26 292 läst ·
106 svar
26k läst
106 svar
Vilket kök har du i din villa och vad kostade det?
Blir senare idag.Paul-Staffanstorp skrev:
Igår massa pul med bocka rör.
Rören under kommoden får gå rakt längs väggen.
Nu måste jag ut och mecka bil. Byta dimljus på frugans bil. Givetvis den högra så man får riva hela fronten på hennes Volvo S60, morr.
Tur den står i varamgarage då det ute är nästan -15 grader
(garaget värms av frånluften från huset med fläkten jag beskrivit tidigare, enda nackdelen när man mekar och frugan börjar laga mat, luktar god mat och då blir mekandet sämre)
mvh Roland
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
När vi då är lite OT redan kan jag nämna att -15 har vi nere i annars varma Skåneland också...
Jag måste ut och förbereda bilen för en ny arbetsvecka men det tar emot kan jag säga. Usch och fy för kylan !
Jag måste ut och förbereda bilen för en ny arbetsvecka men det tar emot kan jag säga. Usch och fy för kylan !
Vårt nya HTH-kök kostar 65000 och motsvarande IKEA låg på 45000. Vitvaror 50000, bänkskiva 5000 samt diskbänk 14000 tillkommer. Nytt golv, nya väggar, kakel, el och vvs inte inräknat än.
Skälet att välja HTH före IKEA var helt enkelt att vi inte hittade någon lucka vi gillade på IKEA, inte heller hittade vi någon på KVIK eller Epoq. Och då kan man ju inte köpa, eller? Tyvärr blev det så i vårt fall att vi fick pröja 20000 extra för att få den lucka vi ville ha men det var bara att bita ihop och se glad ut
I slutändan blir det kanske 200000 istället för 180000 vilket inte känns lika farligt som säga att man brännde 20000 för utseendet på en luckjäkel. Det gäller att lura sig själv... 
Skälet att välja HTH före IKEA var helt enkelt att vi inte hittade någon lucka vi gillade på IKEA, inte heller hittade vi någon på KVIK eller Epoq. Och då kan man ju inte köpa, eller? Tyvärr blev det så i vårt fall att vi fick pröja 20000 extra för att få den lucka vi ville ha men det var bara att bita ihop och se glad ut
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Du ska ju samtidigt inte se det som att det bara var för luckans utseende du betalade dessa pengarna mer.Dr.SiC skrev:Vårt nya HTH-kök kostar 65000 och motsvarande IKEA låg på 45000. Vitvaror 50000, bänkskiva 5000 samt diskbänk 14000 tillkommer. Nytt golv, nya väggar, kakel, el och vvs inte inräknat än.
Skälet att välja HTH före IKEA var helt enkelt att vi inte hittade någon lucka vi gillade på IKEA, inte heller hittade vi någon på KVIK eller Epoq. Och då kan man ju inte köpa, eller? Tyvärr blev det så i vårt fall att vi fick pröja 20000 extra för att få den lucka vi ville ha men det var bara att bita ihop och se glad utI slutändan blir det kanske 200000 istället för 180000 vilket inte känns lika farligt som säga att man brännde 20000 för utseendet på en luckjäkel. Det gäller att lura sig själv...
![]()
Du fick ju ett kök med färdigmonterade skåp direktlevererat hem in i ditt hus och i bästa fall hjälpte en professionell säljare dig att få ihop och skräddarsy en vettig lösning och se till så att du fick allting du behövde.
Missades något vid leveransen var det väl bara att ringa säljaren och så löste de så att det levererades hem till dig snarat möjligt så du slapp åka iväg själv för att komplettera.
Valde du spotlights under överskåpen så fick du automatiskt en snygg lösning med dolda kablar och slapp lägga detta utanpå eller fräsa och bygga in dem själv.
Du fick lådsystem från Blüm vilket Ikea inte har längre och Blüms system är enligt både mig och många andra betydligt bättre än Ikeas Hettichsystem som är betydligt klenare.
m.m m.m
Dessa saker är ju värt en hel del också...
Kom på att tänka på detta med Ikeas lådsystem, då jag pratade med en snickarkompis som lovordade Ikea för att de bytt till Blums för något år sedan. Hur man nu får till tecknet därPaul-Staffanstorp skrev:
Han menade att det nya sytemet med Blum i alla fall var bättre än tidigare system, däremot gillade han inte Blums system heller men menade att det i alla fall var bättre än Ikeas tidigare. Du Paul kanske kan tipsa mer exakt om vad som skiljer Blum och Hettich ifrån varandra kvalitetsmässigt?
Jag har bara satt ihop kök med Blums lådsystem och det funkar ju perfekt efter montering, men mer vet jag inte då jag en stannar kvar hos kunden...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Personligen tycker jag att både skenorna och lådorna från Hettich är av klenare typ.
Vad förespråkar han istället för Blüm då...
Alla kör ju i princip med Blüms grejer i Sverige, men det finns tydligen olika kvalitéer där med och vad jag hört tillverkade de en speciell typ till Ikea som låg på annan standard, men det har jag inga belägg för utan har bara hört talas om.
