Min man satte i våras in en kanalfläkt på vinden för att boosta köksfläkten. Det var nån fläkt vi hade liggandes, en lite kraftigare modell med bra drag men avsedd för inomhusbruk.

Tanken var att bara testa om det funkar, och det har det gjort. Nu inser jag att det snart kommer att bli kallt ute, och så även på vinden där det brukar bli kring noll som kallast. Borde man ha nån sorts uteklassad kanalfläkt istället då? Jag blir inte riktigt klok på sortimenten när jag söker.

(Takfläkt är inte ett alternativ eftersom kanalen går vidare upp i skorstenen och vi har ingen lust att ta upp ett nytt hål i taket just nu.)

Först vill jag säga att de inte är optimalt att dra frånluft genom skorsten (om det är en klassisk skorsten) risk för frostsprängning etc.

Sen undrar jag ifall denna fläkt är igång 24/7 eller om den startar när ni startar köksfläkten? Om den är på 24/7 så spelar det ingen större roll eftersom det blir varmt av frånluften, ev. Fukt lär ju torka ut. Men behöver veta mer vad det är för en fläkt.

En kanalfläkt brukar generellt kunna monteras i kalla utrymmen, men inte nödvändigtvis i fuktiga utrymmen.

B BettyR skrev:
Först vill jag säga att de inte är optimalt att dra frånluft genom skorsten (om det är en klassisk skorsten) risk för frostsprängning etc.

Sen undrar jag ifall denna fläkt är igång 24/7 eller om den startar när ni startar köksfläkten? Om den är på 24/7 så spelar det ingen större roll eftersom det blir varmt av frånluften, ev. Fukt lär ju torka ut. Men behöver veta mer vad det är för en fläkt.

En kanalfläkt brukar generellt kunna monteras i kalla utrymmen, men inte nödvändigtvis i fuktiga utrymmen.
Vad är det som orsakar risk för frostsprängning? Vi fick skorstenskanalen renoverad med glidgjutning för ett par år sedan, kan det minska risken för skador?

Fläktkanalen gick så när vi flyttade in och kanske redan när förra ägaren flyttade in i början av 90-talet eftersom han inte renoverade mer än han var tvungen. Från början har det inte funnits någon köksfläkt i huset (byggt 1934) och skorstenskanalen verkar ha varit använd till självdragsventilation från ett av sovrummen.

Kanalfläkten fjärrstyrs och används bara samtidigt med köksfläkten.

Den är över tio år gammal och ser ut såhär. Jag hittar ingen som verkar vara exakt samma på nätet, men på en snarlik nyare modell står det att den endast är avsedd för ”rena medium”. Det vore kanske bra att byta ut den redan av den anledningen.

En äldre kanalfläkt med märkningen TD-350 från S&P, fjärrstyrd och endast avsedd för rena medium, monterad i ett hus byggt 1934.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är nog ingen större risk för fläkten.

Ert största bekymmer är att kanalen inte är brandskyddad. En brand på spisen som i sin tur antänder fett i kanalen kommer inte stanna kontrollerat i kanalen och inne i skorsten - som det är tänkt, utan det är risk att vinden antänds. När det tagit sig på vinden är det minuter bort innan det blir totalskada på hela huset.

Fläkten är dessutom i plast så den kommer smälta och brandspridningen är ett faktum.

Det är av just dessa anledningar fläkten ska sitta på taket.

Vad ni behöver göra tror jag ni inser lätt.

mexitegel mexitegel skrev:
Det är nog ingen större risk för fläkten.

Ert största bekymmer är att kanalen inte är brandskyddad. En brand på spisen som i sin tur antänder fett i kanalen kommer inte stanna kontrollerat i kanalen och inne i skorsten - som det är tänkt, utan det är risk att vinden antänds. När det tagit sig på vinden är det minuter bort innan det blir totalskada på hela huset.

Fläkten är dessutom i plast så den kommer smälta och brandspridningen är ett faktum.

Det är av just dessa anledningar fläkten ska sitta på taket.

