35 309 läst ·
105 svar
35k läst
105 svar
Vilken robotgräsklippare ska jag välja?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Jag byter knivar 1-2ggr/år, brukar höras när det är slött, låter att det slår hårdare, nästan gratis att byta knivar, men brukar dra ut på det, lat.
Byter alltid på hösten när man tar isär den och rengör den.
Byter alltid på hösten när man tar isär den och rengör den.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Ja det borde de vara, de är ofta betydligt tunnare...
Hej!ollefisk skrev:
Nu har vi inte hunnit flytta in ännu, det är fortfarande ett par veckor kvar. Men när jag var där senast så kastade jag ett öga mot granntomterna och kunde inte upptäcka någon robot
/C
Nu börjar jag även övertyga frugan om att en robot är en bra idé, nästa steg är helt enkelt att skissa lite på en installation.
När jag besökte huset senast insåg jag att tomten har bra mycket mer buskar och träd än vad jag kom ihåg från början. Måste jag avgränsa alla dessa för att roboten ska gå bra eller räcker det att jag avgränsar vissa typer av buskage och träd? Något särskilt jag ska tänka på? Hur kan jag avgränsa, kan jag avgränsa flera objekt i en loop, likt den bifogade bilden nedan?
Frun har dessutom tankar på att plantera ännu fler buskar och träd, hur gör jag för att anpassa en installation i efterhand? Klippa slingan och skarva på för att utöka eller vad är enklast?
/C
EDIT: Ritar som en kratta... Rött streck är såklart slingan, det gröna är buskar.
När jag besökte huset senast insåg jag att tomten har bra mycket mer buskar och träd än vad jag kom ihåg från början. Måste jag avgränsa alla dessa för att roboten ska gå bra eller räcker det att jag avgränsar vissa typer av buskage och träd? Något särskilt jag ska tänka på? Hur kan jag avgränsa, kan jag avgränsa flera objekt i en loop, likt den bifogade bilden nedan?
Frun har dessutom tankar på att plantera ännu fler buskar och träd, hur gör jag för att anpassa en installation i efterhand? Klippa slingan och skarva på för att utöka eller vad är enklast?
/C
EDIT: Ritar som en kratta... Rött streck är såklart slingan, det gröna är buskar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Få frugan att gräva ihop alla "pluttar" till gemensamma rabatter så blir det både mer städat och enklare för roboten
Det går att installera som du ritat. Men om buskarna och träden inte är känsliga för försiktiga krockar så undvik att avgränsa dem.Chrbo skrev:Nu börjar jag även övertyga frugan om att en robot är en bra idé, nästa steg är helt enkelt att skissa lite på en installation.
När jag besökte huset senast insåg jag att tomten har bra mycket mer buskar och träd än vad jag kom ihåg från början. Måste jag avgränsa alla dessa för att roboten ska gå bra eller räcker det att jag avgränsar vissa typer av buskage och träd? Något särskilt jag ska tänka på? Hur kan jag avgränsa, kan jag avgränsa flera objekt i en loop, likt den bifogade bilden nedan?
Frun har dessutom tankar på att plantera ännu fler buskar och träd, hur gör jag för att anpassa en installation i efterhand? Klippa slingan och skarva på för att utöka eller vad är enklast?
/C
EDIT: Ritar som en kratta... Rött streck är såklart slingan, det gröna är buskar.
[bild]
Gällande efterjustering av slingan så kan du exempelvis i hörnen dra en "spik" ut eller in från gräsmattan med slingan liggandes bredvid varandra, som att det skulle gå till en ö. Alternativt dra den fram och tillbaks längs slingan en bit. Det beror på vilken robot du tänkt köpa hur känslig den är. "Spiken" är det mest universella.
Då struntar jag i att avgränsa buskage som inte är känsliga. Träd känns bra att avgränsa, för robotens del.mg765 skrev:Det går att installera som du ritat. Men om buskarna och träden inte är känsliga för försiktiga krockar så undvik att avgränsa dem.
Gällande efterjustering av slingan så kan du exempelvis i hörnen dra en "spik" ut eller in från gräsmattan med slingan liggandes bredvid varandra, som att det skulle gå till en ö. Alternativt dra den fram och tillbaks längs slingan en bit. Det beror på vilken robot du tänkt köpa hur känslig den är. "Spiken" är det mest universella.
Menar du att jag ska dra en "spik" för att sedan kunna utnyttja den extra längden slinga till att täcka in nya avgränsningar? Det är inte möjligt att klippa slingan och bara skarva på en extra bit där det behövs?
/C
För robotens skulle behöver du inte avgränsa, livslängden ska inte påverkas av att den krockar.Chrbo skrev:Då struntar jag i att avgränsa buskage som inte är känsliga. Träd känns bra att avgränsa, för robotens del.
Menar du att jag ska dra en "spik" för att sedan kunna utnyttja den extra längden slinga till att täcka in nya avgränsningar? Det är inte möjligt att klippa slingan och bara skarva på en extra bit där det behövs?
/C
Det går absolut att kapa slingan och skarva där det behövs. Men ju fler skarvar du har ju större sannorlikhet att någon släpper och du måste kontrollera alla skarvar i felsökningssyfte. Jag skulle börja med att spara någon spik lite här och där så att du enkelt kan efterjustera. Så kan du klippa slingan sen.
Jag tror oxå det sliter på klipparen om den skall hålla på att stånga mot hinder .därför har jag lagt slinga runt alla hinderMartinP666 skrev:
Om man väljer utan slinga så måste busken vara ganska stabil så det blir tvärstopp annars blir det problem
den kan få för sig stå kvar och o slirar mm
Avgränsa så mkt buskar och träd du orkar med! Framför allt för att det ser väldigt mkt trevligare ut när klipparen mjukt bromsar in och vänder vid ett hinder istället för krocka med det.
Tar inte så mkt extra tid att göra det arbetet vid installationen och så värt det under de kommande åren.
Tar inte så mkt extra tid att göra det arbetet vid installationen och så värt det under de kommande åren.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Man kan göra lite större avgränsningar, om det är flera träd efter varann etc, vår granne har en stor häck som ej är avgränsad, den kör nästan igenom häcken, men verkar funka, men inte så snyggt.
Lägg lite tid på att lägga slingan, jag avgränsade alla träd mm, alla fel man gjort/tänkt brukar uppdaga sig första dygnen..
Lägg lite tid på att lägga slingan, jag avgränsade alla träd mm, alla fel man gjort/tänkt brukar uppdaga sig första dygnen..
