1 642 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Vilken typ av fasadfärg?
Jag renoverar ett 100 år gammalt hus i Bohuslän. Har från början målats med linoljefärg men har under de senaste 20 åren målats två gånger med en alkydoljefärg. Har nu byggt till en del och skall måla dels den gamla dels den nya delen. Jag vet inte trots många besök i färgaffärer vilken typ av färg som passar bäst. Kulören som på de flesta hus i Bohuslän är vit. Hjälp!
Hej
Vi målade om vår fasad 2009 (ca 35 år gammal fasad, grundhuset är från ca 1800 tal). Blev övertalad till att använda en vattenbaserad oljefärg Flügger Aqua 99, den skulle bete sig precis som den oljefärg som huset var målat med (Cuprinols oljefärg). Men idag står jag med ett fukt/rötskadat hus + fönster där fasaden och fönsterna måste bytas ut. Så mitt råd är att byt inte system! Mvh Linda
Vi målade om vår fasad 2009 (ca 35 år gammal fasad, grundhuset är från ca 1800 tal). Blev övertalad till att använda en vattenbaserad oljefärg Flügger Aqua 99, den skulle bete sig precis som den oljefärg som huset var målat med (Cuprinols oljefärg). Men idag står jag med ett fukt/rötskadat hus + fönster där fasaden och fönsterna måste bytas ut. Så mitt råd är att byt inte system! Mvh Linda
Klicka här för att svara