Vad ni behöver göra tror jag ni inser lätt.
Kanalen är brandskyddad med nätmatta, dock inte fläkten.

I längden blir det antagligen takfläkt, men det kan inte ske omedelbart. Vi kan däremot byta till en lämpligare kanalfläkt om det finns. Den här var tänkt som en tillfällig proof-of-concept.

Som tidigare nämnt så är det en brandrisk med den befintliga.
https://www.vvsochbad.se/kanalflaekt-tdz-350125-1010600?gad_source=1&gad_campaignid=21059672867
Detta ser ut att vara en likvärdig den du har. Max 40°C. Hade bytt till en "vanlig" kanalfläkt. Typ Systemair k100 eller liknande med lämplig styrning.

Det skall också noteras att en vanllig dödlig ofta inte får göra ingrepp eller montera kanalsystem för köksfläkt, de skall minst iallafall kontrolleras av Sotaren(?)/besiktning, har jag för mig.

Sen så kan du går ut med kanalen genom fasad/gaveln, men då är det några regler som behöver tillämpas, ex. Brandspjäll.

Ang. Frostsprängningar pga. Fukt i skorstenen så beror det självfallet på ifall det är en kall eller varm skorsten (eldar ni regelbundet)?
Ifall det är en kall så gör glidgjutningen liten skillnad, risken finns alltid men kanske något lägre risk.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Kanalen är brandskyddad med nätmatta, dock inte fläkten.

I längden blir det antagligen takfläkt, men det kan inte ske omedelbart. Vi kan däremot byta till en lämpligare kanalfläkt om det finns. Den här var tänkt som en tillfällig proof-of-concept.
Det spelar ingen roll att det ”bara” är fläkten som inte är isolerad. Det hade varit bättre att den var isolerad och att en del av plåtkanalen hade varit oisolerad om man värderar riskerna. Just fläkten är, och kommer vara, den svaga punkten.

Som @BettyR är inne på så är det rent formellt så att du ska göra en anmälan om ändring i imkanal till kommunen och invänta startbesked innan du får börja. Vissa kommuner har undantag, men oavsett behöver du ha en kommunikation med bygglovskontoret för att veta ditt handlingsutrymme.

Man kan POC:a mycket men åsidosätter man brandskyddet har man inte gjort en ordentlig riskanalys och konsekvensbedömning.

Så rent konkret ska ni här och nu antingen återställa eller ringa till sotaren och rådgöra om vilka lösningar han ser skulle vara godkända och hur de ska utföras. Från det gör man inga avsteg.

Här är en brandutredning som beskriver just det förlopp jag beskrev. Du kan översätta fogskummet i rapporten till er fläkt:

"Brandisolering saknades kring den övre delen av imkanalen, vilket för övrigt påpekades avsotaren som i samband med en ombyggnation 1988 besiktigade ventilationssystemet. Fogskum har använts för att täta otätheter vid kanalgenomföringar. När det brann i imkanalensmälte fogskummet. Värmen från den heta oisolerade delen av imkanalen antände fogskummet och angränsande konstruktionsdelar av trä."
https://rib.msb.se/Filer/pdf/26538.pdf

Skulle det ske en brand och allt inte står rätt till så är risken stor att ni nekas ersättning helt eller delvis. Det beskedet från försäkringsbolaget förutsätter att ni tagit er ut med livet i behåll.

B BettyR skrev:
Som tidigare nämnt så är det en brandrisk med den befintliga.
[länk]
Detta ser ut att vara en likvärdig den du har. Max 40°C. Hade bytt till en "vanlig" kanalfläkt. Typ Systemair k100 eller liknande med lämplig styrning.

Det skall också noteras att en vanllig dödlig ofta inte får göra ingrepp eller montera kanalsystem för köksfläkt, de skall minst iallafall kontrolleras av Sotaren(?)/besiktning, har jag för mig.

Sen så kan du går ut med kanalen genom fasad/gaveln, men då är det några regler som behöver tillämpas, ex. Brandspjäll.

