I min lägenhet har jag tyvärr bara 1 fas och en 20A säkring. Det går inte att åtgärda.

Vill ha en bra, rostfri spis. Hur hittar jag en? Har läst fler broschyrer om ämnet än vad jag läst läxor i mina dagar! ;)

Kolla i plånboken vad den får kosta. Kika sedan på tänkbara objekt på orten men beställ på nätet. Då får du det hemlevererat också.
Varning: Köp inte det billigaste märket

Har du funderat på en gasspis?
Då slipper du problemet med elen. Du får iofs konka på en gasoltub (tror det var max 5 liters man fick ha inomhus men 11liter på balkongen).

Finns ett stort urval av rostfria gasspisar från alla märken.

Martin_Blomberg skrev:
Har du funderat på en gasspis?
Då slipper du problemet med elen. Du får iofs konka på en gasoltub (tror det var max 5 liters man fick ha inomhus men 11liter på balkongen).

Finns ett stort urval av rostfria gasspisar från alla märken.

Hej!

Ja, gasspis har vi blivit erbjudna, men jag har aldrig stått vid en gasspis och tycker att det verkar läskigt! Det verkar knepigt i allmänhet! Dessutom har jag ingen aning om hur mycket gasen kostar eller hur mycket gas det kan gå åt på ett år. Keramisk häll vill jag helst ha, men jag ska trots allt kolla upp gasspisar.

Priset ska helst inte överstiga 12-13000:, som svar på haddirajans fråga. Köpa billigaste märket är inte aktuellt. Vi lägger stor vikt i att reservdelar ska vara lätta att få tag i och att det är kvalitetstestat med gott resultat.

Kör induktion!
Klart bäst.

hm.. finns induktion i 1 fas?

basil skrev:
Kör induktion!
Klart bäst.

hm.. finns induktion i 1 fas?

Alltså, mitt problem är inte att välja vilken ugn/häll jag VILL ha. Det står redan en ugn och en häll hemma i lägenhet som jag verkligen vill ha och har lagt 14000:- på, men tyvärr går de inte att köra pga att jag bara har 1 fas och bara kan köra 230 volt på en 20A-säkring.

Men vad händer om jag kör en spis som är ämnad för 25A på min 20A-säkring? Smäller säkringen eller sjunker effekten i spisen?

henkebarn skrev:
Ja, gasspis har vi blivit erbjudna, men jag har aldrig stått vid en gasspis och tycker att det verkar läskigt! Det verkar knepigt i allmänhet! Dessutom har jag ingen aning om hur mycket gasen kostar eller hur mycket gas det kan gå åt på ett år. Keramisk häll vill jag helst ha, men jag ska trots allt kolla upp gasspisar.
Nej, gasspis är inte läskigt eller knepigt. Däremot fantastiskt att laga mat på. Har man en gång vant sig går det inte att använda något annat. Har själv haft gasspis (stadsgas) i tio år innan jag flyttade till hus. Har verkligen försökt ge den gamla elspisen som står i huset en chans, men den ryker så fort tillfälle ges. Måste ha gas!
Enligt tidigare inlägg på forumet gör en familj åt två 11-liters flaskor per år vid daglig matlagning. Det torde alltså inte bli särskilt mycket hantering. Det besvärliga uppstår ju naturligtvis när flaskan tar slut mitt i matlagningen och gästerna sitter och väntar. Det får man lösa med att ha en extra flaska tillgänglig. Kolla bara upp regler angående förvaring.
Många säger att induktion är lika bra som gas. Lyssna inte på dem. Det är nästan lika bra som gas, men inte riktigt. OM du gillar att laga mat så ska du ha gasspis. Om du inte gillar att laga mat och bara kokar spagetti på din spis kan du strunta i allt som jag har skrivit.

kamy skrev:
Nej, gasspis är inte läskigt eller knepigt. Däremot fantastiskt att laga mat på. Har man en gång vant sig går det inte att använda något annat. Har själv haft gasspis (stadsgas) i tio år innan jag flyttade till hus. Har verkligen försökt ge den gamla elspisen som står i huset en chans, men den ryker så fort tillfälle ges. Måste ha gas!
Enligt tidigare inlägg på forumet gör en familj åt två 11-liters flaskor per år vid daglig matlagning. Det torde alltså inte bli särskilt mycket hantering. Det besvärliga uppstår ju naturligtvis när flaskan tar slut mitt i matlagningen och gästerna sitter och väntar. Det får man lösa med att ha en extra flaska tillgänglig. Kolla bara upp regler angående förvaring.
Många säger att induktion är lika bra som gas. Lyssna inte på dem. Det är nästan lika bra som gas, men inte riktigt. OM du gillar att laga mat så ska du ha gasspis. Om du inte gillar att laga mat och bara kokar spagetti på din spis kan du strunta i allt som jag har skrivit.

