gullfiber. jag har isolerat med en liknande typ av gullfiber, 30 mm isolertjocklek med armerad alufolie med självhäftande tejp färdigmonterat! himla smidigt att isolera med och blir snyggt! kan du så använd ändå tjockare om du har plats, jag känner att isoleringen blir varm på utsidan när jag kör ut 90° i kulverten. skumisoleringen har jag åxå använt vid tekniktanken inne i huset, men jag tror att den har begränsad livslängd om man kör varmt i ledningarna för den gamla som suttit från 1980 var som fnöske och den ska tåla 105° medans den gråa tål 102°. jag testade att elda skum men den bara smälte och brann så länge jag hade lågan från en tändare, när jag tog bort tändaren slocknade den.

Jag kommr nog att köra på skummodellen. Den har lite bättre skydd, mot tex katter och dylikgt ;)

Majgårdarna
Jag har skum men skulle i efterhand valt gulfiber. Gulfiber kan du gera enkelt i böjar.
Skum böjar är DYRA.
Gulfiber tror jag håller längre än skum som blir hårt om det är riktigt varmt. Typ laddkrets.
Gulfiber finns med 30mm isolering

Det får nog bli gullfiberskålar. Någon som vet vilket märke som Rinkaby saluför?

tror det är isover/gullfiber... men dom är inte med självhäftande överlappstejp, det var riktigt kul att isolera med dom å det gick fort. jag köpt mina på ahlsell till hyfsat pris efter lite prutning. eventuellt kanske någon isoleringsfirma säljer till bra pris?

Andreas_Hansson skrev:
Jag har skum men skulle i efterhand valt gulfiber. Gulfiber kan du gera enkelt i böjar.
Skum böjar är DYRA.
Gulfiber tror jag håller längre än skum som blir hårt om det är riktigt varmt. Typ laddkrets.
Gulfiber finns med 30mm isolering
Böjarna går ju som sagt att gera istället. Skum finns i 3mm men då med 42mm inv.
Meter priset på skum är ju billigare på Rinkaby än med ull.
Är det bara en smaksak i slutet vilket man väljer?

Majgårdarna
gadeberg skrev:
Böjarna går ju som sagt att gera istället. Skum finns i 3mm men då med 42mm inv.
Meter priset på skum är ju billigare på Rinkaby än med ull.
Är det bara en smaksak i slutet vilket man väljer?
Om du har 35 rörå skall du nog inte ha 42mm skålar.Då läcker det nog.

Det är nog en smaksak vad du väljer.Men jag skulle ha tagit gulfiber :)

Klistrade skarven öppnar sig i mina gullfiberskålar efter jag värmt upp systemet några gånger:(

Zac skrev:
Klistrade skarven öppnar sig i mina gullfiberskålar efter jag värmt upp systemet några gånger:(
jag läste i en broschyr att man ska "gnugga" klisterremsan med en spatel flera ggr, tydligen räcker det inte att bara trycka fast den, jag har tryckt och gnuggat lite med fingrarna och det sitter då än så länge fast jag kört 90°.

Hur ska man tänka när man köper isolering?
Rören vid pannan är 43mm i diam men vid kopplingarna blir de lite grövre 53mm. Köper man olika och sätter dom lite grövre bitarna över kopplingarna? Eller går det att få på ändå?
Just rören vid pannan är ju 43mm och på Rinkaby finns då 42 eller 48mm. Vilket tar man?

Jag tog 42 mm och skar ut en liten bit där kopplingen kom, så att det blev lite mindre isolering över kopplingen.

AndreasK skrev:
Jag tog 42 mm och skar ut en liten bit där kopplingen kom, så att det blev lite mindre isolering över kopplingen.
Så om rören är 43mm R32, så funkar det med 42mm?

gadeberg skrev:
Så om rören är 43mm R32, så funkar det med 42mm?
Det skall det allt göra... 1 mm hit eller dit spelar ingen roll när det gäller gullfiber.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.