Är ute efter att köpa bra sticksåg samt kap och gersåg. Ge mig bra tips på bra modeller som kan rekomenderas:) tänkte beställa från England. någon kanske till och med kan rekommendera någon bea sida?:) tacksam för snabba svar.

Bra sida ska de ju stå :-)

Tack för snabbt svar:-) nja budget kannske runt 10.000:- max ca för stick.och kap.såg. har ju en del.makita saker och.de är man jäkligt nöjd me de märket iafl:-) dewalt vill ja absolut inte ha.iafl:-D

Jag har också en massa Makita maskiner, men kap och ger såg är en DeWalt XPS 717. När jag kollade runt var det bara Kapex som jag kunde se var bättre. XPS lyset var det som avgjorde för mig. Du ser vad som kapas bort så du behöver inte hålla reda på vilken sida om laserstrålen som klingan går ner i och den sätter inte igen med spån heller. DeWalts kap och ger sågar är också inte deras egna i grunden, det är Elu de köpte upp som de bygger på.

Kompisen har en ny Metabo som han är mycket nöjd med. Mjukstart, bra utsug mm och vettigt pris. Den kan vara ett alternativ för dig att titta på.

Jag kör med makitas batteriverktyg, och har även sticksågen och jag är klart nöjd med den. Det jag hade önskat var en lite enklare vinkeljustering av plattan och "motorgrepp". Utan att ha använt den kan jag tänka mig att festools batterimaskin är en höjdare, den har i allafall greppet jag önskar, tror det är den enda batteristickisen som har så.

Men som sagt, makitan är ändå en bra maskin

Jag är såld på Bosch blå, har både sticksåg och kap-gersåg Bosch blå.
Festool är också trevliga men prisskillnaden har jag väldigt svårt att motivera. Har lite Festool-maskiner men bara sådant som inget annat märke kan erbjuda, typ Domino och Festools lilla 90 mm slip

Makita har jag ingen erfarenhet, men de är säkert bra också.

Jag tror det har diskuterats förut här på forumet, att det går utmärkt att såga reglar trots att det står 42mm.

Specen är snålt tilltagen. :)

Sent from my LT15i using Tapatalk

Jag har för mig att någon lyckades lista ut ett halvknepigt specialfall där 8S inte fixar 45 mm vid ger/snedsågning, men jag har i varje fall själv aldrig hamnat i den situationen i praktiken.

Har bara gott att säga om Bosch blåa, kör med en GCM 8s och som pendelsågar har vi en gammal 85:a och en nyare 135E, kanonmaskinerna bägge två. Reservdelarna är billiga också. Köpte nytt bord till den gamla 85:an för 115 kr, på kap/gersågen så råkade jag skada linjalen, en ny kostade 206 kr.

Har även makita maskiner men bara batteridrivna och är nöjd med dessa. Har kört en hel del med dewalt 707 kap/ger det är iof en tidig maskin men den känns riktigt billig i jämförelse

Kan bara instämma GCM 8S är guld. Lagom stor att bära runt med om inte bara skall ha den fast monterad i verkstaden.

Har också en gammal 85:a som varit med i många år. Den har trillat från byggställningar mm, men är fortfarande i fins form (dags att byta plattan dock)...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.