Hej! Jag ska bygga badrum i ett gammalt torp från 1817, ska bli året runt boende. Klinker med elektrisk golvvärme. Hur isolerar jag bäst, cellplast är effektiv men är det en "synd" att använda i så gammalt hus. Ska man respektera huset genom att endast använda naturliga material?
Tacksam för era råd.
Karin

• Renovering av badrum i gammalt torp med synliga rör, verktygslåda och plastlåda med rördelar på jordgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle inte använda cellplast då det är svårt att lägga det mellan golvåsar. Lätt att det blir små springor där det blir luftrörelser.

• Gilla
Hillside
  • Laddar…
Ok, tack för svar!

H Hillside skrev:
Hej! Jag ska bygga badrum i ett gammalt torp från 1817, ska bli året runt boende. Klinker med elektrisk golvvärme. Hur isolerar jag bäst, cellplast är effektiv men är det en "synd" att använda i så gammalt hus. Ska man respektera huset genom att endast använda naturliga material?
Tacksam för era råd.
Karin
Kolla upp perlit. Ett vulkaniskt material som isolerar, inte suger fukt och som mössen inte tar sig fram i. Det är små korn som fyller ut fint kring rör och andra skrymslen. Markduk mellan mark och perlit för att hindra att stigande markfukt drar med sig smuts som sätter ned perlitens kapillärbrytande förmåga. Jag ser att du har väldigt lite djup i din grund, så kolla med någon expert om djupet räcker till för perlit, dels för att bryta kapillärkraften, dels för att ge tillräckligt med isolering för golvvärme.

• Gilla
Hillside
  • Laddar…
Om du ska ha ett klinkergolv föreslår jag att du tar bort de gamla golvbjälkarna och gjuter ett nytt golv i EPS cement.

• Gilla
Hillside
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.