Jag har en 33 år gammal varmvattenberedare i mitt fritidshus som jag har planer på att byta ut innan den brakar ihop.
Vilket märke är bäst?
Ska man välja emalj,rostfritt eller koppar?
Det är en 200 liter som jag är ute efter och det är på Gotland =mycket kalk i vattnet.
Den jag har nu är en Metro som jag har varit super nöjd med.
 
Redigerat:
Gotland, då blir det en emaljerad VVB med en patron som inte sitter i vattnet. det är dom enda som tål stor kalkhalt, lika i skåne. Din VVB nu har säkert en värmepatron som sitter i vattnet och då fäller kalken ut sig på patronen och den blir inte av med värmen utan spricker. Vad är det som gör att du vill byta nu, kör tills den säger upp sig. Sitter patronen från sidan eller i botten på den du har nu. Från sidan är bäst, men att det bara i botten dom sitter numera. Du kan skaffa en i reserv och ha på hyllan.
 
J jonaserik skrev:
Gotland, då blir det en emaljerad VVB med en patron som inte sitter i vattnet. det är dom enda som tål stor kalkhalt, lika i skåne. Din VVB nu har säkert en värmepatron som sitter i vattnet och då fäller kalken ut sig på patronen och den blir inte av med värmen utan spricker. Vad är det som gör att du vill byta nu, kör tills den säger upp sig. Sitter patronen från sidan eller i botten på den du har nu. Från sidan är bäst, men att det bara i botten dom sitter numera. Du kan skaffa en i reserv och ha på hyllan.
Patronen sitter i botten och det är väldigt ärjat runt infästning av patronen.
Anledningen är blandat hög ålder och jag inte vill ha några överraskningar och eftersom jag inte bor på öjjn så vill man gärna att det funkar som det ska när man kommer dit och ska vara där.
Det brukar i regel bli mycket dyrare när havererar oplanerat än när man kan planera in det.
 
I botten och kanske inte en offeranod i den. det med ärgat runt är s,k microläckage och det äter upp metallen, så du ligger i framkant med att byta. Inte helt fel med en sådan tanke. Tänk bara på att inte köpa en rostfri, dom tål inte kalk.
 
  • Gilla
Bläsa
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Gotland, då blir det en emaljerad VVB med en patron som inte sitter i vattnet. det är dom enda som tål stor kalkhalt, lika i skåne. Din VVB nu har säkert en värmepatron som sitter i vattnet och då fäller kalken ut sig på patronen och den blir inte av med värmen utan spricker. Vad är det som gör att du vill byta nu, kör tills den säger upp sig. Sitter patronen från sidan eller i botten på den du har nu. Från sidan är bäst, men att det bara i botten dom sitter numera. Du kan skaffa en i reserv och ha på hyllan.
Vet du vilka märken som har emaljerad och som har en patron som inte sitter i vattnet?
Hur funkar en sådan beredare som inte har patron i vattnet?
 
Finns flera fabrikat skriv in emaljerad VVB, alla har lika, det sitter en keramisk elpatron under och instoppad i som en kondom och vattnet värms genom den från patronen
 
  • Gilla
Bläsa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.