886 läst ·
10 svar
886 läst
10 svar
Vilket element till garage?
Har ett garage på ca 40kvm som jag tänkte hålla varmt framöver. Planen är att ha gymmet i halva garaget och förvaring i resten. Har carport så tanken är att bilen inte kommer stå i garaget om det inte är superkallt i vinter. Hade tänkt försöka hålla 16-18 grader i garaget.
Vilka/vilket element bör jag kika på för att klara detta?
Nu skiljer det ju sig en del i inköpspris så det är ju såklart en viktig faktor men jag hade nog kikat på en luftvärmepump istället. Att driva el-element drar snabbt iväg i kronor, det är svårare att reglera värmen och på 40m2 är det svårt att med enbart element få en jämn värme.
Det behöver ju inte vara någon värsting luftvärmepump, jag själv har tex en från jula som man dessutom kan montera och installera själv utan att behöva ta dit en tekniker. Bara ett tips 😊
Det behöver ju inte vara någon värsting luftvärmepump, jag själv har tex en från jula som man dessutom kan montera och installera själv utan att behöva ta dit en tekniker. Bara ett tips 😊
Jo jag har övervägt det också. 😊 vill bara lyssna mig för ifall det är någon som har erfarenhet av element på den ytan. Ska tilläggas att vi bor i Umeå så vintrarna kan ju bli kalla. Var även in på en elonbutik i stan och kollade angående lvp men enligt säljaren där så behövde jag komplettera med element också eftersom att enligt honom då sa att en lvp måste kompletteras med element. Även med lvp för runt 15-20.000kr.K Kimpaann skrev:Nu skiljer det ju sig en del i inköpspris så det är ju såklart en viktig faktor men jag hade nog kikat på en luftvärmepump istället. Att driva el-element drar snabbt iväg i kronor, det är svårare att reglera värmen och på 40m2 är det svårt att med enbart element få en jämn värme.
Ja säljaren har rätt att det förmodligen kommer behövas några element som stöd. Är lite annat här i plattland där det inte är någon större temperaturskillnad på midsommar och julafton.M Muppsvans skrev:Jo jag har övervägt det också. 😊 vill bara lyssna mig för ifall det är någon som har erfarenhet av element på den ytan. Ska tilläggas att vi bor i Umeå så vintrarna kan ju bli kalla. Var även in på en elonbutik i stan och kollade angående lvp men enligt säljaren där så behövde jag komplettera med element också eftersom att enligt honom då sa att en lvp måste kompletteras med element. Även med lvp för runt 15-20.000kr.
En tumregel brukar vara 70 W/m². Till 40 m² blir det då 2800 W. Så exempelvis tre element med en effekt på 1000 W skulle fungera. Du kan också börja med två och se om det räcker. Tänk på att om du sätter dit tre element blir det för hög effekt för att koppla in på samma 10 A grupp. Men du kanske ändå skall dra fram nytt.
Det som ställer till det är att du på dessa 40 kvm ska dela upp det i flera rum , hmm .M Muppsvans skrev:Har ett garage på ca 40kvm som jag tänkte hålla varmt framöver. Planen är att ha gymmet i halva garaget och förvaring i resten. Har carport så tanken är att bilen inte kommer stå i garaget om det inte är superkallt i vinter. Hade tänkt försöka hålla 16-18 grader i garaget.
I min värd är elradiatorer den sista nödlösningen , när vatten radiatorer blir för dyrt att installera .
Men detta är ett garage så .
Jag själv halverade energiförbrukningen från att gå från byggfläkt till LLVP .
Har ett garage på 35 kvm med nästan 4 m till tak (högsta punkten)
Vet ej storleken på gymmet men låter som 20 kvm .
Kör LLVP i gymdelen + en öppen dörr till garagedelen , eller en värmeförflyttare i innerväggen .
Garaget kommer att vara helt öppet och inte indelas i rum. Det är ca 4,5x8m stort. Så inga innerväggar.Tomture61 skrev:
Det som ställer till det är att du på dessa 40 kvm ska dela upp det i flera rum , hmm .
I min värd är elradiatorer den sista nödlösningen , när vatten radiatorer blir för dyrt att installera .
Men detta är ett garage så .
Jag själv halverade energiförbrukningen från att gå från byggfläkt till LLVP .
Har ett garage på 35 kvm med nästan 4 m till tak (högsta punkten)
Vet ej storleken på gymmet men låter som 20 kvm .
Kör LLVP i gymdelen + en öppen dörr till garagedelen , eller en värmeförflyttare i innerväggen .
Du har inte skrivit något om hur garaget är isolerat eller om det blir några konsekvenser av att värmen inte räcker. 40 m² är inte en försumbar yta att värma. Och om garaget är byggt för att vara ouppvärmt kan det ju mycket väl vara dåligt isolerat. Element är billiga och enkla att installera eller ställa löst på golvet. Om du tänkt ha det permanent uppvärmt tror jag att en luftvärmepump är värt att skaffa. Sedan kan du vänta och se om det räcker. Går det inte det så är det enkelt och billigt att ställa dit ett element som komplement.
Plattan, väggar och taket är isolerat men har stått kallt och gamla ägaren har endast haft en byggfläkt på väggen tidigare.A Avemo skrev:Du har inte skrivit något om hur garaget är isolerat eller om det blir några konsekvenser av att värmen inte räcker. 40 m² är inte en försumbar yta att värma. Och om garaget är byggt för att vara ouppvärmt kan det ju mycket väl vara dåligt isolerat. Element är billiga och enkla att installera eller ställa löst på golvet. Om du tänkt ha det permanent uppvärmt tror jag att en luftvärmepump är värt att skaffa. Sedan kan du vänta och se om det räcker. Går det inte det så är det enkelt och billigt att ställa dit ett element som komplement.
Finns LLVP för kallt klimat .M Muppsvans skrev:
Själv har jag en Daikin Caldo XRH 30 + backup av en byggfläkt om ngt händer med LLVP .
Styr byggfläkten med https://itead.cc/product/sonoff-th-...g-switch/?mc_cid=4ccc22dd31&mc_eid=18b7c5a874
Kan med denna hålla koll på temp / luftfuktighet via luren .
Nuvarande Daikin XTH kan jobba ned till - 30 gr
Klicka här för att svara