Byggahus.se

Vilken putssort skall jag använda på lättbetong?

1. B
    Medlem Nivå 1
    Skall bygga fritidshus i lättbetong. Jag vill inte putsa med sto eller liknande puts. kan någon komma med förslag

2. Casaloco
    Medlem · Nivå 5
    Du bör grunda med ett lågalkaliskt bruk sen är det i princip fritt fram att välja beroende på önskat utseende. Kolla på tex Webers olika putssystem eller Finja

3. K
    Medlem · Nivå 13
    Som Casaloco är inne är inne på, är rätt filosofi!
    Ett traditionellt tjockputssystem i 3 skikt helt enkelt, med armeringsnät mellan grundning och utstockning.
    1. grundning med sk. "vitgrund", ett lågalkaliskt bruk. (eftersom du har lättbetong)
    2. Utstockningbruk
    3. Ytputs. Förslagsvis en ädelputs, typ rivputs eller stänkputs beroende på vad du vill ha för yta.

Förr körde man ibland 2-skikt där grundning och utstockning var samma, men det riskerar att fogarna på murverket syns igenom när fasaden blir blöt.

4. B
    Medlem Nivå 1
    Tack för råden. Vad tror om att grunda med B-bruk och sedan puts med finjas hydraliska putbrik?

5. B
    Medlem Nivå 1
    Kan du ge exempel på lågalkaliskt bruk?

6. K
    Medlem · Nivå 13
  7. Casaloco
    Medlem · Nivå 5
  8. X
    Medlem Nivå 9
    Av ren nyfikenhet undrar jag varför du inte vill använda någon av STOs putsbruk?

9. B
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt svar! Vad tycker du jag skall använda för puts på innsidan?

10. B
    Medlem Nivå 1
  11. B
    Medlem Nivå 1
  12. Casaloco
    Medlem · Nivå 5
    På insidan kan du köra gipsputs om du vill, enkelt att jobba med. Annars funkar vanligt C-bruk bra också

13. B
    Medlem Nivå 1
    Hej och tack för svaret! Nätar/armerar jag gipsbruket ?

14. B
    Medlem Nivå 1
    Jag vill inte ha plast i huset! Andas inte

15. X
    Medlem Nivå 9
    Då vet du inte vad du pratar om.