Jag byter knivar 1-2ggr/år, brukar höras när det är slött, låter att det slår hårdare, nästan gratis att byta knivar, men brukar dra ut på det, lat.

Byter alltid på hösten när man tar isär den och rengör den.
 
Elkludde skrev:
Knivskarpa men hur länge , försök att raka dej efter ett par timmars körning, och inte när dom är nya heller
Vem rakar sig med knivar till en robotklippare? Dessutom är väl rakbladsknivarna alltid vassare än en fast klinga:rolleyes:
 
Ja det borde de vara, de är ofta betydligt tunnare...
 
Christoffer, har du en granne som har en robotgräsklippare? En del robotar har svårt att hantera en annans robots signal och kan då bli vilse.
 
ollefisk skrev:
Christoffer, har du en granne som har en robotgräsklippare? En del robotar har svårt att hantera en annans robots signal och kan då bli vilse.
Hej!

Nu har vi inte hunnit flytta in ännu, det är fortfarande ett par veckor kvar. Men när jag var där senast så kastade jag ett öga mot granntomterna och kunde inte upptäcka någon robot :)

/C
 
Nu börjar jag även övertyga frugan om att en robot är en bra idé, nästa steg är helt enkelt att skissa lite på en installation.

När jag besökte huset senast insåg jag att tomten har bra mycket mer buskar och träd än vad jag kom ihåg från början. Måste jag avgränsa alla dessa för att roboten ska gå bra eller räcker det att jag avgränsar vissa typer av buskage och träd? Något särskilt jag ska tänka på? Hur kan jag avgränsa, kan jag avgränsa flera objekt i en loop, likt den bifogade bilden nedan?

Frun har dessutom tankar på att plantera ännu fler buskar och träd, hur gör jag för att anpassa en installation i efterhand? Klippa slingan och skarva på för att utöka eller vad är enklast?

/C

EDIT: Ritar som en kratta... Rött streck är såklart slingan, det gröna är buskar.

Simpel handritad skiss av en trädgård med slinga och buskar för robotklippare.
 
Få frugan att gräva ihop alla "pluttar" till gemensamma rabatter så blir det både mer städat och enklare för roboten
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Chrbo skrev:
Nu börjar jag även övertyga frugan om att en robot är en bra idé, nästa steg är helt enkelt att skissa lite på en installation.

När jag besökte huset senast insåg jag att tomten har bra mycket mer buskar och träd än vad jag kom ihåg från början. Måste jag avgränsa alla dessa för att roboten ska gå bra eller räcker det att jag avgränsar vissa typer av buskage och träd? Något särskilt jag ska tänka på? Hur kan jag avgränsa, kan jag avgränsa flera objekt i en loop, likt den bifogade bilden nedan?

Frun har dessutom tankar på att plantera ännu fler buskar och träd, hur gör jag för att anpassa en installation i efterhand? Klippa slingan och skarva på för att utöka eller vad är enklast?

/C

EDIT: Ritar som en kratta... Rött streck är såklart slingan, det gröna är buskar.

[bild]
Det går att installera som du ritat. Men om buskarna och träden inte är känsliga för försiktiga krockar så undvik att avgränsa dem.

Gällande efterjustering av slingan så kan du exempelvis i hörnen dra en "spik" ut eller in från gräsmattan med slingan liggandes bredvid varandra, som att det skulle gå till en ö. Alternativt dra den fram och tillbaks längs slingan en bit. Det beror på vilken robot du tänkt köpa hur känslig den är. "Spiken" är det mest universella.
 
  • Gilla
Chrbo
  • Laddar…
mg765 skrev:
Det går att installera som du ritat. Men om buskarna och träden inte är känsliga för försiktiga krockar så undvik att avgränsa dem.

Gällande efterjustering av slingan så kan du exempelvis i hörnen dra en "spik" ut eller in från gräsmattan med slingan liggandes bredvid varandra, som att det skulle gå till en ö. Alternativt dra den fram och tillbaks längs slingan en bit. Det beror på vilken robot du tänkt köpa hur känslig den är. "Spiken" är det mest universella.
Då struntar jag i att avgränsa buskage som inte är känsliga. Träd känns bra att avgränsa, för robotens del.

Menar du att jag ska dra en "spik" för att sedan kunna utnyttja den extra längden slinga till att täcka in nya avgränsningar? Det är inte möjligt att klippa slingan och bara skarva på en extra bit där det behövs?

/C
 
Chrbo skrev:
Då struntar jag i att avgränsa buskage som inte är känsliga. Träd känns bra att avgränsa, för robotens del.

Menar du att jag ska dra en "spik" för att sedan kunna utnyttja den extra längden slinga till att täcka in nya avgränsningar? Det är inte möjligt att klippa slingan och bara skarva på en extra bit där det behövs?

/C
För robotens skulle behöver du inte avgränsa, livslängden ska inte påverkas av att den krockar.

Det går absolut att kapa slingan och skarva där det behövs. Men ju fler skarvar du har ju större sannorlikhet att någon släpper och du måste kontrollera alla skarvar i felsökningssyfte. Jag skulle börja med att spara någon spik lite här och där så att du enkelt kan efterjustera. Så kan du klippa slingan sen.
 
mg765 skrev:
För robotens skulle behöver du inte avgränsa, livslängden ska inte påverkas av att den krockar.
Min farsa har en HQ 230. Efter ca 5 år i drift fick han byta kaross pga. att den slagit emot träd, flaggstång mm. så många gånger att den till slut börjat falla isär :)
 
MartinP666 skrev:
Min farsa har en HQ 230. Efter ca 5 år i drift fick han byta kaross pga. att den slagit emot träd, flaggstång mm. så många gånger att den till slut börjat falla isär :)
Jag tror oxå det sliter på klipparen om den skall hålla på att stånga mot hinder .därför har jag lagt slinga runt alla hinder

Om man väljer utan slinga så måste busken vara ganska stabil så det blir tvärstopp annars blir det problem
den kan få för sig stå kvar och o slirar mm
 
HQ är väl smartare än att de kan stå still och slira vid mjuka krockar? Min stiga kör in i saker hela tiden och har knappt märken efter 3-4 år/~2.000 drifttimmar
 
Avgränsa så mkt buskar och träd du orkar med! Framför allt för att det ser väldigt mkt trevligare ut när klipparen mjukt bromsar in och vänder vid ett hinder istället för krocka med det.
Tar inte så mkt extra tid att göra det arbetet vid installationen och så värt det under de kommande åren.
 
Man kan göra lite större avgränsningar, om det är flera träd efter varann etc, vår granne har en stor häck som ej är avgränsad, den kör nästan igenom häcken, men verkar funka, men inte så snyggt.

Lägg lite tid på att lägga slingan, jag avgränsade alla träd mm, alla fel man gjort/tänkt brukar uppdaga sig första dygnen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.