2 611 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Vilken värmekälla?
Hej,
jag bor i ett gammalt tilläggsisolerat trähus från 20-talet på 150 kvm. Elförbrukning ca 25 000 kWh. F n finns en elpanna + vv-beredare. En del problem med mögel på vinden pga självdragsventilation, tilläggsisolering och ingen diff.spärr. Jag vill nu sänka mina elkostnader och funderar på följande lösning:
- byta ut panna + vv-beredare mot en Comfortzone frånluftspump (frånluft i tvättstugan där pannan står + badrum, tilluft i sovrum. Bör ge tillräckligt undertryck för att minska fuktbelastningen på vinden)
- sätta in en kamin i vardagsrummet (mysfaktor + lite kompletterande värme, skorsten finns redan).
Är jag helt ute och cyklar med denna lösning? Det finns ingen plats för ett pelletsförråd (ingen källare). Bergvärme är väl huset för litet för, och jag har ingen lust att gräva upp hela tomten för jordvärme. Rördragning för frånluft är redan fixad. Jag är inte jätteorolig för möglet, verkar som om det har slutat att växa när jag satte in mögelstoppers + drog bort isoleringen närmast takfoten. (Kommer vv från frånluftspumpen att räcka (5 pers i hushållet))?
Tacksam för alla synpunkter!
/007
jag bor i ett gammalt tilläggsisolerat trähus från 20-talet på 150 kvm. Elförbrukning ca 25 000 kWh. F n finns en elpanna + vv-beredare. En del problem med mögel på vinden pga självdragsventilation, tilläggsisolering och ingen diff.spärr. Jag vill nu sänka mina elkostnader och funderar på följande lösning:
- byta ut panna + vv-beredare mot en Comfortzone frånluftspump (frånluft i tvättstugan där pannan står + badrum, tilluft i sovrum. Bör ge tillräckligt undertryck för att minska fuktbelastningen på vinden)
- sätta in en kamin i vardagsrummet (mysfaktor + lite kompletterande värme, skorsten finns redan).
Är jag helt ute och cyklar med denna lösning? Det finns ingen plats för ett pelletsförråd (ingen källare). Bergvärme är väl huset för litet för, och jag har ingen lust att gräva upp hela tomten för jordvärme. Rördragning för frånluft är redan fixad. Jag är inte jätteorolig för möglet, verkar som om det har slutat att växa när jag satte in mögelstoppers + drog bort isoleringen närmast takfoten. (Kommer vv från frånluftspumpen att räcka (5 pers i hushållet))?
Tacksam för alla synpunkter!
/007
Värmepumpen kommer säkert att räcka i så måtto att ni inte kommer att frysa, men det kommer att bli icke föraktliga mängder direktel i det systemet.
Ett annat alternativ kanske skulle vara pelletskamin i vardagsrummet. Om ni inte fixar någon tilluft utifrån så räcker nog den för att skapa det nödvändiga undertrycket samt att den värmer upp skorstenen. Det finns ju även pelletskaminer som går att koppla till värmesystemet via vatten.
Misstänker att ekonomin blir snarlik, men det förtjänar att undersökas närmare.
Ett annat alternativ kanske skulle vara pelletskamin i vardagsrummet. Om ni inte fixar någon tilluft utifrån så räcker nog den för att skapa det nödvändiga undertrycket samt att den värmer upp skorstenen. Det finns ju även pelletskaminer som går att koppla till värmesystemet via vatten.
Misstänker att ekonomin blir snarlik, men det förtjänar att undersökas närmare.
Tack för tipset, ska kolla på pelletskaminer! En finess kan ju vara att den isåfall kommer att stå mot väggen till tvättstugan (där elpannan står), då kan man kanske dra vattenrör genom väggen. Hur funkar det med pelletsmatning, är det alltid manuellt på kaminer, eller finns det nån variant med automatisk pelletsmatning?
"Undertryck för att minska fuktbelastningen" är nog ingen kanonide. Iofs så bör fukthalten sjunka en del genom att du suger ifrån de våta utrymmena, men nått undertryck att tala om skapar du inte i ett 20-talshus.007 skrev:Hej,
Börja med kamin (=torr värme) och att isolera om vinden på korrekt sätt.
Om du känner att du vill ha ned värmekostnaderna ytterliggare och elpannan sjunger på sista versen skaffa en luft/vatten värmepump, helst av typen som går mot acctank istället för elpanna.
