Har vid några tillfällen insett att det skulle underlätta med en variabel fräsjigg, tex har jag nedsänkning i kalkstensskiva på agendan framåt (och där är toleransen för fel obefintlig 😅 ).
Har funderat på att bygga av profiler, har sett att Festool har en som säkert är bra men för dyr. Just nu verkar denna från Trend som ett rimligt alternativ:
Trend Varijig system, Justerbar ram och guide för användning med en fräs, VARIJIG
https://amzn.eu/d/7XnmYtY
Några tankar eller andra tips? 😊
Har funderat på att bygga av profiler, har sett att Festool har en som säkert är bra men för dyr. Just nu verkar denna från Trend som ett rimligt alternativ:
Trend Varijig system, Justerbar ram och guide för användning med en fräs, VARIJIG
https://amzn.eu/d/7XnmYtY
Några tankar eller andra tips? 😊
Det blir ju betydligt billigare att bygga i profiler själv än den där trendjiggen. Då får du även fördelen att kunna förlänga (eller förkorta) jiggen vid behov ganska så enkelt.
Annars så finns det gott om guider på Youtube hur man kan bygga en egen av lite ply eller mdf.
Annars så finns det gott om guider på Youtube hur man kan bygga en egen av lite ply eller mdf.
Jo, att kunna ha både långa och korta profiler vore en fördel. Har kikat lite på yt men inte sett något bra. Har du något du rekommenderar?M Minimalist skrev:
När man väljer profiler kan det vara värt att tänka på hur mycket fräsdjup man förlorar p g a profilens tjocklek, och hur kritiskt det är för en.
En annan faktor att tänka på kan vara något som Trendjiggen fått kritik för — att den är lite smal vilket gör fräsningen något ostadig.
Jag brukar inte rekommendera produkter från Banggood, Temu och liknande som glatt säljer kopior av allt möjligt men är inte bättre människa än att jag själv fallit i synd och köpt tvingar hos den första. (Men det var @Hep som övertalade mig… 😉 Dessutom är den här typen av fräsmall så gammal att den förmodligen inte är patentskyddad längre.):
Banggood säljer diverse grejor av märket ”Enjoywood” som fått rätt bra kritik på youtube; det är Dennis från Hookedonwood som ligger bakom. Kanske värt att kolla?
//Ronnie
En annan faktor att tänka på kan vara något som Trendjiggen fått kritik för — att den är lite smal vilket gör fräsningen något ostadig.
Jag brukar inte rekommendera produkter från Banggood, Temu och liknande som glatt säljer kopior av allt möjligt men är inte bättre människa än att jag själv fallit i synd och köpt tvingar hos den första. (Men det var @Hep som övertalade mig… 😉 Dessutom är den här typen av fräsmall så gammal att den förmodligen inte är patentskyddad längre.):
Banggood säljer diverse grejor av märket ”Enjoywood” som fått rätt bra kritik på youtube; det är Dennis från Hookedonwood som ligger bakom. Kanske värt att kolla?
//Ronnie
Just denna hittade jag här:nanowire skrev:
https://www.shbi.se/kategorier/aluminiumprofiler/profile-20x60-b-type-slot-6
Benämnd: Aluminiumprofil 20x60 mm B-Type slot 6
Annars ser vanlig 2060 ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och om du vill ha ännu bredare 2080:
Logga in
Skapa konto
Alla dessa är alltså 20mm höga, vilket förstås är högre än den du länkade till.
Jo, höjden blir ju högre med standardproffil enligt mitt förslag, men går ju att få till hur mycket bredare som helst, så just den biten blir ju istället bättre.P Pysslarn skrev:När man väljer profiler kan det vara värt att tänka på hur mycket fräsdjup man förlorar p g a profilens tjocklek, och hur kritiskt det är för en.
//Ronnie
Sökte på Bangggod på Enjoywood, och de har ju mycket riktigt en kopia för endast 200kr ink frakt:
Logga in
Skapa konto
https://ban.ggood.vip/15PnV
Den ska vara 17 mm tjock, så inte så mycket tunnare än vanlig aluminiumprofil. Men bara 50mm bred, så vanlig aluminiumprofil blir ju stadigare men också dyrare.
Jag har inte byggt någon själv, men spontant verkar denna väldigt bra: https://www.youtube.com/watch?v=3b4trqCn8sAnanowire skrev:
Tack, provar en sån!P Pysslarn skrev:När man väljer profiler kan det vara värt att tänka på hur mycket fräsdjup man förlorar p g a profilens tjocklek, och hur kritiskt det är för en.
//Ronnie
Logga in
Skapa konto
Sorry, fel pris 598kr för 800mm långa med frakt från EU.L Lilllen skrev:Jo, höjden blir ju högre med standardproffil enligt mitt förslag, men går ju att få till hur mycket bredare som helst, så just den biten blir ju istället bättre.
Sökte på Bangggod på Enjoywood, och de har ju mycket riktigt en kopia för endast 200kr ink frakt:
[bild]
[länk]
Den ska vara 17 mm tjock, så inte så mycket tunnare än vanlig aluminiumprofil. Men bara 50mm bred, så vanlig aluminiumprofil blir ju stadigare men också dyrare.
Tyvärr skickades inte tillbehör med för att sätta ihop skenorna. Efter ett par veckor fram o tillbaks med ”kundtjänst” får jag konstatera att det var synd att jag slängde det yttre emballaget då ett nummer på adresslappen krävs för att de ska kunna, eller snarare vilja, skicka mig delarna.
Någon som vet var en kan få tag på lämpliga smala ”t-muttrar”?
Någon som vet var en kan få tag på lämpliga smala ”t-muttrar”?