Läste den nyvaknade tråden om pepparkvarnar och inser att jag behöver en ny som faktiskt fungerar bra. Jag är helt ointresserad av märkeshysteri, men vill ha en kvalitetsprodukt som faktiskt fungerar. De flesta jag har/har provat är tyvärr mer eller mindre odugliga.

Så, vad ska man köpa som ger bra värde för pengarna, fungerar med alla pepparsorter och inte riskerar att doneras till svärföräldrarna när man blir less på den skraltiga kvaliteten?

:D

mortel.jpg

• Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
He, He... Ser ju hållbar ut i alla fall. Lite tveksam om min bättre hälft godkänner den som "kvarn" dock...

Peugeot kvarn! Brukar ligga ute på tradera till vettiga pengar.

• Gilla
Music Man och 1 till
  • Laddar…
Enoksson skrev:
"Here we go again..."

Det finns nog en anledning till varför det finns så många Peugeot-kvarnar på Tradera. Ägarna hittade inte rätt pepparstorlek. ;)

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
Enoksson skrev:
Fast enligt tråden jag länkade till i #1 verkar ju dessa inte så klockrena. Jag vill gärna kunna använda normalstora pepparkorn och inte behöva jaga "fransk petit-peppar". Nu finns det säkert blandade erfarenheter av peugeotkvarnar så ös på med rekommendationer!

Edit: Oj vad sen jag var...

Vi har en skeppshult och en puegeot. Båda känns ungefär lika bra.

Har en Peugeot-pepparkvarn sedan ca fem år.

En gång åkte den i golvet, och plasten (plexiglas?) sprack så den gick i två delar.

Förtröstansfull över livstidsgarantin gick jag tillbaka till Verner&Verner för att hämta ut en ny på garantin.
Men där var det tvärstopp: Livstidsgarantin gällde bara själva kvarnverket.
Nåväl, den gick att limma ihop med lite snabblim.

Och det har aldrig funkat särskilt bra, som ni alla här har vittnat om.
Och nu vet jag varför.

Fråga: Hur svårt kan det vara att göra en pepparkvarn som klarar peppar med lite olika kornstorlek?

Mitt omdöme: Satans Citroën-svin.

Hade skeppshult. Vann i säljtävling zach batteridrivna stora salt och pepparkvarn. Haft i ca 5 år nu. Sjukt nöjd. Framförallt när man behöver peppar när man lagar mat och man bara använder en hand och trycker. Bytar batteri max en gång om året.

PSA gör bra dieselmotorer, resten ska man nog skippa....... Fransk dynga

Ikea har en variant med som man skruvar på en liten glasburk(ikea 365+), har haft dom i säkert 15år, inte dom snyggaste enligt min fru så vi har under tiden köpt både skeppshult och peugeot samt någon designad elektrisk historia.
Varje nytt köp används några veckor sen är vi tillbaka på ikeakvarnen, köpte för några veckor på mig ett par stycken för att inte stå utan den dan dom eventuellt går sönder och har trillat ut sortimentet.
Det skönaste med dom är att dom kostar en femtilapp jämfört med dom andra som ligger runt femhundringen...

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Fast enligt tråden jag länkade till i #1 verkar ju dessa inte så klockrena. Jag vill gärna kunna använda normalstora pepparkorn och inte behöva jaga "fransk petit-peppar". Nu finns det säkert blandade erfarenheter av peugeotkvarnar så ös på med rekommendationer!

Edit: Oj vad sen jag var...
Jag har inte upplevt några problem att kvarnen kräver någon speciell storlek. Kör med Peugeots salt & pepparkvarn som är elektiska, haft dom i fem år nu kanske.

Dom bygger fina bilar också :cool:

• Gilla
Music Man
  • Laddar…
Har använt Skeppshult i många år
0064.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är mycket nöjd. Finns i två storlekar och är dessutom relativt billig (jämfört med de franska proffskvarnarna...).

• Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
jonasz skrev:
Ikea har en variant med som man skruvar på en liten glasburk(ikea 365+), har haft dom i säkert 15år, inte dom snyggaste enligt min fru så vi har under tiden köpt både skeppshult och peugeot samt någon designad elektrisk historia.
Varje nytt köp används några veckor sen är vi tillbaka på ikeakvarnen, köpte för några veckor på mig ett par stycken för att inte stå utan den dan dom eventuellt går sönder och har trillat ut sortimentet.
Det skönaste med dom är att dom kostar en femtilapp jämfört med dom andra som ligger runt femhundringen...
Antar att det är denna du menar. Priset var ju verkligen överkomligt. Måste nog testas! Någon annan som provat den?

Köpte min batteridrivna med belysning på Lidl, kommer inte ihåg vad märket var - denna klarar "vanlig" hel peppar och det går att justera hur finmalen pepparn skall vara. Den har hängt med i 6 år hittills och sålänge den har laddade batterier så funkar den utmärkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.