upp till larmcentral?

Är det nödvändigt med larmcentralkopplingen? Classe Ohlson har bra larm som jag tidigare installerat men det var på den tiden när allt var trådburet.

Själv skulle jag aldrig betala en månadsavgift till ett bevakningsföretag för detta. Köp ett larm som du installerar själv och koppla in en uppringare så kan du bli uppringd på valfritt antal mobiltelefoner eller liknande. Vid larm när du inte är där kan du be en granne kolla till huset.

Se också till att du får mycket dekaler och sånt så att det syns att huset är larmat. När tjuven väl bestämt sig för att gå in är det redan för sent...

Jag har kikat runt en del på larm till villa. Har jämfört vad de erbjuder m.m. Enligt mina beräkningar och de tillval jag vill ha passade tryggahems larm bäst också pga att jag är medlem i villaägarna vilket gör en del på priset. Gå in där och kolla. Sen vad som är billig månadskostnad eller inte går att diskutera, hamnar väl på mellan 200-250, om billigare finns är jag intresserad.

Köp ett larm kontant och koppla upp det själv mot en larmcentral. Det blir billigast i längden. Finns flera larminstallatörer som kan hjälpa dig med detta.

Ok. Har du någon larminstallatör som håller bra priser som du vill rekommendera?

psv79 skrev:
Jag har kikat runt en del på larm till villa. Har jämfört vad de erbjuder m.m. Enligt mina beräkningar och de tillval jag vill ha passade tryggahems larm bäst också pga att jag är medlem i villaägarna vilket gör en del på priset. Gå in där och kolla. Sen vad som är billig månadskostnad eller inte går att diskutera, hamnar väl på mellan 200-250, om billigare finns är jag intresserad.
Man köper väl inte larmet hos Tryggahem? På 5 år har man betalt ca 13-15000kr för inget mer än en koppling till larmtjänst som ändå inte gör annat än åker ut och kollar?

Vilka alternativ finns för trådlösa larm med GSM sändare till valfria mobilnummer samt kostnad?

Jag har mitt larm kopplat till Falck, kostar 800/år, jag fick
även en rabatt på hela 5% hos folksam för att larmet är kopplat till larmcentral.

Jag tycker helt klart att det är värt 675:- per år, det känns
faktiskt lite tryggare att någon utomstående får reda på om något händer i
huset t.ex. om man använder överfallsknappen eller hotkoden.
Sen tror jag att fräscha larmdekaler från ett välkänt
vaktbolag håller en hel del tjuvar borta.

Kolla på www.swelarm.se där kan du hitta både larminstallatörer och larmcentraler.

Lycka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.