Jag bygger en trappa med trappsteg i ek (egen tråd om detta inom kort).
Räcket i trappan kommer bestå av 19 mm tjocka rostfria rör som i nederkant sticks ner i hål i trappstegen (alltså inga fästen eller så i övrigt).

Jag ska alltså borra 30 hål cirka 20 mm ner i trappstegen av ek . Diameter 19 mm. Tänker mig ett bra kvistborr för detta, pelarborrmaskin och relativt långsamt varvtal.
Gissar att det finns olika kvalité och även utförande på kvistborren. Någon som har erfarenhet och kan rekommendera en särskild sort?
Undvika kvistning torde vara en huvudfråga här.

• Försänkningsborr i metall för precisionsborrning i trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu vill jag inte vara sur men jag undrar hur bra det kommer att hålla i sidled. Kan tänka mig att det börjar glappa i hålen rätt snart.

T Thomas_Blekinge skrev:
Nu vill jag inte vara sur men jag undrar hur bra det kommer att hålla i sidled. Kan tänka mig att det börjar glappa i hålen rätt snart.
Menar du att stängerna skulle börja glappa i hålen efter ett tag? Det har jag svårt att tro.

Eller tänker på att borret glappar under själva borrandet av hålen?

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Det känns som att det kan bli ganska stora brytkrafter när någon tar tag i räcket lite lagom oförsiktigt. Håller virket för den behandlingen?

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Kanske testborra i en spillbit och kolla hur stabilt röret står i hålet.

Rickard.
Fisch wave är min favorit, inte för att jag testat särskilt många olika men alltid när det är lite kritiskt så köper jag en sån. Jag har köpt från amazon och fine-tools men dom finns säkert på flera andra ställen.

Farstatjej90
Är det trappa för vuxna? Jag måste missförstå något, ska det inte hålla för en större vuxen som snubblar till och tar tag i räcket?

Räcket är en beprövad modell som säljs av ett trappföretag. De brukar göra precis som jag har beskrivit. Stabiliteten uppnås nog primärt av stolparna och överliggaren, metallstängerna är mer till för att hindra små barn att ta sig igenom och trilla ner 😱
Träräcke med metallstänger, stolpar och överliggare, designat för stabilitet och säkerhet mot barnolyckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det där kommer inte att vara några problem med att rören kommer att börja "glappa". Borrar du ett 20 mm djup hål i träet som sedan röret sticks ner i så kommer det att bli hur stabilt som helst. Jag har en snarlik konstruktion på mitt trappräcke hemma och där är det trästolpar som är fastskruvade i en trälist uppe och nere. Där uppe ligger trälisten i ett spår i överliggaren medans den nedre listen endast sitter fast i trappvangen med tre skruvar men allt är stabilt.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
T
Glöm inte att hålla avständet mellan pinnarna till under 100 mm ;)

Jag köpte en låda med Makita kvistborr och där tycker jag att de jag använt har blivit slöa lite väl fort. Fisch har jag testat och tyckte var bra, men det var inte ett wave utan rak underkant, sen har Bosch professional varit bra.

Har även testat Irwin, de gick till metallåtervinningen rätt snart. Hade inte ens använt alla borr i asken...

Du har nog rätt i att pelarborr eller borrstativ med långsamt varv är bra, det går att göra för hand men det är lätt att det skevar iväg eller hugger. Jag har haft viss framgång med att förborra ett 3mm hål som centrumspetsen följer eller en kloss(bräda) med borrat hål i samma dimension som tvingas fast där hålet ska borras. (Det gjorde jag en gång när jag var tvungen att borra hålen på plats men kunde göra en borrmalla vid en pelarborrmaskin) Se bara till att brädan/klossen är av ett rätt hårt material och inte furu/gran - jag körde ek.

Fish Wave lär vara bra men inget jag har provat.
FAMAG Bormax tycker jag fungerar riktigt bra. Jag köpte ett set för några år sedan och det har jag aldrig ångrat.
Annars ska väl ZOBO vara bland det bästa man kan få tag på.
Alla tre går att hitta här: https://www.fine-tools.com/forstnerbohrer.html

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Kanske lättare att få tag i Festools forstnerborr så slipper man beställa från utlandet alt. gå in i valfri butik i närheten.

Tror inte du behöver oroa dig för hållbarheten i konstruktionen, som du själv skriver bygger styrkan på stolpar i kombination med rören. Ett enstaka rör hade nog kunnat tåla en del misshandel men du har ju dessutom flera i din setup.

Vad gäller borr tänker jag att du behöver något som borrar rent och snyggt men inte mer än så.
För några år sedan rekommenderade @Ola C Aspen forstnerborr som säljs på Hornbach — köpte ett och testade och köpte sedan samtliga storlekar. Bra borr som ger snygga hål men kostar inte skjortan.

Ett borr lär räcka för dina 30 (?) hål om du kör i pelarborr och evakuerar spån regelbundet.

Lycka till med bygget!
//Ronnie

P Pysslarn skrev:
Tror inte du behöver oroa dig för hållbarheten i konstruktionen, som du själv skriver bygger styrkan på stolpar i kombination med rören. Ett enstaka rör hade nog kunnat tåla en del misshandel men du har ju dessutom flera i din setup.

Vad gäller borr tänker jag att du behöver något som borrar rent och snyggt men inte mer än så.
För några år sedan rekommenderade @Ola C Aspen forstnerborr som säljs på Hornbach — köpte ett och testade och köpte sedan samtliga storlekar. Bra borr som ger snygga hål men kostar inte skjortan.

Ett borr lär räcka för dina 30 (?) hål om du kör i pelarborr och evakuerar spån regelbundet.

Lycka till med bygget!
//Ronnie
Aspen är visserligen också relaterat till berg o skidåkning men de heter Alpen😉

Finns tyvärr inte i 19mm.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Aspen är visserligen också relaterat till berg o skidåkning men de heter Alpen😉

Finns tyvärr inte i 19mm.
Ajaj — då är det nog därför jag har två stycken 18 mm…

Lite korkat även om det är bra borr.
//Ronnie

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.