1 232 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Vilken variant av spikpistol ska jag köpa
Det har börjat klia mer och mer för att köpa en spikpistol (dyckerpistol). Jag behöver spika lite lister, pärlspont osv och det känns som att det är väldigt mycket lättare med spikpistol än hammare och spik. Nu säljer Jula ut en spikpistol från Ryobi (https://www.jula.se/catalog/verktyg...spikpistoler/batteridriven-spikpistol-029923/) till ett väldigt bra pris, men jag funderar på vad som är bäst att satsa på. En sån med batteri, eller en som drivs med kompressor. Fördelen med en kompressordriven är ju att själva pistolen blir lättare, och att kunna byta till andra verktyg (som spikpistol för större spik). Nackdelen med en kompressordriven är ju att det är mer meck att dra fram, tar mer plats i förråd, och låter säkert mer också.
Vad tycker ni?
Vad tycker ni?
Jag vet inte om det är just den du länkar jag har, men jag har en sådan från ryobi i alla fall.
Jag gillar batterimaskiner, man drar sig för att använda alla icke batteridrivna.
Skulle du behöva skjuta grövre spik så kan du skaffa en sån då så fall.
Själv har jag aldrig haft behovet av skjuta spik, men dyckert går alldeles utmärkt smidigt med en batteridriven.
Jag gillar batterimaskiner, man drar sig för att använda alla icke batteridrivna.
Skulle du behöva skjuta grövre spik så kan du skaffa en sån då så fall.
Själv har jag aldrig haft behovet av skjuta spik, men dyckert går alldeles utmärkt smidigt med en batteridriven.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
En batteridriven är jättetrevlig.
18G brukar rekommenderas till socklar och foder.
16G till takpanel och liknande men det brukar inte ramla ner om du skjuter några extra 18G dyckert.
Det finns även bra stomspikare som är batteridrivna, tyvärr finns det ingen pistol som löser hela behovet.
18G brukar rekommenderas till socklar och foder.
16G till takpanel och liknande men det brukar inte ramla ner om du skjuter några extra 18G dyckert.
Det finns även bra stomspikare som är batteridrivna, tyvärr finns det ingen pistol som löser hela behovet.
Jag har en 18g batteridriven Hikoki som är trevlig men lite otymplig. Sen har jag en batteridriven kompressor med kort ”telefonsladd” som jag använder till andra storlekar, även 18g ibland. Den senare var en bra kompromiss för mig som redan hade ett gäng bra tryckluftsdrivna pistoler och en idé att kika på? Bra att känna till att batteridrivna pistoler finns med två olika tekniker, fjäder som spänns när du trycker på avtryckaren (Ryobi, Dewalt) respektive de med luftfjäder som laddar trycket på typ 0,3 sekunder när den startas och direkt efter en spik avlossas. Det senare brukar folk tycka funkar bättre.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilken Makita-spikpistol bör jag välja? (batteri)
Verktyg & Maskiner -
Vilken variant av septiktank är bäst?
Vatten & Avlopp -
Vilken sänksåg? Budgetvariant.
Verktyg & Maskiner -
Vilken spikpistol ska man välja?
Verktyg & Maskiner -
Vilken av dessa varianter vid förstärkning yttervägg grund?
Grund & Markarbeten