Hej!

Vilken spade skulle ni säga är bäst för att gräva ned en elkabel i gräsmattan?
Kabelskyffel, slungspade, Fiskars ergonomi spets?

6301863A.jpg

6301859A.jpg

6302884A.jpg

Har några spadar, men behöver uppdatera spadsortimentet, så jag tänkte försöka köpa rätt från början. Ska gräva ca 20 meter så en bra spade känns lite viktigt denna gång. Det är ju f ö ingen direkt nackdel om spaden är användbar till andra ändamål också.

Bild 2 eller 3 skulle jag nog valt eftersom den är spetsig är det lättare att få ner den långt i marken

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Mikael_L
Nr 2

1 är en smal skyffel, hopplös att gräva med.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Tack!

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nr 2

1 är en smal skyffel, hopplös att gräva med.
Har aldrig sett en spade på våra kabeljobb, det är smalskyffeln som gäller och den är guld att gräva med.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Vid kabelarbeten är kabelskyffel som gäller, är min "alltiallospade" även i trädgården.
Vanlig spade om man först vill hugga en snygg kant i t.ex. gräsmatta, men sedan är det kabelskyffel även i "normal" stenig mark.

• Gilla
imported_Benno och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Aha, hade jag totalfel i mitt inlägg, inlägg #3 ..?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Aha, hade jag totalfel i mitt inlägg, inlägg #3 ..?
Nja, vet inte om du använt en kabelskyffel men många tror att den fungerar som en vanlig skyffel. Om du testar en sådan märker du att det är stor skillnad mot en traditionell skyffel. Just att den är smalare och mycket stabilare kan du även lirka ned den under stenar och bända upp dem om du gräver kabelschakt, dvs både gräva och skyffla. Och den är smalare än vanliga spadar så du gräver längs med kabelriktningen. De flesta som provar brukar bli imponerade av den.

• Gilla
PNO och 2 till
  • Laddar…
I leran på min tomt så fungerade inte #2 så bra, köpte en med dumpade den rätt snabbt. Däremot så fungerar #3 bra då det blir lite bredare och lättare att komma åt och få upp allt. #2 är dock bättre i lös och torr jord, medan jag skulle välja #3 för blöt lera.

• Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Köpte en nr 2 och började provgräva, tycker det funkade ganska bra. Rätt stenigt men torrt i vår gräsmatta. Men vem vet, jag kanske skaffar även nr 1 och nr 3 för att jämföra… :D

För egen del befattar jag mig inte med grävredskap som inte använder både hydraul- och dieselolja :). Det alternativet verkar inte finnas trådstarten?

• Gilla
NoOne2k och 1 till
  • Laddar…
Nummer ett är överlägset bäst i min mening. Använder både i yrke och hemma vid kabelgrävning och annat.

• Gilla
faf
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
För egen del befattar jag mig inte med grävredskap som inte använder både hydraul- och dieselolja :). Det alternativet verkar inte finnas trådstarten?
Nä, tänkte jag skulle få lite motion. :)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.