34 652 läst ·
51 svar
35k läst
51 svar
Vilket kök ger mest för pengarna när det gäller värdeökning?
Om du nu är i branschen så vet du att det inte är någon skillnad på ikea sentens hth ballingslöv etc etccullberg skrev:Min personliga åsikt är att jag blir avskräckt av hus som jag tittar på där man har valt kök från Ikea. Det känns som att jag inser vart nivån har hamnat vad det gäller kvalité på renoveringen. Det finns ju många kök i mellanprisklass som jag tror klingar bättre vid försäljning än Ikea. Sen säger jag inte att det inte kan bli bra. Men jag värderar absolut inte ett hus lika högt som har ett Ikea kök mot ett som har något steg upp i kvalité och prisnivå, Typ Ballingslöv, Marbodal, HTH, Sentens, Tibro, eller motsv uppåt. Men eftersom man är i branschen så blur man såklart färgad och arbetsskadad.
Du har inte funderat i de banorna att annonsera på blocket osv efter de delar som behövs till ditt kök från den tidsperioden? Folk river ju ut sådana kök, så har du tur får du dom gratis. De måste inte vara helt matchande, under den tiden var det inte ovanligt att man köpte några delar åt gången. Då byter du helt enkelt ut de delar som är i alltför dåligt skick, även om mycket faktiskt går att rädda.KbyH skrev:
När de tidigare boende i mitt hus var tvungna att riva glasverandan från 1800-talet (där köket var), så återanvände dom de delar som var i gott skick (jippie!) och kompletterade med skåp de fick tag på, så jag har skåp och dörrar från 40 till slutet av 50-talet. Det enda jag skulle göra annorlunda än dom är att jag skulle höjt bänkskivan, men jag hinner väl dit tids nog, har viktigare saker att göra på huset eftersom det är från början av 1700-talet, om inte äldre. Nu när jag fräschade upp köket, så fick jag leka lite med plastic padding. Möss hade nämligen gnagt bort hörnet på en skafferidörren (huset stod mer eller mindre obebott under 50 år, så det var myriader av möss här när jag flyttade in) och sedan var det en krater i en dörr efter närkontakt med ett handtag.
Du ger huset samma mervärde om köket är nytt sen vilket märke har ingen betydelse så ska du sälja eller värdera huset så blir det samma pengar oavsett märke på köket . Jag har bytt kök 2ggr på 2år har flyttat och köpte epoq i det ena och ikea i det andra kan väl säga att jag föredrar epoq då det håller högre standard och mycket stadigare stommar mm så jag skulle köpa ett epoq kök om jag tänkte bo länge i huset (epoq är bara snäppet dyrare än ikea) sen har de båda tillverkarna mindre mått på skåpen att välja bland men funkar det för dig så varför betala 200 000kr mer för i princip samma sak.
Renoverat 50 tals kök tror jag ger bäst värde om 25 år. Om 15 år kvittar nog ikea eller ballingslöv, både är troligen både slitna och omoderna. Om 3 år kanske värdet påverkas men troligen mindre än skillnaden i nypris.
Oavsett vilket kök du väljer, se till att det blir ordentligt gjort. Något med dålig layout (en massa passbitar och ett mishmash av olika bredd på stommarna och en mix av lådor, enkla skåp, dubbla skåp, vinställ, öppna hyllor mm är inget som ser bra ut. Är arbetet dessutom slarvigt/dåligt utfört ser det riktigt illa ut.
Jag tror inte på att nuvarande kök är oräddbart utan att ha sett bilder som bevisar det 
Jag skulle ta in en offert på renovering av befintligt kök. Troligen har ett sånt kök så bra kvalitet att det går att renovera på ett helt annat sätt än ett nyare kök.
Ikea-kök brukar börja se sunkiga ut efter 5 - 10 år,
Jag skulle ta in en offert på renovering av befintligt kök. Troligen har ett sånt kök så bra kvalitet att det går att renovera på ett helt annat sätt än ett nyare kök.
Ikea-kök brukar börja se sunkiga ut efter 5 - 10 år,
Är inte "platsbyggda" sekelskifteskök övervärderade? De var byggda för tjänstefolk eller fruntimret. Troligtvis ingen diskho utan diskbänk för diskbaljor etc. Platsbyggda för att skåpen bara hade en framsida och topp. Ingen botten eller rygg. Visst har de sin charm, men knappast roliga att jobba i.imported_Benno skrev:
Har inte sett många platsbyggda originalkök som finns kvar i sin helhet. Det som brukar kunna finnas är ju serveringsskåp och skafferier, men vedspis och vask har säkert fått lämna plats för kyl, frys och modern spis...arneri68 skrev:
Men kvaliten på det som de byggde på denna tid håller nog i 100 år (till), till skillnad från mycket som produceras idag. Men det görs ju fortfarande platsbyggda kök i massivt trä i både 50-tals-stil och sekelskiftesstil som förmodligen har överlägsen kvalitet mot spånskive-laminat-stommar.
