1 033 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Vilken verkningsgrad har ni på era batterier?
Jag har ett Emaldo Power Store batteri på 15 kWh. Det har under sin livstid (ca 8 mån) laddats med 2,0 MWh och urladdats med 1,4 MWh vilket ger en verkningsgrad på 0,70. Jag tycker att det är för lågt och undrar vad ni andra har för verkningsgrad på era batterier?
Enligt mina tidigare undersökningar så bör man kunna komma upp till strax över 90%. Men har man låga laddströmmar så är batteriet mindre effektivt, det är när batteriet håller optimal temperatur som man kommer upp i dessa nvåer.
För bilar så innebär detta exempelvis att när man laddar med lägre ström (ex 6A) så minskar verkningsgraden på laddningen kraftigt. Jag kan misstänka att det är så även för batterier i hus.
För bilar så innebär detta exempelvis att när man laddar med lägre ström (ex 6A) så minskar verkningsgraden på laddningen kraftigt. Jag kan misstänka att det är så även för batterier i hus.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Det låter orimligt högt. Du har såvitt jag uppfattat en verkningsgrad på ca 90% på själva batteriet (det finns alltid en förlust i själva kemiska processen vid laddning), men sedan har du förluster i laddregulator och inverter också, som jag "killgissar" borde vara i storleksordningen 2 - 5% i resp. riktning,pacman42 skrev:
Jag skulle bli förvånad om "totalverkningsgraden" är högre än 80 - 85%, men 70% låter lite lågt.
Jo, siffrorna jag hänvisar till är på själva batteriet. Du har naturligtvis rätt i att det finns ytterligare saker som påverkar den totala verkningsgraden. Men frågan är vad TS system mäter laddenergi och urladdningsenergin på? Jag tolkade det som att det var övervakning av batteriet, men det kanske är i växelriktaren?H hempularen skrev:Det låter orimligt högt. Du har såvitt jag uppfattat en verkningsgrad på ca 90% på själva batteriet (det finns alltid en förlust i själva kemiska processen vid laddning), men sedan har du förluster i laddregulator och inverter också, som jag "killgissar" borde vara i storleksordningen 2 - 5% i resp. riktning,
Jag skulle bli förvånad om "totalverkningsgraden" är högre än 80 - 85%, men 70% låter lite lågt.
För den som är intresserad så svarar Meta AI så här på frågan:
"
The Emaldo Power Store's specifications don't explicitly mention the Round Trip Efficiency (RTE) rate. However, considering Emaldo's commitment to "exceptional efficiency" and industry standards for similar battery storage systems, we can look at comparable products for context.
Typically, high-quality battery storage systems have an RTE of 90% or higher. For example, some systems boast AC round-trip efficiency rates of over 92%. Given Emaldo's emphasis on innovation and sustainability, it's likely their Power Store operates within a similar range."
Min anläggning verkar förbruka mycket energi internt således av någon okänd anledning. Inväntar spänt Emaldos respons på min felanmälan.
"
The Emaldo Power Store's specifications don't explicitly mention the Round Trip Efficiency (RTE) rate. However, considering Emaldo's commitment to "exceptional efficiency" and industry standards for similar battery storage systems, we can look at comparable products for context.
Typically, high-quality battery storage systems have an RTE of 90% or higher. For example, some systems boast AC round-trip efficiency rates of over 92%. Given Emaldo's emphasis on innovation and sustainability, it's likely their Power Store operates within a similar range."
Min anläggning verkar förbruka mycket energi internt således av någon okänd anledning. Inväntar spänt Emaldos respons på min felanmälan.
Högskolan för teknik och ekonomi i Berlin har forskning i det området.O Ola69 skrev:
Tyvärr lite jobbigt läsning...
https://solar.htw-berlin.de/publikationen/energy-storage-inspection-2025/
https://solar.htw-berlin.de/studien/stromspeicher-inspektion-2025/
Jag kollade på 4 olika anläggningar, gemensam nämnare är rapporterat är data är hämtad från batterierna via invertrarna (Sunspec) , så det säger inget om hela anläggningens förluster.
verk - fabrikat - storlek - effekt, inverter
1. 0,929 - BYD HVM, 20,5 kWh 10kW
2. 0,968 - BYD HVS, 19,3 kWh, 10 kW
3. 0,947 - BYD HVS, 22 kWh, 5 kW
4. 0,928 - Sungrow SBR, 12,8 kWh, 10kW
verk - fabrikat - storlek - effekt, inverter
1. 0,929 - BYD HVM, 20,5 kWh 10kW
2. 0,968 - BYD HVS, 19,3 kWh, 10 kW
3. 0,947 - BYD HVS, 22 kWh, 5 kW
4. 0,928 - Sungrow SBR, 12,8 kWh, 10kW
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Tolkar att det alltså är själva batteriets verkningsgrad? Så rätt mycket bättre än min gissning på 90% för batteriet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken kamininsatts är detta?
Ved, Pellets, Flis -
Vilken ordning lägger man papp och plåt vid takfot
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken klämring/förminskning ska jag ha?
Vatten & Avlopp -
Vilken bergvärmepump ska jag välja? Nibe, CTC, Bosch eller Thermia
Värmepumpar -
Vilken limträberäkning är att lita på? Olika resultat på olika sidor.
Byggmaterial & Byggteknik