AnneFi
Har ingen aning om var jag ska lägga den här tråden så jag slänger in den här.

Vi håller på i källartrappen

hur mycket jag än älskar och då menar jag ABSOLUT Älskar utseendet på min nuvarande trapp så ska vi lägga klinker i den eftersom det är bilat hack i alla trappstegen på nedre delen av trappen.
Vad ska vi välja för mått på plattorna för att få det snyggt. 33x33 blir det jätte mycket spill med och mindre plattor känns som att det kommer bli plottrigt.
Hade det funnits plattor som hade täckt hela trappsteget till ett rimligt pris så hade jag definitivt kört på det.
Större plattor som 30x60 lämnar minst spill men hur passar man det för att få det snyggt i en trapp som svänger?
såhär ser trappen ut och den fortsätter runt hörnan efter platån vid dörren, alltså en U-trapp(vi har fixat en del men bild kommer inte förens det är helt klart :)).

kllaren001.jpg

AnneFi
Kanske någon tänker, Vad är problemet? eller så förstår ni.
om vi lägger bredare plattor så kommer de ju inte att linjera utan vi måste svänga dom med trappen.
På platån så får man välja om man vill följa den övre delen eller den nedre vilket känns som ett jobbigt val eftersom det kommer att se fult ut.

JOBBIGT! jag vill ha en trapp där det går fog i fog eller inte. jag vill inte ha båda delarna hipp som happ genom trappen. förstår ni?

har svårt att tycka att det blir snyggt med klinker i en svängd trappa. Många skärningar, fogar på kors och tvärs. Kanten blir inte tåligare mot stöttar heller och det ser tråkigare ut med avslag i klinkerplatta.
Man kan faktiskt reparera skavankeratt genom att fylla i med cement och kanske sätta /limma en list -trappnäsa i aluminium som skydd?
gaia

AnneFi
Jag gillar den som den är nu. Lagar vi den får den fel färg. Plus att lagning är svårt och heller inte kommer hålla för allt.
Vi har tänkt att sätta aluminium profiler när vi klinkar.

Jag förstår inte hur dom som Bodde här innan kunde hacka sönder trappen.
Den är ju skitsnygg!

AnneFi skrev:
Jag förstår inte hur dom som Bodde här innan kunde hacka sönder trappen.
Den är ju skitsnygg!
flytt eller tapp av tunga föremål? Användes som huggkubb?
gaia

AnneFi
gaia skrev:
flytt eller tapp av tunga föremål? Användes som huggkubb?
gaia

Haha. Nej dom har använt bilmaskin. :D
Trappen och väggen ovanför.

Nä, klinker känns svårt. Jag skulle i så fall ta mosaik, medvetet smått och enkelt att anpassa till de olika måtten. Men finns det sådana med halkskydd, tro? Det måste det väl göra.

Kanske fixa till de där bilmärkena och lägga mosaik bara där?

AnneFi
Såhär ser det ut.

kllaren003.jpg

Förstår inte riktigt. Är det alla de där prickarna? Har man försökt göra en hemmalösning till halkskydd?

AnneFi
Ja det är alla dom där prickarna. De hade planerat att lägga klinker så jag tror att din försökt rugga upp ytan eller något.

AnneFi
Finns det något sätt att fixa så att det ser ut som om hålen aldrig funnits och få samma yta som nu?

Köp riktigt stora plattor, lägg sen ner arbete på att malla av trappstegen så kan en platta anpassas till varje trappsteg?

AnneFi
Tror att det blir för för dyrt för oss. Vet inte ens var man kan få tag i så stora plattor.

AnneFi skrev:
Finns det något sätt att fixa så att det ser ut som om hålen aldrig funnits och få samma yta som nu?
det blir svårt för betongytan ser slipad ut med mycket slätt finish. Det är ju bara en källartrapp så jag skulle behålla den som den är och leva med den hemmagjorda halkskyddet :).
Det som skulle förbättra utseendet är en snygg avslutning mellan vägg och trappsteg dvs rensa färg som är kladdat på betongen, putsa om det behövs och få en rak kant. Skrovlig stegyta är svår att städa men o andra sidan stoppar den en del skräp så den inte dras högre upp i huset - sanden brukar samlas i dom små håll :).
Jag tycker också din trappa är OK och skulle faktiskt inte kakla den även om kakel var grattis :).
Du kan också testa att fylla några håll med svart kakelfog men jag tror inte det blir osynligt. Å andra sidan är ju alla hack jämnt fördelade så det kanske smälter in trots att det avviker?
gaia

AnneFi
Vår källare är inte "bara en källare" som jag fått höra hundra gånger av alla :)
vi har bara kök, vardagsrum och sovrum här uppe så vår källare är resten av vårt hus.
I vår källare finns badrum klädförvaring, tvättstuga, dator/spelrum och syrum. Hela vårt hus är där nere :)

hur svårt är det att städa bort färgen? sambon har nämligen nu renoverat väggarna utan att klä in trappen så den är full av vit krats. Tack för den! (fast han var ju hundra på att den skulle klinkas.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.