1 403 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Vilken uppvärmning skall man välja?
Hej.
Köpte ett hus byggt 1946 i Maj i år med en oljepanna konverterad till pellets.
Nu är det så att pannan gav upp igår så nu måste den bytas.
Så frågan är ska man köra på en ny pelletspanna eller nånting annat?
Har idag en bulktank till pellets på 3 ton.
Huset är 2 plan + källare, ca 160kvm boyta och 95 kvm källare.
Putsfasad och originalfönster, dock var planen att byta fönster till nästa år men det får väl kanske skjuta på sig lite nu.
Det sitter 5st element per våning samt 2st i källaren och ett i garaget, alla av gammal modell.
Ska man stoppa i bergvärme eller annat som inte genererar värme i skorsten tillkommer väl en del extra "bekymmer" vad de gäller ventilation, värmeförlust i skorsten, fukt på vinden osv.

Köpte ett hus byggt 1946 i Maj i år med en oljepanna konverterad till pellets.
Nu är det så att pannan gav upp igår så nu måste den bytas.
Så frågan är ska man köra på en ny pelletspanna eller nånting annat?
Har idag en bulktank till pellets på 3 ton.
Huset är 2 plan + källare, ca 160kvm boyta och 95 kvm källare.
Putsfasad och originalfönster, dock var planen att byta fönster till nästa år men det får väl kanske skjuta på sig lite nu.
Det sitter 5st element per våning samt 2st i källaren och ett i garaget, alla av gammal modell.
Ska man stoppa i bergvärme eller annat som inte genererar värme i skorsten tillkommer väl en del extra "bekymmer" vad de gäller ventilation, värmeförlust i skorsten, fukt på vinden osv.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 955 inlägg
Jag röstar för bergvärme och en kanalfläkt i skorstenen.
Helst FTX ventilation men det kan vara orimligt så kanske bara frånluftsventilation i våtrum och kök om man vill göra ett större jobb
Helst FTX ventilation men det kan vara orimligt så kanske bara frånluftsventilation i våtrum och kök om man vill göra ett större jobb
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Tycker du inte pellets är för mycket jobb så hade jag satsat på pellets igen när du ändå har bulkförråd, finns fina rena pelletspannor på blocket för vettiga priser
Som inte har många år på nacken
Som inte har många år på nacken
Beror lite på var du bor och hur länge du tänkt att bo där.
Med tanke på att man kan få riktigt fina pannor nästan gratis på Blocket samt att du redan har brännare och förråd så hade jag kört vidare på pellets.
Bor du nära en av de större städerna kan nog bergvärme ändå vara en vettig investering då det höjer värdet och tryggar ev framtida försäljning.
Med tanke på att man kan få riktigt fina pannor nästan gratis på Blocket samt att du redan har brännare och förråd så hade jag kört vidare på pellets.
Bor du nära en av de större städerna kan nog bergvärme ändå vara en vettig investering då det höjer värdet och tryggar ev framtida försäljning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilken kran skall man välja?
Vatten & Avlopp -
Vilken Plejd puck skall jag ha till strömbrytaren?
Villalarm & Hemautomation -
Vilken brandvarnare skall man köpa?
Villalarm & Hemautomation -
Vilken växelriktare skall man välja?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Vilken betong skall man använda vid pågjutning?
Byggmaterial & Byggteknik