Hej.

Har haft en rörmokare hos mig under hösten för ganska omfattande arbete.
Inga skriftliga avtal, utan allt har varit löpande timpris, med specade materialkostnader. och ospecade timmar.

I början av varje månad har fakturan kommit för nedlagt arbete som jag sen också betalat. - En given tolkning är ju att då är fakturan på det hittils nedlagda arbetet.

I början av december kom senaste fakturan som jag betalade, och sen dess har inget mer arbete skett.
Det finns jobb kvar att göra, men jag väljer att byta rörmokare för att han uppenbarligen prioriterar massa annat, men då kommer han med påståenden att det finns massa arbete i oktober/november som ännu ej är fakturerade ?!

Detta trots att jag betalat fakturor från honom löpande, och senaste i december..... Jag har tyvärr inte haft exakt koll när han varit här och jobbat, så har svårt att ifrågasätta eller kontrollera. - Men mellan raderna har det definitivt varit så att alla fakturor har innehållit det hittils ofakturerade arbetet.

Får man göra så?... Kan jag bestrida?

Hälsn
Andreas

Finns ngt att fakturera, så har man 3år på sig att skicka fakturan om jag inte missminner mig.
Sen om du anser att han redan fakturerat för allt, det är en annan sak som du såklart kan bestrida.

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Om kunden är en konsument är preskriptionstiden enligt preskriptionslagen tre år. Jag utgår ifrån att du köper tjänsten av rörmokaren som privatperson, så upp till tre år har rörmokaren på sig att fakturera.

Sedan får denne så klart inte "hitta på" kostnader och fakturera för tid som inte är nedlagt. Men det är en annan fråga och då kommer ni hamna i en bevisbörda. Är det så att det har gjorts på löpande räkning och du inte har haft någon koll, blir det så klart svårt för dig om det rör sig om mindre avvikelser. Är det 100 timmar för att byta ett vattenlås under diskbänken, är det lättare.

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Du kan alltid bestrida fakturor. Jag hade sagt att du anser arbetet från hans sida betalt och avslutat, sedan bett han specificera vilket arbete som är gjort på tidigare fakturor du har betalat och även på dom han säger sig ha rätt till.
När klar och tydlig info finns får du taställning om detta är rätt och riktigt, samt om du skall betala mer eller ta det vidare.

Tror det är 3år preskribrerings tid på fakturor mot privat kund. (IMO helt galet långt)

Ja... förstår att han 'har rätt' till att fakturera, även om det har varit underförstått att varje månadsfaktura innehåller allt arbete som gjorts under månaden.

Han har troligen lika lite koll på exakt vad som har gjorts och när, så då ska jag absolut be honom redovisa ner på minsta minut och mutter-köp.

Vi har också muntligen kommit överens om att han varannan vecka ska redovisa allting, vilket inte har gjorts... kanske kan vända det mot honom?

• Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Tror det är 3år preskribrerings tid på fakturor mot privat kund. (IMO helt galet långt)
Mellan två näringsidkare eller två privatpersoner är preskriptionstiden tio år. Så tre år får nog anses ganska kort i sammanhanget ändå.

A Andreas75 skrev:
Ja... förstår att han 'har rätt' till att fakturera, även om det har varit underförstått att varje månadsfaktura innehåller allt arbete som gjorts under månaden.

Han har troligen lika lite koll på exakt vad som har gjorts och när, så då ska jag absolut be honom redovisa ner på minsta minut och mutter-köp.

Vi har också muntligen kommit överens om att han varannan vecka ska redovisa allting, vilket inte har gjorts... kanske kan vända det mot honom?
Som alltid är det svårt att ge en helhetsbedömning när man inte har all fakta i ärendet. Att begära specifikation, både på gamla och nya fakturor, i ett sådant läge låter som en bra idé. Däremot kan jag se flera scenarion där allt inte har kunnat faktureras i samband med tidigare fakturor, exempelvis om rörmokaren inte hade fått faktura från leverantör eller underentreprenör tex. Så enbart det faktum att han har fakturerat för en del av arbetet en månad gör det inte omöjligt att fakturera för annat arbete/kostnader senare också.

Jag tror du kommer få bäst resultat med en trevlig och inställsam attityd. "Självklart ska du få betalt för den tid/arbete du har lagt ner men inte hunnit fakturera. Kan du skicka över en sammanställning på vad det är?". Då kommer du också ha mer fakta och kan göra en bedömning om vad det rör sig om.

Redigerat:
  • Gilla
Xaktly
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.