Tack för svaret! Jag håller med om att det inte blir nåt stort undertryck eftersom det kommer att läcka in luft på alla möjliga ställen, men borde det inte vara så att bara det faktum att man mekaniskt suger ut en del luft skapar tillräckligt med undertryck för att förhindra att luft trycks ut genom vindsbjälklaget på övervåningen?robsarve skrev:"Undertryck för att minska fuktbelastningen" är nog ingen kanonide. Iofs så bör fukthalten sjunka en del genom att du suger ifrån de våta utrymmena, men nått undertryck att tala om skapar du inte i ett 20-talshus.
Börja med kamin (=torr värme) och att isolera om vinden på korrekt sätt.
Om du känner att du vill ha ned värmekostnaderna ytterliggare och elpannan sjunger på sista versen skaffa en luft/vatten värmepump, helst av typen som går mot acctank istället för elpanna.
Jag kommer förmodligen att isolera om vinden, funderar på att ta bort all gullfiber och istället lägga på ekofiber, vad sägs om det?
Varför är en (ute)luft/vattenpump bättre än en frånluftspump? Värmeinnehållet i inomhusluften borde väl vara större än i uteluften?
/007
Jo, men du tar ju in lika mycket kall uteluft i huset som du kör ut med frånluften. (avluften håller ca:4-6grC, är ute tempen lägre än så tillför du mindre än du får in, sedan har du ju värmeförluster utöver "ventilationsförlusten)"007 skrev:
Sedan så är det en väldigt liten kompressor i en flvp, ja och så har den ju inte alls den luftmängd att arbeta med som en vanlig luft/vatten pump har.
Ok, jag börjar fatta... 
Jag har trott att jag måste fixa till ordentlig ventilation på nåt sätt, främst för att undvika ev. mögelproblem på vinden, men även för att ersätta ett dåligt fungerande självdragssystem. Och att man då kan slå två flugor i en smäll genom att installera en flvp.
Men nu funderar jag på att istället göra om isoleringen av vinden, kanske sätta en fläkt i badrummet & tvättstugan som får gå på konstant lågfart, och sen lösa uppvärmingen separat, kanske med pellets (om det går att lösa bränslehanteringen på nåt smidigt sätt) eller alt. med en uteluft/vattenvp. Möjligen med bergvärme, investeringen kan man kanske delvis räkna hem i form av värdeökning på huset? Och isåfall en braskamin som komplement.
Jag har trott att jag måste fixa till ordentlig ventilation på nåt sätt, främst för att undvika ev. mögelproblem på vinden, men även för att ersätta ett dåligt fungerande självdragssystem. Och att man då kan slå två flugor i en smäll genom att installera en flvp.
Men nu funderar jag på att istället göra om isoleringen av vinden, kanske sätta en fläkt i badrummet & tvättstugan som får gå på konstant lågfart, och sen lösa uppvärmingen separat, kanske med pellets (om det går att lösa bränslehanteringen på nåt smidigt sätt) eller alt. med en uteluft/vattenvp. Möjligen med bergvärme, investeringen kan man kanske delvis räkna hem i form av värdeökning på huset? Och isåfall en braskamin som komplement.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag hade 23.000 kWh el men valde att sätta in bergvärme. Men vi "lågförbrukare" är det absolut inte så självklart val att sätta in bergvärme. Ca 10-12 års payoff räknade jag att det blir beroende på räntan. Jag kunde även tillgodoräkna mig rootavdrag.
Luftvatten är ett alternativ. Presenterade kalkyler så gorde det c a 1000-1500 kWh mer per år. Då det "bara" skiljde 20.000 mot bergvärme så valde jag ändå bergvärmen med bla hopp om att kunna utnyttja billig frikylla på sommaren.
Är din elpanna i gott skick så går det förmodligen komplettera den med luft/vatten och då klara dig undan med lite billigare lösning.
Luftvatten är ett alternativ. Presenterade kalkyler så gorde det c a 1000-1500 kWh mer per år. Då det "bara" skiljde 20.000 mot bergvärme så valde jag ändå bergvärmen med bla hopp om att kunna utnyttja billig frikylla på sommaren.
Är din elpanna i gott skick så går det förmodligen komplettera den med luft/vatten och då klara dig undan med lite billigare lösning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden