Fast krasst räknat så finns det väl ingenting annat än batteriborrmaskinen som verkligen behöver gå med batteri. Allt annat elektriskt fungerar precis lika bra med sladd till ett betydligt lägre pris och gräsklipparen kan vara bensindriven.

H heimlaga skrev:
Fast krasst räknat så finns det väl ingenting annat än batteriborrmaskinen som verkligen behöver gå med batteri. Allt annat elektriskt fungerar precis lika bra med sladd till ett betydligt lägre pris och gräsklipparen kan vara bensindriven.
Ja men allt är smidigare med batteri.
Ska man vara krass så behöver man ingen borrmaskin. Det går bra med en drillborr eller borrsväng och gräsklipparen behöver ingen motor alls.

• Gilla
  • Haha
RmK_71 och 3 till
  • Laddar…
U
Kanske inte smidigt, men praktiskt med sladdverktyg kopplat till byggdammsugare med autostart.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Håller med om att allt inte behöver vara batteridrivet. Skruvdragare - givet. Mutterdragare, där har jag sett att jag använder mer och mer till diverse och även till skruvdragning med hexadapter. Häcksax, bra till litet mindre jobb där man kan ha nytta av en lättare maskin istf bensinsaxen. Grästrimmer, bra för småpiffande men till större jobb kör jag bensindrivna kraftiga maskiner. En liten gräsklippare batteridriven från Biltema är suverän till att klippa där roboten inte kommer åt, 40 min driftstid och räcker fint under de åtminstone fyra år vi kört den.

För grejer typ motorsåg och röjsåg med lätta små högeffektsmotorer är jag tveksam till att man som privatperson kan räkna hem investeringen alls för batteridrivet, infrastrukturen blir extremt kostsam men kan ev funka i en entreprenadverksamhet.

Men tillbaks på privatistens värld: borrhammaren ser jag ingen vits att byta mot batteridrivet, knappt den där sticksågen heller för mina behov. Knappast heller elhyveln. Cirkelsåg, kan ev övervägas. Har man hittat riktigt bra nätdrivna prylar och inte har väldigt speciella behov så varför springa benen av sig för sladdlöst.

H heimlaga skrev:
Nja. Jag tycker numera att sladd är ett jävelskap, enda nätdrivna grejerna jag har kvar är gerkap, sänksåg, rondell och borrhammare. Kommer nog inte köpa mer nätdrivet då batterierna bara blir bättre och bättre.

Ryobi och AEG är ”kusiner” tillsammans med Millwaukee
Ungefär som Stanley Black&Decker är med Dewalt
Hikoki och Metabo har samma ägare sen en tid tillbaka
Man har ett ”finmärke” och några undermärken, man vill plocka in kunder i alla segment... just saying :-)
Högtryckstvättar är en annan bransch med många ”brandade” maskiner, få tillverkare med många olika dekaler och färgburkar på hyllorna;)

H Harald Blåtumme skrev:
Har man hittat riktigt bra nätdrivna prylar och inte har väldigt speciella behov så varför springa benen av sig för sladdlöst.
Håller med om detta. Finns ingen anledning att byta ut fullt fungerande verktyg. I det här fallet så har TS inga verktyg och då finns det ingen direkt anledning att köpa verktyg med sladd.
Håller man sig till samma märke och batterisystem så blir sladdlösa verktyg inte så dyra. Köper man hela tiden olika märken med nya batterier och laddare så blir det dock väldigt dyrt

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
U
Inget fel på sladdverktyg. Det finns många fördelar med sladdrivet, t ex; Dom är (ofta) billigare i inköp, dom får aldrig slut på ström, och är i många fall kraftfullare än batteridrivna.

Men... det är förj-a bekvämt med batteridrivet :) Slippa släpa på 50m skarvsladd(nåja, det är väl inte ofta det händer, men ändå), bara smacka dit ett batteri och ta med sig det dit man behöver det.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
T
För egen del skulle jag avråda från sladdverktyg. Jag hade sladd på multimaskinen och vinkelslipen. Fy fasen vilket meck det var varje gång jag skulle dra ut skarvsladd m.m bara för att kapa något eller fixa lite med multimaskinen. Oftast slutade det med att jag försökte lösa det med någon av de andra batteridrivna maskinerna istället.

Nu är allt med sladd sålt och ska ersättas med batteridrivet.

Förutom min Festool TS55. Den är för dyr för att ersätta :-)

Redigerat:
  • Gilla
MatCan
  • Laddar…
Alla är ju olika....... och jag är tvärtom. Blir bara frustrerad på batterier som laddas ur mitt i arbetet och den klena motoreffekten som brukar vara på batterimaskiner. Dessutom blir det dyrare att ha batterimaskiner i periodvis användning för de verkar åldras snabbare. I synnerhet batterierna åldras ju.

Fast det kan ju bero delvis på att jag är sådan till naturen att då jag kör så kör jag ordentligt och då skall det hända saker.

T
Vilka arbeten menar du att 18V batterimaskiner inte räcker till?

T Ejmelie skrev:
Utan att vara tillfrågad, finns en mängd applikationer där man behöver ha hög effekt under längre stunder.

Borrhammare / mejsling, elhyvel, kap/gersåg, motorsåg, röjsåg etc. Jobbar man professionellt så kan man säkert hitta lösningar som fyller specifika behov men som ”hobbyist” behöver man kostnadseffektiva lösningar.

Jag gillar Makita pga den uppsjö av verktyg som finns att välja på. Det är inte alla som har en batteridriven nibbler i sitt sortiment exempelvis.

Ett råd är väl att välja ett fabrikat som du tror finns kvar om 5-10 år. Meec och Biltemas dito går bort i min värld, de lär ha bytt ut sina serier av maskiner ett par gånger vid det laget.

T Ejmelie skrev:
Det mesta jag gör med vinkelslipmaskin. Redan när man kapar till större delar av 6 eller 8mm plåt tar kraften slut och när man ger sig på tjockare plåt blir det helt omöjligt. Samma sak när man fasar av svetsfogarna och när man slipar bort rost av större ytor med stålborsttrissa.

Närmare hälften av det jag gör med handcirkelsåg. Ingen batterimaskin som jag känner till orkar såga något längre skär i tvåtums virke. Tror inte en batterimaskin skulle orka med plåtklingan heller.

En hel del borrningsarbeten. Just nu är jag faktiskt illa handikapad på den fronten sedan ankaret på min mellanstora sladdborrmaskin brann upp. Budgeten har inte räckt till en ny. Jag hann tyvärr ge bort den gamla till ett museum innan jag lärde mig linda om ankaren. Det blir en ny när kassan räcker till.

Borrhammare med batteri fungerar men de är för dyra tycker jag. Sådant har man inte råd med som självständig yrkesman. Kanske hobbyfolk har mer pengar. Inte vet jag.

• Gilla
Lucif3r och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.