303 läst ·
9 svar
303 läst
9 svar
Vilken temperatur på elpatron när man har en innegivare?
Har ett 1 1/2 plans trähus med källare på totalt ca 120 kvm, byggår 1957. Vattenburet värmesystem.
Vi har en Vedolux32 vedpanna med två 500 l ackumulatortankar, och en 9kw elpatron (systemet endast 1 år gammalt).
För närvarande eldar vi med ved, och har en innegivare inställd på 21,5 grader dagtid och 19,5 grader nattetid. Tillhör elområde 2.
Av olika skäl kommer vi nu att behöva värma upp huset med elpatronen, och min fråga är vilken temperatur man skall ställa in den på på? Förstår att det givetvis har med utetemperaturen att göra, men i och med att vi har en innegivare, spelar det då någon roll om vi ställer elpatronen högt, t ex 60-70 grader, så att man är säker på att den klarar av att värma upp huset, eller bör man ändra efter utetemperatur? Vad är mest kostnadseffektivt? Vill ju också helst slippa springa ner till källaren och ändra temperaturen på patronen hela tiden.
Vi har en Vedolux32 vedpanna med två 500 l ackumulatortankar, och en 9kw elpatron (systemet endast 1 år gammalt).
För närvarande eldar vi med ved, och har en innegivare inställd på 21,5 grader dagtid och 19,5 grader nattetid. Tillhör elområde 2.
Av olika skäl kommer vi nu att behöva värma upp huset med elpatronen, och min fråga är vilken temperatur man skall ställa in den på på? Förstår att det givetvis har med utetemperaturen att göra, men i och med att vi har en innegivare, spelar det då någon roll om vi ställer elpatronen högt, t ex 60-70 grader, så att man är säker på att den klarar av att värma upp huset, eller bör man ändra efter utetemperatur? Vad är mest kostnadseffektivt? Vill ju också helst slippa springa ner till källaren och ändra temperaturen på patronen hela tiden.
Generellt kvittar det om pannan håller 50⁰ eller 80⁰.
Ju varmare pannan är ju större "värmeförluster" blir det till rummet, men om det är faktiska förluster eller inte beror på om rummet är varmare än vad man vill ha eller inte.
Ju varmare pannan är ju större "värmeförluster" blir det till rummet, men om det är faktiska förluster eller inte beror på om rummet är varmare än vad man vill ha eller inte.
Tack för svarDemmpa skrev:
Tänker jag rätt då att om jag har patronen inställd på t ex 70 grader, så drar den inte mer energi än om jag har den på t ex 40 grader eftersom jag har en innegivare som gör att innetemperaturen inte överstiger 21,5 grader?
I runda slängar, ja. Om man inte räknar in eventuella "värmeförluster som kanske inte blir värmeförluster". Jag hade inte funderat mer på det om du har en fungerande givare.AniJi skrev:
Har du koll på vad maximal temperatur ut till radiatorer/golvvärme är för att hålla 21.5°C inomhustemperatur även om det blir riktigt kallt?
Pannan behöver ju inte hålla vattnet varmare än detta.
Förvisso hamnar ju värmeförlusten i rummet där pannan står men med högre temperatur ökar förlusterna.
Pannan behöver ju inte hålla vattnet varmare än detta.
Förvisso hamnar ju värmeförlusten i rummet där pannan står men med högre temperatur ökar förlusterna.
Är rädd för att jag inte har koll på det tyvärr, det är därför som jag tänkte om jag sätter temperaturen på patonen högt så klarar den av olika utetemperaturer.Dede77 skrev:
Önskar att det fanns möjlighet att styra elpatronen beroende på utetemperatur och givaren inomhus.
Tar du ut värmen från tanken med en shunt, så har det ingen betydelse vad tempen är i den. Ju högre temp i tanken, desto mindre flöde av värme ut från den. Vatten har en tröghet i att ta åt sig värme och avge den, så en temp på ca 75 C är bra. Då tar det åt sig bra och avger bra. Nu är det även så att om ni har för avsikt att använda en patron, så bör det vara en separat tank på ca 2 hundra liter, som kopplas in vid ingen eldning.AniJi skrev:
Tanken värms snabbt av patronen, men svalnar även snabbt. Patronen kommer då att jobba i sekvenser med att värma, till inställd temp. Sen måste patroenen vara så kraftig, att den kan värma huset. Ingen mening med att värma flertal m3, bara för att.
Bäst är med en sepparat EL-panna som monteras i serie med med tankens utgående rör. Då startar inte elen förän tempen sjunkigt under inställt värde.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 028 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 028 inlägg
Ska du lämna huset obebott behövs väl bara 12-15 grader? Om det är bebott så är det bara att justera upp om det visar sig att det blir för kallt inne.AniJi skrev:
Klicka här för att svara