Hej!
Har precis köpt min första lägenhet, där det finns ett inglasat uterum som står direkt på befintlig oisolerad trall.
Jag skulle vilja fixa till detta uterum så det ser trevligare ut.

Min fundering är ifall det går att lägga något slags golv tex, vinyl, laminat direkt på trallen.
Jag har inte tänkt bo här jättemånga år och vill inte lägga massa pengar och arbete på att isolera golvet. Men hur blir det med fukt, mögel på ett sånt golv?

Detta uterum används främst runt sommaren då det annars är blir minus grader där inne. I nuläget ligger en riktigt ful heltäckningsmatta på trallen där inne..

• Närbild av oisolerad trätrall i inglasat uterum med del av grön heltäckningsmatta synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinyl eller tät laminat leder nog snabbt till instängd fukt och mögel. Någon typ av matta är nog det som fungerar bäst som quick-fix. Vi har haft en klassisk knuten matta i uterummet i flera år utan problem.

Möjligen kan ett tätt vinyl golv fungera om man först lägger in något ventilerande underlag, förutsatt att det är torrt och fint idag. Men unvik i så fall golv med spån eller mdf kärna, jag tror det kommer svälla o bli fult i den miljön.

Detta är mina kvalificerade gissningar, har inte provat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.