Men på 30-40-50-talet gjordes ju kök som ibland kan fungera riktigt bra som moderna kök och troligen med högre kvalitet än även ganska exklusiva kök. Gillar man den stilen så tror jag som tidigare sagts i tråden, det mycket väl kan se bättre ut och hålla bättre i längden. Troligen kommer endel (men långt ifrån alla) att uppskatta det vid en framtida försäljning.
Om 25 år är det idag "moderna" köket troligtvis totalt omodernt. Vitvaror har fått bytas troligen 3 gånger. Och väljer man billigaste så får man nog byta kök en gång på den tiden också. Ska man bo kvar 25 år ska man nog satsa på det man själv vill ha under den tiden.
Man kan ju modernisera ett originalkök. Jag har t.ex satt in moderna mjukstängande lådor i mitt kök från -67 men behållit fronterna. Man kan ju också sätta in modern skåpsinredning, mjukstängande luckor, anpassa bänkhöjd och sätta in bättre belysning. Man kan bevara en äldre tidsanda utan att göra köket till ett museum.
Köket som är här idag är orginal och platsbyggd. Förutom vitvaror och laminatbänkskiva från gissningsvis 80-talet. Ingenstans är det ett kök som fungerar. Att öppna lådorna är ett smärre gympass. Den minimala bänkskivan huserar knappt kaffekokare och vattenkokare. Micro har vi överlevt utan pga platsbrist. Platsbrist är för övrigt en genomgående sak i köket. Ont om skåp och lådor. Diskbänken är nog också orginal. Man får hjälpa hon att tömmas. Nä...det blir ingen renovering av dessa skåp. De skänks till någon som behöver dem när nya köket, vilket det än blir, ska komma på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Frågan jag blir nyfiken på är hur ny inredning ska göra köket större, men kanske ändrar ni planlösningen helt. Vi är uppe i den resan med el, vatten mm och lejer man bort det så blev det iallafall för oss mer än ett helt ikea kök med vitvaror (materialet altdå) kostar.
Ärligt talat spelar det ingen som helst roll hur dyrt kök du väljer. Två exempel:
I mitt nuvarande hus sitter ett arkitektritat kök från Ballingslöv som förra ägaren satte in. Det är från 1992 och kostade inte gratis. Kyl och frys är från det året, fläkt, ugn och häll är utbytta 2000 och diskmaskinen har jag själv bytt för ett par tre år sen. Köket börjar falla sönder av rent slitage. Bänkskivor är missfärgade, skåpen missfärgade efter år av flottiga fingrar och vattenstänk. Faneren på luckor har fått sönder på sina ställen och spånskivan börjat svälla. Köket är minst sagt helt slut och inte värt ett smack. Vi köpte inte huset pga köket, annat än kökets storlek, kaminen och utgången till trädgården.
I förra lägenheten renoverade vi och satte in ett skitsnyggt Kvik-kök med fina vitvaror i samma stil från Siemens. Vi bodde där i sex månader efter att det blev klart och sen flyttade vi. Nya ägarna rev ut hela köket direkt, för att det var inte deras stil!!! och, fick jag veta sen; satte in ett IKEA-kök med Bodbynluckor. Helt otroligt slöseri med resurser; helt nytt kök och vitvaror på tippen.
Mitt tips är att välja ett kök ni själva trivs med, av den kvalitet ni har råd med och planerat som ni vill ha det. Skit i vad nästa ägare kanske skulle vilja ha. Om inte köket är nåt i hästväg och av överjordisk kvalitet kommer dom inte välja ert hus pga köket, utan pga läget, planeringen och deras behov.
I mitt nuvarande hus sitter ett arkitektritat kök från Ballingslöv som förra ägaren satte in. Det är från 1992 och kostade inte gratis. Kyl och frys är från det året, fläkt, ugn och häll är utbytta 2000 och diskmaskinen har jag själv bytt för ett par tre år sen. Köket börjar falla sönder av rent slitage. Bänkskivor är missfärgade, skåpen missfärgade efter år av flottiga fingrar och vattenstänk. Faneren på luckor har fått sönder på sina ställen och spånskivan börjat svälla. Köket är minst sagt helt slut och inte värt ett smack. Vi köpte inte huset pga köket, annat än kökets storlek, kaminen och utgången till trädgården.
I förra lägenheten renoverade vi och satte in ett skitsnyggt Kvik-kök med fina vitvaror i samma stil från Siemens. Vi bodde där i sex månader efter att det blev klart och sen flyttade vi. Nya ägarna rev ut hela köket direkt, för att det var inte deras stil!!! och, fick jag veta sen; satte in ett IKEA-kök med Bodbynluckor. Helt otroligt slöseri med resurser; helt nytt kök och vitvaror på tippen.
Mitt tips är att välja ett kök ni själva trivs med, av den kvalitet ni har råd med och planerat som ni vill ha det. Skit i vad nästa ägare kanske skulle vilja ha. Om inte köket är nåt i hästväg och av överjordisk kvalitet kommer dom inte välja ert hus pga köket, utan pga läget, planeringen och deras behov.
Redigerat: