LoweW
Jag har 9st IKEA Fyrtur mörkläggningsgardiner som drivs med varsitt 7,4V batteri. Så småningom är målet att bygga om dessa så jag slipper den fula aluminiumramen men för tillfället vill jag bara få kopplat in dessa till en strömkälla och slippa batterierna. I och med att det blir en fast installation & kabeldragning kommer jag inte att göra det själv. Men jag tänker köpa komponenterna själv.

I specifikationen står det att batteriet som mest levererar 2A. Med 9st(7.4V x 2A) ≈ 133W

De kommer vara monterade i fönstersmygen och det finns redan 16mm flexslang draget där alla går till en teknikgarderob. Min tanke är att få en 7.4V 150W PSU installerad och inkopplad men jag hittar bara 5V varianter.

Kan någon säga mig om 5V/9V skulle fungera eller länka en bra 7,4V transformator?

• Ljust sovrum, grå rullgardiner, fönster, gröna växter, säng, skåp, harmonisk inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
LoweW
LoweW LoweW skrev:
Denna ser lovande ut men jag hade hoppats på att hitta något billigare.
Jag har personligen svårt att tänka mig att motorn drar sån hög effekt men jag kan ha fel..

LoweW
Ja, du har ju rätt i att det inte är så petigt. Det ser ut att vara 2x 18650 så de pendlar säkert mellan 5V till 8,4V. Men jag skulle inte vara bekväm med att göra en fast installation med en stickkontakt på slutet, även om det i de flesta fallen skulle fungera väl så bra.

Det är ju 9st som troligtvis varje morgonen kommer gå upp samtidigt. Men även om de bara drar 1A när de väl är igång så krävs det nog en ordentligt strömstart för påbörja arbetet.

LoweW
zarkov zarkov skrev:
Inte mycket billigare men kraftigare:

[länk]
Både billigare & kraftigare :love: Tack!!

G
zarkov zarkov skrev:
Inte mycket billigare men kraftigare:

[länk]
Jag håller med. Men jag skulle komplettera med extra säkring för varje rullgardin.

• Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Sök på Batterieliminator på Google så ska du nog hitta lite grejer istället för ett nätaggregat som du ska gömma någonstans.

LoweW
G Gooli skrev:
Jag håller med. Men jag skulle komplettera med extra säkring för varje rullgardin.
Smart! En vanlig glasrörssäkring?

LoweW
tippz tippz skrev:
Sök på Batterieliminator på Google så ska du nog hitta lite grejer istället för ett nätaggregat som du ska gömma någonstans.
Jag får bara upp en massa transformatorer som "andersda" tipsade om. Var det något sånt du tänkte på?

I och med att det är 9st gardiner som ska gå igång samtidigt tror jag inte att en transformator på 15W räcker och det blir betydligt plottrigare att ha flera såna än ett nätaggregat som jag dessutom har plats för i min teknikgarderob.

G
Det viktiga är att det inte är möjligt att skicka tiotals ampere ut på en alldeles för tunn kabel, utan man säkrar ner varje ledning så att säkringen går innan strömmen blir för hög i varje "gruppledning".

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
G Gooli skrev:
Jag skulle nog också hellre köpa en som inte är utrustad med fläkt. Kanske en sån här:
[länk]
Det är ju ingen dum idé! De kommer bara vara igång ungefär 120 sekunder åt gången ett fåtal gånger om dagen.

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.