Vad förespråkar han istället för Blüm då...
Alla kör ju i princip med Blüms grejer i Sverige, men det finns tydligen olika kvalitéer där med och vad jag hört tillverkade de en speciell typ till Ikea som låg på annan standard, men det har jag inga belägg för utan har bara hört talas om.
När jag pratade med snickarkompisen så kände han även till att Ikea skulle ha fått en bättre version av Blums system, antar att du hört talas om att Ikea skulle ha fått en med lägre standard. Dock så hade han inte heller bevis för detta, utan endast hörsägen.
Jag vet inte riktigt vad han förespråkar istället för Blum, jag blev själv alldeles häpen när vi satte in ett Ikea-kök och han började snacka om olika lådsystem med olika tillverkare.
Trodde att Ikea själv utvecklat systemet, och kort sagt inget jag har tid att bry mig om heller, då jag tycker att båda systemen funkar helt utmärkt.
Jag vet inte riktigt vad han förespråkar istället för Blum, jag blev själv alldeles häpen när vi satte in ett Ikea-kök och han började snacka om olika lådsystem med olika tillverkare.
Trodde att Ikea själv utvecklat systemet, och kort sagt inget jag har tid att bry mig om heller, då jag tycker att båda systemen funkar helt utmärkt.
Jo, jag känner till alla dessa skillnader, även Blum vs hettich debatten. Som jag ser det spelar det ingen roll om Ikea kör med Blom eller Hettich, de skriver ändå sin egen spec och Blum/Hettich är bara en tillverkare som bygger enligt order. Klart Ikeas grejer är sämre än Blums ordinarie grejer men det hade inte varit avgörande om de hade haft rätt lucka.Paul-Staffanstorp skrev:Du ska ju samtidigt inte se det som att det bara var för luckans utseende du betalade dessa pengarna mer.
Du fick ju ett kök med färdigmonterade skåp direktlevererat hem in i ditt hus och i bästa fall hjälpte en professionell säljare dig att få ihop och skräddarsy en vettig lösning och se till så att du fick allting du behövde.
Missades något vid leveransen var det väl bara att ringa säljaren och så löste de så att det levererades hem till dig snarat möjligt så du slapp åka iväg själv för att komplettera.
Valde du spotlights under överskåpen så fick du automatiskt en snygg lösning med dolda kablar och slapp lägga detta utanpå eller fräsa och bygga in dem själv.
Du fick lådsystem från Blüm vilket Ikea inte har längre och Blüms system är enligt både mig och många andra betydligt bättre än Ikeas Hettichsystem som är betydligt klenare.
m.m m.m
Dessa saker är ju värt en hel del också...d^_^b
Redigerat:
ja menar att man ställer skåpet på denna å givetvis så drar man fast skåpet på ribban.Paul-Staffanstorp skrev:Nja...
Jag tänkte väl inte riktigt så utan snarare så är det så att du borde ha en tvärribba i bakre överkanten genom vilken man skruvar fast kommoden i väggen.
Så är de flesta andra konstruerade iaf och man brukar sällan ha ben på badrumsinredningar.
MEN... jag har en känsla av att det var så som du skrev, som estwing menade.
För extra bärighet då antar jag...
Jag hade ju nog hellre gjort följande ifall där inte är någon tvärribba i skåpets bakre överkant.
Såga till en som passar in mellan skåpets sidor och fäst den med vinklar inne i skåpets sidor och då får du ju en tvärribba som du kan skruva genom var du vill på hela bredden och således hitta några av dina reglar.
Då ska det inte behövas några ben kan jag tycka.
passbiten är tänkt som en liten förstärkning å ja detta räcker mer än nog.
mvh
snickar estwing
Det värsta är att nästan alla säljer köksluckor m.m. i laminat eller 1mm tunn fanér, det är ju bara skit. Var finns det riktig kvalité? Trä rakt igenom, som nere på kontinenten, kolla på england med 100% ekluckor, då blir det ju snyggt om barnen råkar slita loss en reva nåra mm djup, men med våra luckor är det ju bara att slänga:/
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det finns företag i Sverige också som arbetar med massiva luckor...viseman skrev:Det värsta är att nästan alla säljer köksluckor m.m. i laminat eller 1mm tunn fanér, det är ju bara skit. Var finns det riktig kvalité? Trä rakt igenom, som nere på kontinenten, kolla på england med 100% ekluckor, då blir det ju snyggt om barnen råkar slita loss en reva nåra mm djup, men med våra luckor är det ju bara att slänga:/
T.ex Köksfabriken i Staffanstorp om man nu bor i trakten.
www.koksfabriken.se
Finns en uppsjö av snickerier som bygger kök i massivt trä spridda över hela landet. Kolla gula sidorna, tex.viseman skrev:Det värsta är att nästan alla säljer köksluckor m.m. i laminat eller 1mm tunn fanér, det är ju bara skit. Var finns det riktig kvalité? Trä rakt igenom, som nere på kontinenten, kolla på england med 100% ekluckor, då blir det ju snyggt om barnen råkar slita loss en reva nåra mm djup, men med våra luckor är det ju bara att slänga:/