Vi håller på att såga upp hål för att sätta in altandörr och undrar lite vilket typ av blad till tigersågen som lämpar sig bäst. Huset är från 1936 och ytterväggen består av massivt trä, spiktegel och puts. Jag har blad för trä och även ett blad för lättbetong. Kan jag använda bladet för lätt betong till att såga genom allt eller måste jag först plocka bort allt trä?

Tacksam för svar.

Måste du kör hela djupet i samma omgång och i så fall vad rör det sig om? Kan du ta det stegvis rekommenderar jag Bosch Progressor för trä/metall. Dom arbetar sig igenom spik rimligt bra utan att tappa all skärpa även om de givetvis slits ordentligt. Om du vill bevara putsen rimligt intakt rekommenderar jag att du kapar den i förhand med vinkelslip och diamantklinga

Kapa absolut putsen/teglet innan, förutom att tigersågbladet blir slött snabbt annars så riskerar du även att tigersågen skakar loss putsen.

Tack för era svar! Väggen är drygt 150 mm tjock varav 100 - 110 mm består av trä och resten tegel/puts.

Jag har ett sånt här blad till sågen:

https://www.proffsmagasinet.se/mask...uh191706QyCl4BWMUpwrsuu4hWhp36uYaAjcUEALw_wcB

Har använt det till att såga lecablock med och det var helt suveränt. Spikraka snittytor. Testade igår att såga ett parti i väggen som vi ändå kommer riva. Det blir knivskarpa skärningar i putsen och det blir jättefint på utsidan men den segar sig verkligen igenom träet vilket kommer bli ganska svårt. Det blir lite meckigt att såga träet med tigersåg eftersom träet och spikteglet sitter ihop. Funderar på att kapa träet med cirkelsåg först, skapa ett spår, och sedan köra med tigersåg i det spåret och samtidigt ta teglet och putsen.

J Jakob78 skrev:
Tack för era svar! Väggen är drygt 150 mm tjock varav 100 - 110 mm består av trä och resten tegel/puts.

Jag har ett sånt här blad till sågen:

[länk]

Har använt det till att såga lecablock med och det var helt suveränt. Spikraka snittytor. Testade igår att såga ett parti i väggen som vi ändå kommer riva. Det blir knivskarpa skärningar i putsen och det blir jättefint på utsidan men den segar sig verkligen igenom träet vilket kommer bli ganska svårt. Det blir lite meckigt att såga träet med tigersåg eftersom träet och spikteglet sitter ihop. Funderar på att kapa träet med cirkelsåg först, skapa ett spår, och sedan köra med tigersåg i det spåret och samtidigt ta teglet och putsen.
Om du ändå ska riva väggen kan du väl knacka ner teglet där sågsnitten ska vara? Då kommer det gå ganska snabbt att såga återstående trä med tiger och rivningsblad.

Lenox Gold, bättre blad finns inte, men de är inte gratis, typ 5-600 för ett 5 pack.
Lenox har även blad som tål typ allt hur länge som helst, som jag inte mins namnet på, men de är ganska fintandade och tar tid på sig i trä.

T
Jag brukar köra Lenox gold eller Lenox demolition. Men dom är kortare än det bladet du använder.

Funkar Lenox gold på betonghålsten?

• Gilla
stinky747
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
stinky747
  • Laddar…
Jag hade sneglat på Boschs rivningsblad med hårdmetalltänder, ev. blad för "fordonsräddning" som ska ta sig genom stål, glas etc utan problem. Carbide-bladen håller ruskigt bra.

Tack, får kolla på Bosch samt att jag har tillgång till en kap, men tänker att på vissa delar jag ska riva gör sig tigersåg kanske bättre.

• Gilla
pk23
  • Laddar…
K Kris1 skrev:
Funkar Lenox gold på betonghålsten?
Tigersåg är inte riktigt rätt verktyg för betong. Kap är ju rätt verktyg. Hellre i kombination med bilmaskin/kraftig hammarborr skulle jag säga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.