Håller alltför sakteliga på att bygga upp en verkstad i källaren och nu har turen kommit till bords- eller pelarborrmaskinen. Vet inte riktigt vilken av dem som passar mig bäst. Ska användas till blandat möbelsnickeri samt allmänt underhåll av huset med allt vad det innebär. Nån som har några åsikter om egna guldägg, vad jag bör titta på, vad jag absolut inte bör titta på samt vem som säljer till lägsta pris? Har inte spikat nån absolut budget eftersom jag har en tendens att överskrida den en smula för att få allt de där som modellen ovanför erbjuder...  ;) Hoppas iaf komma under 2000.

Man får nästan tårar i ögonen när man tänker på Arboga maskinerna, med 2 växelspakar ;) det var grejer det. Men det är som P-plats nämner, hårdvaluta idag.
Dom där billiga med drivsnöre och dålig lagring, är inte mycket att hänga i granen ;D
men visst, man kan hjälpa sig med en sådan. Jag tycker det räcker med en bordsmodell.

Håll ögonen efter en begagnad Arboga på t ex blocket. De funkar alltid men väger en del... Ibland säljer även skolor ut sina slöjdsalar och då kan man verkligen fynda. En Arboga golvmaskin såldes här för några år sedan för 1000 :- !!!
Hittar du en med lösa drev så se till att alla dreven finns med, de är inget kul att försöka hitta för att komplettera med.

/Kent

Kanske bara en ställning till din nuvarande vanliga borrmaskin ?
du uppnår ju flexibilitet då iallafall

/m

mikko skrev:
Kanske bara en ställning till din nuvarande vanliga borrmaskin ?
du uppnår ju flexibilitet då iallafall
Mja, jag har tänkt på möjligheten men slopat den. För det första för att min nuvarande borrmaskin så att säga följde med in i boet via hustrun och är av ett märke som inte bör nämnas högt för att undvika skrattsalvor och för det andra för att de enda ställningar jag hittills funnit har varit smäck. Har du nåt förslag som kan få mig att ändra uppfattning är jag idel intresse.

Byggaren skrev:
[quote author=P-plats.se link=1145114129/0#1 date=1145122832]
---
Av de märken jag säler så skulle jag rekomendera RACE som är Lunas eget märke.
---

Observera att i LUNA-s sortiment ingår såväl guldägg som skit. Har ingen större tilltro till LUNA efter ett köp av en bandslipmaskin för några år sen genom fackhandeln. Fick visserligen pengarna tillbaka efter många om och men, men de ser aldrig mig som kund fler gånger.

8-)[/quote]

jag håller fullständigt med dig..förtroende för ett märke tar lång tid att bygga upp men kan raseras på en dag.så är det nu också med luna..
dom har gapat efter mycket och mist allt i mitt tycke.
förr var det ett märke att lita på. :( men inte längre.så se upp.

bugger...

om budgeten ligger runt 3000pix då?

så... nu ligger det en order på den lille... grymt bra service sofar från Automatic Produktion...

lite semihijackad tråd FemTummar... hoppas du inte tar illa upp :)

40 pannor ska jag nog orka lyfta tror jag :)

Varför skulle jag ta illa upp när dina inlägg hjälper mig att välja? Hade aldrig hört talas om Race eller Quantum tidigare, ska försöka komma i närheten av nån av dem och tafsa hej vilt en stund. Ingen här råkar väl känna till några norska återförsäljare av dessa, va?

Hej TiGGrE! Hur gick det? Har den kommit? Är den bra? Vad kostade kalaset?
Erik E

Hej Fem tummar!

Du anger att det handlar om möbelsnickeri och allmänt husunderhåll. Verkligheten ligger kanske mellan dessa två ytterligheter.

Om så är fallet råder jag Dig att anskaffa en maskin med två hastigheter utan elektronisk varvtalsstyrning och som kan monteras i kraftigt borrstativ. Vanligtvis har en sådan maskin "halsdiameter" 43 mm.

Behöver Du borra i hårt material så körna först, då styrs borret.

per  

vet inte än... verkar vara lång leveranstid... ska ringa på måndag igen och tjata :P

man vet att det är lång leveranstid om man hinner handla tre gula verktyg i väntans tider ::)

" Kanske inte bästa precision eller kvalitet, men för träarbeten duger den gott och har även borrat i tjockt järn utan problem."

Byggaren, kan du utveckla det här. Jag antar att vi talar om Quantum RB-6. Jag förstår att det här inte är en maskin för en professionell verkstad. Skulle du köpa den igen? Kan du ge exempel på jobb du inte tycker att du kan göra med den. Är maskinen stabil i ytterläge, dvs max horisontalförflyttning av borrhuvudet? Finns det något mer du skule anmärka på? Vad gillar du med den?
Tacksam för synpunkter. Hälsningar Erik E

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.