Skivan är inte fullständigt plan ... den ytbehandling skivan har "återspeglar" träets struktur. Så den har inte den totala planhet som man ser på moderna matbord och liknande. Och så har det väl varit alltsedan tillverkningen.
För att fräscha upp ytan på ett historiskt korrekt sätt bör man ju använda samma materiel och teknik som vid tillverkningen.
FRÅGA: hur gjordes den här ytbehandlingen? Någon slags lack? Eller någon variant av oljning? Och vad kan man i dagens läge välja som metod och materiel.
Videoklippet kanske ger en känsla av hur ytan ser ut just nu.