Hej!
Vilken spade skulle ni säga är bäst för att gräva ned en elkabel i gräsmattan?
Kabelskyffel, slungspade, Fiskars ergonomi spets?
Har några spadar, men behöver uppdatera spadsortimentet, så jag tänkte försöka köpa rätt från början. Ska gräva ca 20 meter så en bra spade känns lite viktigt denna gång. Det är ju f ö ingen direkt nackdel om spaden är användbar till andra ändamål också.
Vilken spade skulle ni säga är bäst för att gräva ned en elkabel i gräsmattan?
Kabelskyffel, slungspade, Fiskars ergonomi spets?
Har några spadar, men behöver uppdatera spadsortimentet, så jag tänkte försöka köpa rätt från början. Ska gräva ca 20 meter så en bra spade känns lite viktigt denna gång. Det är ju f ö ingen direkt nackdel om spaden är användbar till andra ändamål också.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Bild 2 eller 3 skulle jag nog valt eftersom den är spetsig är det lättare att få ner den långt i marken
Vid kabelarbeten är kabelskyffel som gäller, är min "alltiallospade" även i trädgården.
Vanlig spade om man först vill hugga en snygg kant i t.ex. gräsmatta, men sedan är det kabelskyffel även i "normal" stenig mark.
Vanlig spade om man först vill hugga en snygg kant i t.ex. gräsmatta, men sedan är det kabelskyffel även i "normal" stenig mark.
Nja, vet inte om du använt en kabelskyffel men många tror att den fungerar som en vanlig skyffel. Om du testar en sådan märker du att det är stor skillnad mot en traditionell skyffel. Just att den är smalare och mycket stabilare kan du även lirka ned den under stenar och bända upp dem om du gräver kabelschakt, dvs både gräva och skyffla. Och den är smalare än vanliga spadar så du gräver längs med kabelriktningen. De flesta som provar brukar bli imponerade av den.Mikael_L skrev:
I leran på min tomt så fungerade inte #2 så bra, köpte en med dumpade den rätt snabbt. Däremot så fungerar #3 bra då det blir lite bredare och lättare att komma åt och få upp allt. #2 är dock bättre i lös och torr jord, medan jag skulle välja #3 för blöt lera.
Alltid nummer 1.