P
Hade samma I en tidigare lägenhet. Såg identiskt ut. Råttor, som tidigare sagts.

• Närbild på gammal, smutsig duschhylla med rost och kalkavlagringar. Behöver rengöring eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
S
Solklart råttor!

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ja kanske är så enkelt.
Men märkligt att lukten dök upp från en dag till en annan. Det ser ju ut som att skadan varit där ett tag. Det är ju ganska brunt och skitigt på "bettytorna"

D
L Lundmarkarn skrev:
Ja kanske är så enkelt.
Men märkligt att lukten dök upp från en dag till en annan. Det ser ju ut som att skadan varit där ett tag. Det är ju ganska brunt och skitigt på "bettytorna"
Det beror på luftflödena, kan förändras med ökad ventilation eller utetemperatur. Något i luftflödena kan ha ändrats och gjort att det suger in via avloppet.

• Gilla
johannord och 1 till
  • Laddar…
100% råttor. Inte precis första gången man har sett det, du har haft tur att de inte har ätit upp själva brunnen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Den ende som kan svara på din fråga är han som gjort det!
Den som gjorde det ville skapa en passage för att kunna komma upp ur avloppet.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
99% råttor!
Flera månader jagade jag en djur som skramlade på nätterna i kallarens duschkabin 😠
Äntligen upptäckte jag lika såna "sågat" vattenlås.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L Lundmarkarn skrev:
Har haft lite problem med dålig lukt i källaren och efter lite felsökning hittade jag den här i bastun.

Huset har byggts på principen "hellre än bra" så den här får läggas till listan på ännu en speciallösning... 😅

Kan dock inte riktigt förstå vad det är man försökt fixa genom att såga hål i vattenlåset? Är ingen höjdare på vvs så tänkte kolla om det är nån på forumet som kan tänkas veta vad det är man försökt fixa? Gissar att det har nånting med avluftningen att göra? 🤷

[bild]
Usch… Råttor har gnagt sönder vattenlåset. Vi hade väldigt mycket problem med det under lång tid. Vi bytte flera stycken tills vi beställde en rostfri vattenlåsinsats från Purus. Problemen försvann för oss men grannarna hade ett helvete med det tills Göteborgs stad kom ut och monterade råttgift i brunnarna i gatan.

• Rostfri stålgryta med öppet lock, reflekterande yta, köksredskap, isolerad mot vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L Lundmarkarn skrev:
Har haft lite problem med dålig lukt i källaren och efter lite felsökning hittade jag den här i bastun.

Huset har byggts på principen "hellre än bra" så den här får läggas till listan på ännu en speciallösning... 😅

Kan dock inte riktigt förstå vad det är man försökt fixa genom att såga hål i vattenlåset? Är ingen höjdare på vvs så tänkte kolla om det är nån på forumet som kan tänkas veta vad det är man försökt fixa? Gissar att det har nånting med avluftningen att göra? 🤷

[bild]
Så här såg min brunn ut efter en råtta. Brunn som vi aldrig använt på 27 år och har aldrig luktat. Plötsligt kom värdens lukt och jag skulle lyfta på locket för att ösa i vatten och fick en chock.

• Sliten tvättmaskinlucka med trasig tätning och synliga rester av fukt eller mögel.
    Skapa konto
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L Lundmarkarn skrev:
Ja det här låter ändå rimligt. Undrar om det kan vara nåt annat gammalt avlopp som torkat ut då som är den egentliga källan till problemet 🤔

Tror kanske inte den är råttäten. Hålet är väldigt symmetriskt och vi har aldrig haft problem med råttor tidigare samt att vi har tre katter på det 😅 men man ska aldrig säga aldrig
Jodå det är råttätet

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L Lundmarkarn skrev:

[bild]
Råttor!

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L Lundmarkarn skrev:

[bild]
Råttor har ätit upp vattenlåset, jag jobbar med sådant och ser liknande varje vecka. Byt till rostfritt vattenlås och hoppas dom inte äter upp eventuella plaströr.

• Gilla
din granne och 3 till
  • Laddar…
L Lundmarkarn skrev:

Kan dock inte riktigt förstå vad det är man försökt fixa genom att såga hål i vattenlåset? Är ingen höjdare på vvs så tänkte kolla om det är nån på forumet som kan tänkas veta vad det är man försökt fixa? Gissar att det har nånting med avluftningen att göra?
L Lundmarkarn skrev:

[bild]
Råttor!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.