Ang. Frostsprängningar pga. Fukt i skorstenen så beror det självfallet på ifall det är en kall eller varm skorsten (eldar ni regelbundet)?
Ifall det är en kall så gör glidgjutningen liten skillnad, risken finns alltid men kanske något lägre risk.
Vi har inte monterat kanalsystemet själva, bara satt dit kanalfläkten i en skarv vid en av böjarna. Det är lite oklart var i boverkets kategorier tillägg av kanalfläkt på befintligt system hamnar. Det är inte anmälningspliktigt att i enbostadshus installera aktiv ventilation istället för självdrag, eller att byta till en kraftigare fläkt, och detta skulle kunna falla inom någon av dessa. Möjligtvis kan man argumentera för att brandskyddet har påverkats, men det vill vi ju åtgärda.

Om vi installerar ny kanal med takfläkt upp genom taket istället för skorstenen kommer vi självklart anlita fackmän. Jag tänker inte pilla på takkonstruktionen själv.

Den aktuella skorstenen används inte för eldning och har inte gjort det sedan man tog bort vedspisen nån gång på 50-talet. Vi har en till skorsten som har varit till oljepanna och nu till kamin.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Min man satte i våras in en kanalfläkt på vinden för att boosta köksfläkten. Det var nån fläkt vi hade liggandes, en lite kraftigare modell med bra drag men avsedd för inomhusbruk.

Tanken var att bara testa om det funkar, och det har det gjort. Nu inser jag att det snart kommer att bli kallt ute, och så även på vinden där det brukar bli kring noll som kallast. Borde man ha nån sorts uteklassad kanalfläkt istället då? Jag blir inte riktigt klok på sortimenten när jag söker.

(Takfläkt är inte ett alternativ eftersom kanalen går vidare upp i skorstenen och vi har ingen lust att ta upp ett nytt hål i taket just nu.)
Jo fläkten bör bytas till en i stålplåt som klarar brandskyddet som sagts tidigare.

https://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/kanalflakt-ck-125-c.html

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Vi har inte monterat kanalsystemet själva, bara satt dit kanalfläkten i en skarv vid en av böjarna. Det är lite oklart var i boverkets kategorier tillägg av kanalfläkt på befintligt system hamnar. Det är inte anmälningspliktigt att i enbostadshus installera aktiv ventilation istället för självdrag, eller att byta till en kraftigare fläkt, och detta skulle kunna falla inom någon av dessa. Möjligtvis kan man argumentera för att brandskyddet har påverkats, men det vill vi ju åtgärda.

Om vi installerar ny kanal med takfläkt upp genom taket istället för skorstenen kommer vi självklart anlita fackmän. Jag tänker inte pilla på takkonstruktionen själv.

Den aktuella skorstenen används inte för eldning och har inte gjort det sedan man tog bort vedspisen nån gång på 50-talet. Vi har en till skorsten som har varit till oljepanna och nu till kamin.
Det jag hittar på Boverket med en snabb sökning är följande: "Tänk på att förändringar i ventilationssystem via byte/nyinstallation av köksfläktar och kåpor som har ger andra flöden och tryckbilder oftast är anmälningspliktiga eftersom det kan påverka många olika funktioner i byggnaden". Att installera en fläkt för att "Boosta" systemet faller således enligt min tolkning in som anmälningspliktigt. Jag har ingen lust att fortsätta diskutera ifall det är annälningspliktigt eller inte, ville bara nämna det utifall ni inte var medvetna om det, de är på ert/ditt samvete. Hade själv inte anmält det i min privata bostad, men jag är å andra sidan teknisk kunnig då HVAC är en del av mitt yrke. OVK skall sedan också göras var 6e år.

