Hej,

På 2 ställen utanför huset har någon form utav djur grävts sig ner.
Vet inte vad det är för djur eller vart det tar vägen.
Hoppas kunna få hjälp/råd med detta.

På ena stället har det grävt sig ner precis intill hålet ner till krypgrunden (utsidan av muren).
På andra stället är det vid ytterdörren, stenbeläggningen precis utanför.

Två frågor:
1. Vad kan det vara för djur? Hålen är ca: 4-5cm.
2. Ska man göra något åt det, förslag på ev. åtgärd?

Tack på förhand
/Daniel

• Grävning intill husmur och stenplatta, antagligen av djur, med synlig hög av uppgrävd jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hål grävt av ett djur intill husets krypgrundsingång, med stenläggning och murverk synliga.
    Skapa konto
  • Ett grävt hål i marken intill en byggnadsgrund och rör, omgivet av gräs och löv, indikerar djuraktivitet.
    Skapa konto
  • Hål på omkring 4-5 cm grävt intill krypgrundsöppning och stenplattor, tecken på grävande djur vid ett hus.
    Skapa konto
Jag gissar på råtta, om spåren är gjorda av djuret. Om det är råttor, sätt ut fällor, gärna under en låda över råttor vill äta i fred, agna med kolasås för glass. Jag har byggt små hus i trä för råttfällor. De bästa fällorna får du från det företag som sanerar ohyra via din försäkring. Det ena av de två stora företagen har hus till sina fällor, det andra inte och ett hus behövs. Jag tog 16 råttor på en vecka och sen var problemet löst. Vi hade ett liknande hål in under altanen. Där hade de barnkammare.

Knycker tråden - förlåt TS! Jag har något liknande. Trädäck vid entren & huset har platta på mark. Det förvånar mig avs det utsatta läget: passage och livlig jycke som allti Skadad kant på ett träträdäck intill en gräsmatta, tecken på slitage eller passage.
Skapa konto
d ligger på däcket precis där. Får inte plats med råttfälla och det går inte med gift.

yonna yonna skrev:
Knycker tråden - förlåt TS! Jag har något liknande. Trädäck vid entren & huset har platta på mark. Det förvånar mig avs det utsatta läget: passage och livlig jycke som allti[bild] d ligger på däcket precis där. Får inte plats med råttfälla och det går inte med gift.
Haha våra råttor bodde under altanen som är hundarnas lekplats så det verkar inte störa råttorna. Du behöver inte ställa fällan precis där. Ställ den skyddat en bit i från i ett hus då att inte hundar och barn kan komma åt fällan. Bäst är att ha en ingång undertill och sedan fällan en bit in. Och ett lock som är öppningsbart för inspektion och avlägsnade av föda råttor.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.