Har äntligen fått plats i garaget för att införskaffa en svets men nu är frågan vilken det skall vara. Efter en snabb kik så hittade jag denna:
RallyMig 161i. Tanken är att det skall användas till diverse hobby project som t.ex gokart. Men är denna kraftig nog?

Det är en bra svets som kommer hålla länge för dig.
Den kan också MMA (pinne) och Rostfri TIG, så väldigt allround.

Strömmen räcker upp till 4-5mm i rör/Vineljärn utan problem, du kan få Intermittensstopp om du ger dig på långa pass. Men det är sällan jag själv märkt av det i hobbygarage.

Om du väljer att köra gas-löst i början så skaffa en ESAB Coreshield 15 tråd, den är bra.
Jag har den tråden som bastråd för reprationer och småjobb i hemmet, det är sällan jag saknar skyddsgas vid sånt. Det är väl mest vid bilplåt och annat som har finish-krav som det börjar bli värt att köpa gas också.

• Gilla
Gurfin888
  • Laddar…
Låter som en bra svets då helt enkelt. Tack så mycket för input! Var handlar du dina svets grejer?

Tack!

F
C corre skrev:
Det är en bra svets som kommer hålla länge för dig.
Den kan också MMA (pinne) och Rostfri TIG, så väldigt allround.

Strömmen räcker upp till 4-5mm i rör/Vineljärn utan problem, du kan få Intermittensstopp om du ger dig på långa pass. Men det är sällan jag själv märkt av det i hobbygarage.

Om du väljer att köra gas-löst i början så skaffa en ESAB Coreshield 15 tråd, den är bra.
Jag har den tråden som bastråd för reprationer och småjobb i hemmet, det är sällan jag saknar skyddsgas vid sånt. Det är väl mest vid bilplåt och annat som har finish-krav som det börjar bli värt att köpa gas också.
Skall man svetsa gaslöst så skall man absolut satsa på kvalitetstråd från kända tillverkare, det är betydligt mer som skiljer de seriösa från lågprisarna på den typen av tråd än på enklaste solida bastråden. Coreshield 15 är bra. Däremot så skall man i princip ALLTID undvika den typen av tråd om man kan. Och att svetsa med den inomhus utan extremt bra punktutsug är förenat med hälsorisker. Alla självskyddande trådar har mycket trist rök.

F fsn skrev:
Skall man svetsa gaslöst så skall man absolut satsa på kvalitetstråd från kända tillverkare, det är betydligt mer som skiljer de seriösa från lågprisarna på den typen av tråd än på enklaste solida bastråden. Coreshield 15 är bra. Däremot så skall man i princip ALLTID undvika den typen av tråd om man kan. Och att svetsa med den inomhus utan extremt bra punktutsug är förenat med hälsorisker. Alla självskyddande trådar har mycket trist rök.
bättre med gas och vanlig tråd helt enkelt? För det är det jag planerar att köra på

Ja.

• Gilla
Gurfin888
  • Laddar…
Vart köper man metall?

Beror på var man bor... ;)

• Gilla
Gurfin888
  • Laddar…
Om möjligt på lokala skroten, blocket eller Facebook market. Köp hela partier av vad någon vill städa bort.
Därefter lokala stållevrantören, och i sista fall via en distributör (dyr frakt).

• Gilla
Gurfin888
  • Laddar…
F
G Gurfin888 skrev:
bättre med gas och vanlig tråd helt enkelt? För det är det jag planerar att köra på
Helt obeskrivligt bättre både för hälsan och för resultatet. Det är mycket lättare med och pistol och munstycke tycker bättre om vanlig tråd med gas med. Enda gången självskyddande tråd har ett berättigande är svetsning utomhus då man inte har vindskydd och det helt enkelt inte fungerar med skyddsgas.

• Gilla
Gurfin888
  • Laddar…
G Gurfin888 skrev:
Vart köper man metall?
Biltema, Bauhaus mfl

• Gilla
Gurfin888
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.