Planerar att renovera köket; har fått offerter från 3 olika företag; In-toto, Sentens (Elektrolux) och Ikea. Jag gillar Sentens bäst rent utseendemässigt men prisskillnaden mot IKEA är jättestor, dvs IKEA är mycket billigare... jobbigt hur ska man tänka egentligen? Ni som har IKEA-kök, är ni nöjda?

P_Larsson
Vi skall beställa kök i nästa vecka.
Vi tog in offerter från IKEA, Elgiganten (Epok) och Ballingslöv (känner säljaren).

Kök med laminatskiva:
IKEA: 66,245 kr
Elgiganten: 58,434kr*

Kök med kvarskomposit
IKEA: 83,965 kr
Elgiganten: 90,081kr
Ballingslöv: 150,000kr

Hos Elgiganten ingår också montering och utsågning av skivan. Lika så hos Ballingslöv (för kompisitskiva). Det gjorde det inte på IKEA.
Vi kommer att välja Elgigantens kök. Vi upplevde deras luckor och kvalité överlag bättre än IKEA. De hade också smarare lösningar än IKEA på ex karuseller och skafferi.
Däremot upplevde vi inte att vi kunde motivera den extra kostnad som Ballingslöv ville ha för deras kök och vi tyckte att de uppfattades som ganska lika i lådor och luckor.

Har däremot läst om många som är nöjda med deras IKEA kök. Det är ju mycket upp till var och en.

Det skall tilläggas att vi känner säljaren på Ballingslöv och fick där ett rabatterat pris.
Det skall också tilläggas att Elgiganten just nu har 33% rabatt på alla kök och 15% på bänkskivor (men med det sagt så har alltid Elgiganten någon form av rabatt på deras kök).

Vet inte om det hjälpte - men lycka till i köksdjungeln.

• Gilla
September76
  • Laddar…
Nu har du säkert redan köpt köket (och vad blev det i så fall?) men vi hade tidigare Sentens. Jag gillade visserligen utseendet, men det var riktig skitkvalitet på luckorna. Jag upplevde att jag löpande upptäckte nya hack och skador i luckor och lådor som sedan svällde upp när de blev lite fuktiga. Vet inte om övriga laminatfabrikanter är så mycket bättre visserligen...

Det blev i alla fall så att vi nu har ett kök med massiva luckor och fronter och som är handmålat på plats.
Om det blir en skada som är såpass att den stör, så är det bara att spackla och måla om så fixar det sig.

Men visst, nu har vi ett gammalt hus med lite mer lantlig stil så då passar det in.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.