Vi har ett kallförråd 6*6m. Bakom det vill jag dra över en pressenning för att använda utrymmet som cykelskjul. Ena sidan pressenningen kommer sättas fast på takkanten av förrådet. Andra sidan ska spikas fast på marken.
(I framtiden kommer vi att bygga nåt ordentligt men det är långt tills det blir prioriterat.)
Vilken pressenning är bäst för syftet om det ska hålla ett par år?
Vad borde jag använda som fästpunkter på marken?
Tack!
(I framtiden kommer vi att bygga nåt ordentligt men det är långt tills det blir prioriterat.)
Vilken pressenning är bäst för syftet om det ska hålla ett par år?
Vad borde jag använda som fästpunkter på marken?
Tack!
Jag skulle lägga reglar och takplåt och på en gång bryta taket för ner utrymme. Det kostar möjligen lite mer än en bra byggpressening men om fem år kommer det fortfarande okej ut. Leta begagnad eller andrasortering för plåten om det blir för dyrt.
Tack för svar!Z z_bumbi skrev:
Jag håller med men som jag skrev så vi har inte möjlighet att prioritera ett bygge. Vi kommer att behöva göra en enkel snabb lösning.
Det jag undrar är vilken presenning jag borde köpa, som jag kan snabbt fästa på marken.
En historia om presenningar. Jag hjälpte min svärfar med att ta in ved, när vi tog av presenningen så var det lite hål i den, och då sa han att han blev lurad av säljaren, för säljaren hade sagt att den skulle hålla hela svärfars livstid. Då frågade jag naturligtvis, "när köpte du den" Ja, det är väl kanske 50 år sedan (svärfar var då 85)
Så för att passa in i den här tråden säger jag att det finns en risk att en presenning blir kvar längre än man tänkt sig. Cyklar kan stå ute, och en bra presenning kan nog kosta mer än man tror. Att fästa i backen tror jag det bästa skulle vara att rulla pressen runt en stock några varv, så tyngden från stocken håller fast den, och det blir inga punktbelastning som det blir av t.ex. armeringsjärn som tältpinnar
Så för att passa in i den här tråden säger jag att det finns en risk att en presenning blir kvar längre än man tänkt sig. Cyklar kan stå ute, och en bra presenning kan nog kosta mer än man tror. Att fästa i backen tror jag det bästa skulle vara att rulla pressen runt en stock några varv, så tyngden från stocken håller fast den, och det blir inga punktbelastning som det blir av t.ex. armeringsjärn som tältpinnar
Medlem
· Blekinge
· 12 344 inlägg
Varje presenning har väl fästöglor? Att spik en stående ram tar 30 minuter och så kan man binda fast presenningen där och spänna ned med tältsnören.
Hur länge en presenning håller beror väldigt mycket på omgivning. Sol, Regn blåst, löv mm.
Hur länge en presenning håller beror väldigt mycket på omgivning. Sol, Regn blåst, löv mm.
Lol. Ja, men ingen fara. Tanken som räknas.Står.i skrev:
Till saken hör att vi har precis blivit husägare, har inte mycket erfarenhet med eget bygge, dessutom har vi en nyfödd hemma.
Annars håller jag med om att tillfälliga lösningar är inte att premiera...
Jag vill bara göra en bättre pressenningslösning än den i bilden, som är vår tillfälliga tillfällig lösning
Bästa svaret
Tjockleken och hur öljetter och/eller öglor är fästa är viktigt. Gärna dubbel väv vid infästningar.
I det aktuella fallet så skulle jag göra två stolpfästen, fästa stolpar och bygga en ram upptill för att få upp taket med lutking bortcftån huset. Stolpspjut bör funka för stolparna. När man fått hela det samlade vattenmängd från en pressning som sitter för lågt dumpad på ryggen för tionde gången samma vecka så önskar man att man höjt upp det lite.
Annars ställ några träbockar, lastpallar, överblivet bord etc som vägg och fäst presseningen där. Slå ner några korta stolpar och skruva/bind fast dessa föremål, både för att säkra mot vind och barnsäkring.
I det aktuella fallet så skulle jag göra två stolpfästen, fästa stolpar och bygga en ram upptill för att få upp taket med lutking bortcftån huset. Stolpspjut bör funka för stolparna. När man fått hela det samlade vattenmängd från en pressning som sitter för lågt dumpad på ryggen för tionde gången samma vecka så önskar man att man höjt upp det lite.
Annars ställ några träbockar, lastpallar, överblivet bord etc som vägg och fäst presseningen där. Slå ner några korta stolpar och skruva/bind fast dessa föremål, både för att säkra mot vind och barnsäkring.
Jag funderar själv över att fixa ett enkelt tak över cyklarna inför höst/vinter, då framför allt elcykeln inte verkar gilla vatten. Jag har presenning till allt möjligt på tomten, men fördelen med den är ju att den går att slänga över något befintligt och låta det den skyddar bära upp den. Då är den en jättebra Quickfix som dessutom tar upp minimalt med volym. Men ett tak över cyklar ska ju helst ha lite mera egen stadga för att inte bli som det du redan har. Då tänker jag för egen del att det är ungefär lika lätt att bygga ett lite mera riktigt tak. Riktig PVC-pressening typ 600g/m2 är ju dessutom inte så billig. En sådan här har ju egen inbyggd stadga också, så inbillar mig i alla fall att det tar ungefär lika lång tid att bygga som med pressening:
https://www.byggmax.se/plasttak-pvc-p21144
Och så slipper man ju ovan nämnda vatten över sig.
https://www.byggmax.se/plasttak-pvc-p21144
Och så slipper man ju ovan nämnda vatten över sig.
Skaffa en tjock presenning, fäst ena långsidan i väggen som nu. Skaffa/gör 3-4 "tältkäppar" vars övre ända passar i öljetterna, fäst en lina i varje öljett och spänn utåt så presenningen hålls spänd. Slå ner kilar i marken som linorna fästs i.
Du har ju i själva verket börjat bygga enl ovan, några tältkäppar till och några linor så är det färdigt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ju i själva verket börjat bygga enl ovan, några tältkäppar till och några linor så är det färdigt!
Redigerat:
Jättetack!BengtH skrev:
Skaffa en tjock presenning, fäst ena långsidan i väggen som nu. Skaffa/gör 3-4 "tältkäppar" vars övre ända passar i öljetterna, fäst en lina i varje öljett och spänn utåt så presenningen hålls spänd. Slå ner kilar i marken som linorna fästs i.
[bild]
Jo, jag började men det ska vara på baksidan, alltså där taket inte rakt. Ändå kan jag definitivt ta nytta av dina tankar här.