Källa:https://www.boverket.se/sv/byggande...r-kravs-anmalan-for-atgarder-for-ventilation/

Även att ändra till mekanisk ventilation är anmälningspliktigt enligt BBR. Se Kap 10, 4§

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/anmalan/

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Anmälningsplikten ser jag som sekundärt, det primära är att imkanalen är utförd brandsäkert korrekt.
Det spelar ingen roll vad föregående ägare har gjort eller inte, ansvaret ligger på nuvarande fastighetsägare. Likaså är murstocken och takkonstruktionen irrelevant i meningen att risken ligger i fläkten som monterats på plåtkanalen.

Det är inte "bara" att ni satt dit en fläkt, då åtgärden sätter brandskyddet ur spel. Det är ungefär som i brandutredningen jag länkade. De hade "bara" tätat med fogskum. Följderna av det "bara" blev ju rätt omfattande.

Det är inte svårare än att ni river bort fläkten, återställer plåtkanalen eller sätter en godkänd fläkt och isolerar med brandskyddsisolering i hela dess längd - även genom bjälklag och tak tills ni gör detta ordentligt brandtekniskt korrekt. Det är gjort på några timmar. Under tiden får ni helt enkelt eventuellt leva med lite sämre ventilation i köksfläkten. Eller också byter ni den om det nu är så dåligt flås.

Alla andra alternativ är för att vara helt tydlig inte tillräckligt.

Är takfläkten eller ny köksfläkt ett pengaproblem så inse att det är bättre att vistas säkert i huset med lite sämre köksventilation än tvärt om. Jag hoppas att det inte vistas eller sover barn i bostaden.

Det är inte "bara" att ni satt dit en fläkt, då åtgärden sätter brandskyddet ur spel. Det är ungefär som i brandutredningen jag länkade. De hade "bara" tätat med fogskum. Följderna av det "bara" blev ju rätt omfattande.

Det är inte svårare än att ni river bort fläkten, återställer plåtkanalen eller sätter en godkänd fläkt och isolerar med brandskyddsisolering i hela dess längd - även genom bjälklag och tak tills ni gör detta ordentligt brandtekniskt korrekt. Det är gjort på några timmar. Under tiden får ni helt enkelt eventuellt leva med lite sämre ventilation i köksfläkten. Eller också byter ni den om det nu är så dåligt flås.

Alla andra alternativ är för att vara helt tydlig inte tillräckligt.

Är takfläkten eller ny köksfläkt ett pengaproblem så inse att det är bättre att vistas säkert i huset med lite sämre köksventilation än tvärt om. Jag hoppas att det inte vistas eller sover barn i bostaden.
Jag som bara önskade lite tips om vad man ska ha för sorts fläkt istället för den vi har 😞 Lite svårt att byta ut den om man inte vet vad man ska köpa 🙄

Nej det bor inga barn i huset och det kommer inte att göra det så länge vi bor här. Jag kan inte få barn efter att jag opererades för cancer i alldeles för unga år. Nej adoption är inget för oss. Nöjd?

Jag behöver nog ta paus från forumet ett tag igen.

Din fråga i din trådststart rörde andra egenskaper hos fläkten än brandtekniska.

Jag har inte uppfattat att du tagit till dig av de regler som finns som flera påpekat runt brandsäkerheten för imkanaler utan att du snarare gått i försvar.

Beklagar din sjukdomshistoria.

Beklagar din sjukdomshistoria.
Och jag beklagar att du saknar både omdöme och empati. Önska ALDRIG MER någon du inte känner att denna ska vara barnlös. ALDRIG! Inte ens halvt indirekt. Du har ingen som helst jäv*a aning om hur känsligt det kan vara, och om du mot förmodan har det så är du fullständigt hjärtlös.

Jag har god lust att kalla dig saker som skulle få mig avstängd. Du kan låtsas att jag har gjort det, medan jag lämnar forumet på obestämd tid. På det viset slipper moderatorerna rycka in.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Önska ALDRIG MER någon du inte känner att denna ska vara barnlös. ALDRIG! Inte ens halvt indirekt
Det har jag inte gjort, och skulle heller inte göra. Läs vad det står ordagrant i mitt inlägg. Det jag skriver menar jag - inget annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.