Skall bygga fritidshus i lättbetong. Jag vill inte putsa med sto eller liknande puts. kan någon komma med förslag

Casaloco
B bobygg789 skrev:
Skall bygga fritidshus i lättbetong. Jag vill inte putsa med sto eller liknande puts. kan någon komma med förslag
Du bör grunda med ett lågalkaliskt bruk sen är det i princip fritt fram att välja beroende på önskat utseende. Kolla på tex Webers olika putssystem eller Finja

K
Som Casaloco är inne är inne på, är rätt filosofi!
Ett traditionellt tjockputssystem i 3 skikt helt enkelt, med armeringsnät mellan grundning och utstockning.
1. grundning med sk. "vitgrund", ett lågalkaliskt bruk. (eftersom du har lättbetong)
2. Utstockningbruk
3. Ytputs. Förslagsvis en ädelputs, typ rivputs eller stänkputs beroende på vad du vill ha för yta.

Förr körde man ibland 2-skikt där grundning och utstockning var samma, men det riskerar att fogarna på murverket syns igenom när fasaden blir blöt.

• Gilla
Klas Fransson
  • Laddar…
Tack för råden. Vad tror om att grunda med B-bruk och sedan puts med finjas hydraliska putbrik?

Casaloco Casaloco skrev:
Du bör grunda med ett lågalkaliskt bruk sen är det i princip fritt fram att välja beroende på önskat utseende. Kolla på tex Webers olika putssystem eller Finja
Kan du ge exempel på lågalkaliskt bruk?

Av ren nyfikenhet undrar jag varför du inte vill använda någon av STOs putsbruk?

Casaloco Casaloco skrev:
Tack för ditt svar! Vad tycker du jag skall använda för puts på innsidan?

K KjellTimell skrev:
Lågalkaliska bruk:
[länk]
[länk]

Följ ett vedertaget putssystem, läs på tillverkarnas hemsidor det finns bra material att tillgå!
Vad tycker du att jag skall putsa med för bruk på insidan?

Casaloco Casaloco skrev:
Här är ett till lågalkaliskt bruk från combimix
[länk]
Vad tycker du att jag skall använda för putsbruk på insidan?

Casaloco
På insidan kan du köra gipsputs om du vill, enkelt att jobba med. Annars funkar vanligt C-bruk bra också

Hej och tack för svaret! Nätar/armerar jag gipsbruket ?

X xLnT skrev:
Av ren nyfikenhet undrar jag varför du inte vill använda någon av STOs putsbruk?
Jag vill inte ha plast i huset! Andas inte

B bobygg789 skrev:
Jag vill inte ha plast i huset! Andas inte
Då vet du inte vad du pratar om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.