Intressant!

Har snackat lite med sambon om det och det verkar ju rätt fräckt egentligen. Och någon gång måste man ju testa. Ska läsa på vidare om det.

Tack!

Om du vill testa gas så kan jag rekommendera att ni köper denna:
Biltema Sverige
Tänk dock på att en riktig gasspis kan avge mycket mera effekt än denna portabla, dvs snabbara att koka upp vatten etc.

Efteråt kan ni ha den för utflykter.

Vi är ganska inne på att köra gashäll + den inbyggnadsugn vi köpt sedan tidigare. Följande produkter är det:

Gashäll, Husqvarna: Husqvarna-Electrolux - QHC9580A, En elegant gashäll som ingår i Profinettserien. Hällen har 4 brännare som är monterade i ett keramiskt hällglas. Hällens brännare är försedda med en tändelektrod som ger automatisk tändning.

Inbyggnadsugn, Husqvarna: Husqvarna-Electrolux - QCE731-1X, En ugn i rostfritt med bland annat varmluft, över/undervärme och pizzaläge. Modellen erbjuder katalysemalj, löstagbara ugnsstegar, helt slät ugnsbotten med softade hörn.

Ugnen går på 1 fas, 230v, 16A. Hällen går också på 230v och 10A, men jag misstänker att det bara är tändningsanordningen som kräver ström i den och den kan ju knappast kräva en 10A-säkring?? Ni som förstår er på sånt får gärna se om ni kan läsa er till varför den behöver ström över huvud taget!

Borde man inte kunna köra dessa två tillsammans, även om man bara har 1 fas, 230 dragt från en säkring på 20A?

Jag har en nästan identisk häll fast en AEG 70 cm.
Som du beskriver så är det bara tändningen som ska ha kräm och på aeg´n så krävs det inte mer än 6amp.

Ställer mig till dom som tycker gas är överlägset, sen är ju själva hällen snygg oxå......

henkebarn skrev:
Men vad händer om jag kör en spis som är ämnad för 25A på min 20A-säkring? Smäller säkringen eller sjunker effekten i spisen?
Säkringen smäller efter någon timme om du kör alla plattor och ugn(ar) på full fart samtidigt, men hur ofta gör man det?

pappskallen skrev:
Jag har en nästan identisk häll fast en AEG 70 cm.
Som du beskriver så är det bara tändningen som ska ha kräm och på aeg´n så krävs det inte mer än 6amp.

Ställer mig till dom som tycker gas är överlägset, sen är ju själva hällen snygg oxå......

Jag jobbar på ett 4-stjärnigt hotell med en lika fin restaurang. Kockarna här säger att gas är totalt ofarligt med dagens moderna hällar och att det är överlägset att laga mat på, vilket är tanken att man ska göra, så gas blir det nog.

Men kan ni läsa er till om det är något mer än tändningen i hällen jag nämnde ovan som behöver el? Om det inte är det har jag inga problem med att inte koppla in den, utan kan tända manuellt. Men man vill ju gärna veta om min 20A-säkring pallar trycket av både gashäll och ugn + om det krävs mer än 1 fas för att koppla in det!

henkebarn skrev:
Jag jobbar på ett 4-stjärnigt hotell med en lika fin restaurang. Kockarna här säger att gas är totalt ofarligt med dagens moderna hällar och att det är överlägset att laga mat på, vilket är tanken att man ska göra, så gas blir det nog.

Men kan ni läsa er till om det är något mer än tändningen i hällen jag nämnde ovan som behöver el? Om det inte är det har jag inga problem med att inte koppla in den, utan kan tända manuellt. Men man vill ju gärna veta om min 20A-säkring pallar trycket av både gashäll och ugn + om det krävs mer än 1 fas för att koppla in det!
Alla gasspisar/hällar jag har sett har haft elanslutning enbart för tändningens skull. Kan inte tänka mig att din häll skulle behöva el till något annat. Du kan ju alltid ringa Electrolux och fråga för säkerhets skull. Jag tror inte att det är några problem att köra med den elektriska tändningen på hällen då det ju handlar om kanske en sekund innan lågan brinner. Om proppen ryker när ungen är på och du försöker tända din häll så kan du ju använda en separat tändare, men nog borde säkringen vara så pass trög att den inte behöver gå.

edit: Nu ser jag på sidan du länkar till:

Anslutningseffekt: 0,6W

Det borde innebära väldigt lite ström vid 230v.

0,6W vid 230V är ca 0,003A.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.