Byggahus.se
Hej alla, jag har alltid varit inne på byggahus.se för att läsa olika trådar om husbygge och har fått jätte mycket input och är väldigt tacksamt. Man blir lite rädd efter strul som vissa har fått. Min fråga är vilket företag som känns tryggast? Vilken entreprenadform ska man välja? Jag lutar lite åt Briljanten hos Fiskarehedenvillan. Tack för all hjälp. Eftersom detta är mitt första inlägg så får Moderatorn gärna flytta tråden om jag har lagt i fel kategori.

T Tezuka skrev:
Hej alla, jag har alltid varit inne på byggahus.se för att läsa olika trådar om husbygge och har fått jätte mycket input och är väldigt tacksamt. Man blir lite rädd efter strul som vissa har fått. Min fråga är vilket företag som känns tryggast? Vilken entreprenadform ska man välja? Jag lutar lite åt Briljanten hos Fiskarehedenvillan. Tack för all hjälp. Eftersom detta är mitt första inlägg så får Moderatorn gärna flytta tråden om jag har lagt i fel kategori.
"Under juni månad 2017 presenterade Prognoscentret AB resultatet av en branschundersökning som mäter kundnöjdheten bland Sveriges småhusköpare. Nöjdast kunder har Vårgårdahus med ett NKI på hela 86 (mycket nöjda kunder) följt av Fiskarhedenvillan och Älvsbyhus med ett NKI på 80 respektive 77.

Vårgårdahus har närmare 70 anställda och tillverkar drygt 300 småhus under ett år. Fiskarhedenvillan levererar cirka 650 hus under ett år och Älvsbyhus, som är Sveriges största småhustillverkare, producerar drygt 1.500 småhus varje år.

Branschens genomsnittliga NKI-värde (68) ligger långt under topptrion. De undersökningar Prognoscentret genomfört visar att det finns småhusproducenter vars agerande i kundrelationerna bidrar till att dra ner betyget för branschen som helhet. Det är bland annat. i frågor som rör personlig service och stöd under byggprocessen som många företag underpresterar."

Prognoscentrets undersökning är lite lurig då det är så litet underlag. "totalt svarade 339 personer som köpt hus från 78 olika småhusleverantörer". Dvs några få personers svar kan ge bra / dåliga siffror.

Tycker det är viktigare att prata med referenser som har byggt under samma förutsättningar och deras upplevelse. Kataloghus tillverkarna använder ofta lokala firmor för monteringen och kund upplevelsen kan skilja sig markant beroende på det valet.

T
ska du ha absolut bäst förutsättningar så är de inget att tveka om.

lösvirkes hus i totalentreprenad med upphandlad som en generalentreprenad.

några av fördelarna:
  • billigaste alternativ
  • Ni kan få de mest personligt
  • bäst kvalité
  • säker prisbild
  • minsta möjliga risk på er
  • ni behöver vara involverade minstamöjliga

Det viktigaste är Snickarn som monterar huset, spelar ingen roll hur bra huskvalite om man har en kass snickare, vi bygger med FH och deras egna snickare kör typ 5 hus samtidigt så det blir bra priser men kanske inte den där top finishen, själv valde jag att upphandla snickarn själv på timme och då kan vi göra flera moment själva som spika panel , lägga tegel m.m.

Jag är för övrigt inte jätte imponerad av FH då det har saknats en del i leveranserna så nästa bygger jag helt själv i lösvirke, blir både billigare och bättre, FH lämnar k-ritningar 6-8 veckor innan lev vilket är helt kass om man vill upphandla egna entreprenader....

Hej, tack för alla svar. Jag har också tänkt att anlita egna hantverkare för att göra jobbet. det med ritningsleverans, är det så generellt eller bara för en viss län. Vill även tillägga att vi ska bygga i skåne.

Så är det fö
T Tezuka skrev:
Hej, tack för alla svar. Jag har också tänkt att anlita egna hantverkare för att göra jobbet. det med ritningsleverans, är det så generellt eller bara för en viss län. Vill även tillägga att vi ska bygga i skåne.

Så är det för alla Fiskarhedenvillan, det nämde inte min säljare förän vi fick veta att FH snickare helt plötsligt inte kunde bygga vårt hus och då fick vi fixa allt själva... jag har hört om personer som köper huset direkt av huvudkontoret i Borlänge , då kanske man kan få det snabbare.

Om man anlita FH hantverkare, hur blev det primässigt och kvalitetsmässigt jämfört med om man hade anlitat egna? Finns det några fördelar eller nackdelar?

T
T Tezuka skrev:
Om man anlita FH hantverkare, hur blev det primässigt och kvalitetsmässigt jämfört med om man hade anlitat egna? Finns det några fördelar eller nackdelar?
Självklart finns de fördelar att anlita egna.
Du kan ställa helt andra krav på kvaliten.

De som bygger FH till vardags är snabbare men troligtvis kanske inte lika noga då de har ett tajt pris, helt klart mer flexibelt och bättre kvalite med egna snickare , om man har bra referenser

Dock kan det bli lite dyrare...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.