240 läst ·
2 svar
240 läst
2 svar
Vilken tejp fäster bäst på vägg vid målning av tak?
Hej,
Jag har ett litet dilemma. Jag ska måla om taket (inte väggarna) och vill skydda väggarna med plast. Jag har testat både Tesas gula (inomhus) och blå (utomhus) tejp, men trots att jag använder en tunn plastfolie lossnar tejpen snabbt – ibland nästan direkt. Det verkar som att den inte fäster alls. Väggarna är relativt nymålade (cirka två år gamla), vilket kanske påverkar fästförmågan.
Har ni något tips på vilken tejp som fungerar bättre i det här läget?
Jag har ett litet dilemma. Jag ska måla om taket (inte väggarna) och vill skydda väggarna med plast. Jag har testat både Tesas gula (inomhus) och blå (utomhus) tejp, men trots att jag använder en tunn plastfolie lossnar tejpen snabbt – ibland nästan direkt. Det verkar som att den inte fäster alls. Väggarna är relativt nymålade (cirka två år gamla), vilket kanske påverkar fästförmågan.
Det låter lite underligt. Jag har aldrig haft några problem med Tesas tejp. Jag har för mig att det är den vanliga Gula som jag använt. Jag brukar sätta sådan tejp längs kanten så man kan vara noggrann och sedan deras Easy Cover som är en tunn tejp med vidhängande plast (De senaste gångerna har jag köpt en liknande på K-bygg som var betydligt biligare men funkar lika bra).S skanfals skrev:Hej,
Jag har aldrig haft några problem med att inte tejpen fäster.
Men man kanske måste se till att trycka fast den ordentligt. Om man inte drar med fingret över den så man verkligen trycker fast den i underlaget så kan den släppa. Men jag har som sagt var inte haft några problem.
Annars ska vad jag hört Frogtape funka väldigt bra. Jag har testat den med på några ställen. den ger en skarpare kant för färgen än vanligt maskeringstejp. Ingen stor skillnad men på vanlig tejp så tränger det nästan alltid in lite färg under kanten på tejpen så att färgkanten kan bli lite "suddig". Inget som man kanske lägger märke till men med Frogtape så tycker jag den kanten blir skarpare. Det kanske beror på att den sitter lite hårdare med klistret så färgen inte kan krypa in under.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Skarpa linjer och att ingen färg kryper under är förstås viktigt men just nu är det vidhäftningsförmågan som är problemet. Jag har satt upp ny plast flera gånger, men det åker ner i princip direkt. Har funderat på klassisk maskeringstejp, men känslan är att limmet är ungefär som Tesas fintejp.S steffo_b skrev:Det låter lite underligt. Jag har aldrig haft några problem med Tesas tejp. Jag har för mig att det är den vanliga Gula som jag använt. Jag brukar sätta sådan tejp längs kanten så man kan vara noggrann och sedan deras Easy Cover som är en tunn tejp med vidhängande plast (De senaste gångerna har jag köpt en liknande på K-bygg som var betydligt biligare men funkar lika bra).
Jag har aldrig haft några problem med att inte tejpen fäster.
Men man kanske måste se till att trycka fast den ordentligt. Om man inte drar med fingret över den så man verkligen trycker fast den i underlaget så kan den släppa. Men jag har som sagt var inte haft några problem.
Annars ska vad jag hört Frogtape funka väldigt bra. Jag har testat den med på några ställen. den ger en skarpare kant för färgen än vanligt maskeringstejp. Ingen stor skillnad men på vanlig tejp så tränger det nästan alltid in lite färg under kanten på tejpen så att färgkanten kan bli lite "suddig". Inget som man kanske lägger märke till men med Frogtape så tycker jag den kanten blir skarpare. Det kanske beror på att den sitter lite hårdare med klistret så färgen inte kan krypa in under.
Jag ska kika på Frogtape. Tack!
Klicka här för att svara