Dom jag känner som har King Cab har den också som jaktbil (MYCKET tungt vägande argument ;) ) Därav 4WD och hög markfrigång.

Jag tror att det kommer att funka bäst med en dieselkombi, typ Passat TDI, 406HDI samt en Brutalkåpvagn som du kan utrusta lite som du vill. Koppla loss vagnen och vips så åker du flott.

På mitt jobb åker vi Transporter av nyare modell, suveräna bilar, man åker kungligt snabbt och bekvämt i motorvägsfart. Ganska bränslesnåla också relativt storleken. Tyvärr är dom ju svindyra i inköp.

Jag vet en med en Caddy också, men han är målare :)

Jag har en kompis som är snickare o verkar i Sthlm han kör en volvo V70 D5 + ett släp modell lite större... När han kör utan släp ligger förbrukningen på imponerande 0.54 per mil o med släp kommer han upp i ca 0.8...

Om du inte är yrkesman, gissar jag att alla verktyg och maskiner ständigt finns på byggarbetsplatsen, dvs hemma? Då är det mest byggmaterial som skall fraktas.

Jag föreslår ett obromsat släp, något större än en byggskiva. Det räcker till mindre projekt.

Till större projekt har de flesta seriösa brädgårdar möjlighet att leverera till dörren, vilket sparar tid.

Då kan du behålla befintlig bil.

Jag förstår inte riktigt frågan för självklart är det lite lerigt och jäkligt dit man skall och då man vill ha något som funkar så svaret är självklart, Land Rover Defender Pickup förstås *ler*

Och ja jag kör King Cab 4x4 idag men inget slår en Defender... förutom på motorväg förstås.

Som svar på frågan om King Cab dricker soppa så ja men å andra sidan tar jag mig ofta fram rätt hyfsat, men med minst 1,2 liter milen som pris, med 4x4 minst 1,5 liter. Defender är nog lite snålare men klarar å andra sidan nästan allt,

Nackdelen är att jag kan lasta ett ton men inte dra mer än 750 kg :-( på b-kort.

/Kent

ACME skrev:
Peugeot Expert. Iofs samma sak som Jumpy, fast snyggare...
..ordentliga lastbågar....
Hej ACME, jag köpte just en jumpy idag , vad har du för lastbågar till din?
är det Thule som gäller ?

P
Tjena,

Jag är osäker på vilket fabrikat det är, men gissar på Thule. Dom installerades av Edström som även monterade inredningen i bilen.
Det är vanliga fyrkantiga lastbågar för 100 kg last. Jag kompletterade dom med två stycken strålkastare (Hella Picador) i ändarna på de bakre bågarna. Dom är riktade bakåt och aktiveras antingen genom att lägga i backväxeln, eller med en strömbrytare i skåpet. Dom har kommit väl till användning under sena eftermiddagar/ kvällar på höstkanten.

På ena sidan av lastbågarna monterade jag laststopp (trekantiga bågar) som underlättar surrning av reglar, lister o.dyl. Jag satte dom på höger sida så att jag kan stå i sidodörren och surra fast lasten.

En annan vettig investering som jag gjorde var att låta dom montera ordentlig belysning i skåpet, så att jag slipper stå med ficklampa och leta efter saker under det mörka månaderna.

Jag jobbar som bilmek och ser mkt olika bilar men en VW T4 funkar ju jättefint till det mesta och finns med små och stora bensin/dieselmotorer.
Själv kör jag Opel Campo (liknar King cab) men den är ngt klumpig och är ingen pendlarbil men bra i terrängen.

Ok, lokala biltillbehörsnasaren hade Mont Blanc (skulle oxå klara 100 kg) i sortimentet och kunde släppa ett set för 1200:- så jag köpte det + ett set med bandspännare - kommer imorgon bitti.
Det sitter även en flagnande Edströminredning i min nya älskling men jag undrar hur gammal den är, på klistermärket står det telnr och TELEX, när använde man Telex sist ??
På-göra-listan:
Besikitade idag, 3 st "tvåor", hjullager hö fram och yttre styrled hö samt en lysande motorelektroniklampa, kan sluta med luftmängdmätare enl. verkstan
Fläkten går endast på full fart, verkar vara vanligt på Cittror i allmänhet, men man löder enligt citroenakutens forum dit två nya effekttransistorer från Elfa för 200 pix istället för en helt ny fläkt för flera tysen.
Bakdörrarna går trögt i gångjärnen, försökte mjuka upp med värmepistol och WD40 men regnet tvingade mej in i värmen.
Dags för oljebyte + filter, luftfilter samt dieselfilter så man vet att det är OK.
Kamremsbyte?

Pja, sen är det nog bara att köra på, om ett par veckor slår den äver på 30000 mil men känns skapligt fräsch ändå..

Ang storleken vs. en T4 så får man ledigt in en vändbar ELU- klyv-kap-ger utan att ta bort benen och både Libellan med skena samt Bosch sågbänken går in på längden då den är 2 meter lång i skåpet.

Over and out Roger

På vårat jobb är det Transporter som gäller. Fick en ny för en månad sen och den är kunglig....tyvärr även priset.

Som paketbil har vi en Fiat Doblo Maxi.......skåpet är strax över 2 meter så man får med sig det mesta....och billigt går den med.

Stor varning för en bilmodell iallafall - Renault Kangoo
Jag och kollega åkte en sådan tidigare (-05:a) och den har:
1.För litet/kort skåp.
2.Obefintligt vridmoment vid start, helst med släp, vet ej hur många motorstopp vi hade.
3.Dåligt marktryck på drivhjulen?, såg den en fuktig gräsmatta eller ett par snöflingor stog den bara och spann.

Men i övrigt var komforten bra och som budbil eller liknande är den säkert helt OK

Extrem trådlyft nu...

Jag har idag VW Caddy diesel och miljödiskussionerna och politiker som sprider oro med sina eventuella kommande beslut så sitter jag och funderar på vad jag ska ha.

Bensindriven? Gas? Diesel ändå? Eller kanske elbil? Verkar inte vara många elbilar, enda jag hittade var Renault Kangoo Z.E.

Så vad säger folk? Vad ska man satsa på för att minimera riskerna att oroa sig för eventuella miljözoner, framtida beslut och allt som straffar bilisterna.

Jag vill bara ha en driftsäker och framtidssäker bil men velar om vad som är minst dålig investering, för bra investering finns inte så jag siktar på den minst dåliga.

Med tanke på Miljöpisterna är väl lådcykel det enda självklara. Nä va f-n en nyare diesel är ändå det bästa. Alt om det hade funnits som skåp en laddhybrid .

P
:crysmile::crysmile::crysmile:

• Karta över Skandinavien med många flygplansikoner och en textballong om flygskatt från Miljöpartiet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tokslut och 7 till
  • Laddar…
Verkar nog lugnt, skulle köpa diesel Euro 6, ser man det nya miljözonerna så förbjuds Euro 5, men Euro 6 är godkänd, och detta 2022..!

Ja men man vet aldrig med Miljöpartierna. Det svänger snabbt, även om de eventuellt ryker vid valet i höst så kan de vara tillbaka lagom till 2022. Skulle inte förvåna mig att det första de gör då är att förbjuda all förbränningsmotor och straffbeskatta elbilar i ett försök till att "rädda världen".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.